coming-leaving home van slag?

Goede middag allen,

ik rij sind 2 weken in een O2 1.9 tdi, BE. De auto rijdt zoals je verwacht, grandioos.
Kan iemand mij verklaren dat mijn lampen de eerste week alleen aan gingen wanneer het donker was en wanneer het weer lichter werd ze uit gingen (tunnel, schemer etc) en nu als ze eenmaal aan staan gaan ze niet meer uit terwijl de zon stralend aan de hemel staat. Is dit systeem zelflerend?:ahum:
Dit geldt ook voor mijn ruitwissers in de automatische stand, eenmaal aan gaan ze niet meer uit. Meestal eindigen ze in de snelste wiswas stand in combinatie met een zacht motregen buitje.

Alvast hartelijk dank voor jullie reactie!

Mark

Tallguy

Forumguru
Ehhh...het eerste doet mij denken dat je de schakelaar in de zgn Tunnelstand heb staan. Dan reageert ie op omgevingslicht via een sensor. Maar wat je erna schrijft doet me weer denken aan de "altijd aan bij contact aan" stand. De eerstgenoemde is de schakelaar op één na naar rechts gedraaid, de 2e op de stand helemaal naar rechts.

Dat is toch niet toevallig zo?

Dan de ruitenwissers...volgens mij niet zelf lerend, maar hoe bedoel je "...niet uit.."? Ik weet wel dat ze een zgn fussy-logic systeem toepassen zodat die dingen na de laatste druppel nog zo'n 30sec doorwissen.
Die snelle wiswas is iets dat ik ook heb en me enorm aan kan storen (zoals een aantal mensen hier van me weten :) )

Hallo,

Bedankt voor je reactie. De stand van de knop is tunnelstand. Vandaag had ik er geen "last" van. Soms is logica niet altijd te doorgronden en nemen bepaalde zaken maar met kinderlijke blijmoedigheid aan. (bomans, G)

Die ruitwissers gaan gewoon door, eenmaal aan gaan ze niet meer uit. Zelfs wanneer het niet meer regent. Dit is inderdaad irritant. Kan je dat voelertje met behulp van het auto management instellen?

Kan iemand iets vertellen over de functie komfort blinken?

Alvast bedankt!

Komfort Blinken is heel simpel, als je de richtingaanwijzer tot tegen de stop duwt (dus niet doorduwt) knippert je richtingaanwijzer 3 keer. Als je de gewoonte hebt om je hendel tegen te houden bij het veranderen van bv. baanvak dan zal dit je nog niet opgevallen zijn.

ad5000

Actief lid
Komfort blinken is niets anders dan dat de richtingaanwijzers drie keer knipperen als de de handle aantipt. Dit kan je dus ook uitzetten, maar zou niet weten waarom je dat zou willen...

Persoonlijk vind ik dat erg handig.

Ik heb zelf overigens een ander fenomeen:
Soms als ik na het uitzetten van de motor gelijk de sleutel uit het contact haal dat de auto checkt of alle ramen gesloten zijn. Indien dit niet het geval is gaan ze vanzelf dicht. Klinkt aardig, maar ik kan er geen pijl op trekken wanneer dit gebeurt (doet het dus soms wel en soms niet). Heeft dit weer te maken met de stand 'rain closing'?

Nu herken ik het ook, eenmaal de hendel van de richting aanwijzers tot de stop en hij maakt er keurig 3 van. Dat is inderdaad handig en je went er snel aan, zo snel dat je denkt dat elke auto dit heeft. Maar daar herinneren andere weg gebruikers je snel genoeg aan.

Dat van die ramen heb ik ook ingesteld in het menu en ik ga het zo even proberen.

Nee, bij mij doet de "automatische sluiten van de ramen"- functie niet wat hij bij jouw doet. Ik heb 2 ramen geopend, rondje gereden, motor uit, sleutel eruit, deur open en wachten tot die ramen vanzelf dicht gingen, maar ik bleef wachten er gebeurde niets. Zelfs toen ik de deur dichtwierp bleven de open ramen me aangapen. Misschien is de zon hier schuldig aan, de term heet niet voor niets rain closing, vanavond als het gaat regenen volgens de weerberichten ga ik, gewapend met een zuidwester, de functie nog eens testen.

SkodaMan

Actief lid
Na wat googelen op "rain closing" las ik dat het met een sunroof te maken kan hebben. Die schijn je automatisch te kunnen laten sluiten.

Pendragon

Donateur
Ik heb zelf overigens een ander fenomeen:
Soms als ik na het uitzetten van de motor gelijk de sleutel uit het contact haal dat de auto checkt of alle ramen gesloten zijn. Indien dit niet het geval is gaan ze vanzelf dicht. Klinkt aardig, maar ik kan er geen pijl op trekken wanneer dit gebeurt (doet het dus soms wel en soms niet). Heeft dit weer te maken met de stand 'rain closing'?

Hoe kun je dit aanzetten? Ik heb een O2 2.0Tdi Elