coming home via mistlampen Superb Combi

stijnheidi

Senior Member
Ik zag op dit forum dat sommige de coming home van een Superb Combi via de mistlampen hebben geschakeld. Nu dacht ik dat wil ik ook. Dus mijn dealer gevraagd dit even te regelen. Het is echter niet gelukt, zelfs na contact gehad te hebben gehad met PON.
Mijn vraag: kan iemand zo uitgebreid beschrijven hoe dit moet? Wellicht ook handig voor anderen op dit forum.
albast bedankt voor de reacties.
 
coming home lichten..
bedoel je daarmee dat je verlichting nog even blijft branden als je al wegloopt en iemand dan roept "he je lichten branden nog!"
 

andrehj

Forumguru
M.b.v. VCDS kun je dit zelf instellen. Moet je eerst VCDS kopen natuurlijk (of iemand kennen die dit voor jou wil doen).
Ik heb mijn Coming & Leaving home ook over de mistlampen geschakeld, om de Xenon's veelvuldig aan- en uitschakelen te besparen.

Een greep uit de andere handige dingen die je met VCDS kunt doen:
- Dagrijlampen uit als je auto op de handrem staat.
- Verbruiksmeter kalibreren.
- Cruise control snelheid in Maxidot (werkt helaas alleen bij de wat oudere S2's, en dan ook alleen nog sommige benzinemotoren)
- PDC volume aanpassen
- Regen / Lichtsensoren aan/uit zetten en gevoeligheden veranderen
- Autobahnlicht aan en uit zetten
- Needle sweep aan en uit zetten
- Remlampen knipperen bij noodstop en knipperlichten na noodstop aan en uitschakelen
- etc etc
 

Noord26

Forumguru
Juist Xenon geeft uitstekend licht voor deze functies. Een setje nieuwe lampen kost je circa €90,- (niet bij de dealer natuurlijk). En ze moeten theoretisch 7maal zo lang mee gaan als normale H7 of H4 lampen. Dat het meer belastend zou zijn voor je Xenon lampen als voor je mistlampen, nee dat zie ik niet in waarom dat zou zijn.
 

andrehj

Forumguru
Ik heb op diverse plaatsen gelezen dat Xenons vooral slijten van veelvuldig aan- en uitschakelen. Maar concrete metingen heb ik nooit gezien, dus hoe waar al die beweringen zijn weet ik niet.

Wat bij mijn keuze voor de mistlampen nog meer meespeelde was:

  • Mijn auto staat schuin op de oprit richting een kruising geparkeerd. Het verkeer op de straat heeft dan van de Xenons best wel last.
  • De mistlampen schijnen veel meer opzij, en als je je auto vanaf de zijkant benadert heb je daar dus veel meer aan.
Overigens is die factor 7 volgens mij een sprookje. In mijn vorige auto had ik H7 Philips Nightguide lampen (nu niet meer verkrijgbaar) en die gingen 50 a 55.000 km mee. Hetzelfde gold voor de Philips Premium lampen. Als ik dan nu lees dat Xenons na circa een ton vervangen moeten worden, lijkt een factor 2 een stuk realistischer.
 

Noord26

Forumguru
Xenon hoeft echt niet vervangen te worden na een ton. Heb al 8 jaar auto's met Xenon gehad en nog nooit een defecte lamp? Philips lampen zijn ook behoorlijk aan de prijs overigens. Aan- uit schakelen is idd de meeste slijtage voor een Xenon lamp. Maar daardoor ga ik ze in ieder geval niet ontzien. Ze zijn er voor ontworpen om veel langer mee te gaan.

Ik begrijp je punten en preferentie van de mistlampen zeker wel!

Verkeer op straat heeft best wel last? Heeft dat verkeer dat tegen u verteld? Schuin parkeren heeft geen invloed op het overige verkeer wat last zou kunnen hebben namelijk met dit systeem. Want de lampen worden automatisch na het refereren zo afgesteld dat de auto (ongeacht de hellingshoek) geen last kan leveren voor het andere verkeer. Net zoals de auto bij trekken van een aanhanger de lampen automatisch lager stelt en tijdens het rijden continu blijft corrigeren om verblinding te voorkomen. Of staat uw auto heel erg schuin met de neus naar boven zodat het buiten het bereik ligt van het corrigeren in horizontale richting? Als hij met de neus omlaag staat is verblinding nooit mogelijk.

Zitten er geen lampjes in uw spiegels welke gaan branden als u de auto open maakt met de afstandsbediening?
 

Antera

Donateur
Het is niet goed voor de xenon en als je geen lease auto is waarom zou je dan onnodig de xenon aan en uit willen laten gaan met CH/LH. De kosten van de lampjes is meestal aardig en daarom niet interresant. Ik adviseerd daarom ook altijd dit op de mistlampen te zetten. Beter voorkomen dan genezen.
 

andrehj

Forumguru
Philips lampen zijn ook behoorlijk aan de prijs overigens. Aan- uit schakelen is idd de meeste slijtage voor een Xenon lamp.
Verkeer op straat heeft best wel last? Heeft dat verkeer dat tegen u verteld?
Zitten er geen lampjes in uw spiegels welke gaan branden als u de auto open maakt met de afstandsbediening?

Paar opmerkingen:
  • Ik mag dan wel grijze haren krijgen, ik zit nog aan de goeie kant van de 40, dus je mag gewoon jij zeggen hoor :laugh:.
  • Het verkeer op de straat heeft last van de lampen omdat ze door de opstelling op de oprit in het bermlicht kijken.
  • Kosten van nieuwe lampen vind ik eigenlijk nog wel meevallen, want een nieuwe set van 2 stuks (Osram, zeker geen rommel) koop je al voor 80 euro.
  • En die lampen in de spiegels heb ik zeker wel, vooral als de auto in het pikdonker staat is dat een erg leuke feature.
 

floyd2

Forumguru
Al dat opstarten is wel degelijk van invloed op de levensduur en lichtsterkte van xenons.
Osram geeft trouwens voor een orginele xenonlamp aan dat 3% na 1500uur uitvalt(T3) en 66% na 2500uur(TC).
Het kan dus zijn dat je al tig jaar met je lampen doet maar van dat setje is de lichtopbrengst dus al een aardig percentage minder is.
Voor een halogeenlamp ultralife is de uitval 700 en 1100 uur dus krap de helft van een xenon.
Voor een Silverstar is dat 330 en 550 uur en een nightbreaker plus 150 en 250 uur.
Let wel,halogeenlampjes zijn wel gevoeliger voor een afwijkende boordspanning wat de levensduur flink beinvloed.
 

Giant

Forumguru
Ha Andrehj,

Ik vroeg mijn dealer deze week of hij de coming home/leaving home functie van de xenons naar de mistlampen wilde overzetten toen de auto voor een 90.000 Km beurt moest. Hij wilde dat wel voor me doen, maar hij kent de code noet. Heb jij die misschien voor me?
 

andrehj

Forumguru
Van Superb-forum.de (momenteel tijdelijk off-line):

Coming/leaving home over mistlampen:
http://www.superb-forum.de/forum/viewtopic.php?f=98&t=302&view=unread#unread
Zentralelektrik, Byte 17, Bit 3:
0 = Coming Home über Hauptscheinwerfer
1 = Coming Home über Nebelscheinwerfer
Zentralelektrik, Byte 17, Bit 3 muss auf 1 gesetzt werden. Dafür wird es keine Führung im VAS-Tester gegeben, sondern man muss die lange Codierung verwenden.


Conclusie is dus dat het lastig is met een VAS PC (die de dealer heeft) en een stuk makkelijker gaat met VCDS.
 

Noord26

Forumguru
Als iemand de code voor de VAS-tester idd weet hoor ik hem ook graag. Mijne gaat dinsdag binnen voor wat kleine puntjes en daar vallen ook plaatsing en afstelling van nieuwe Xenon lampen bij (Osram SVS). Wil ze wel gaan sparen door de CM/LH via de mistlampen te laten verlopen..
 
Bovenaan Onderaan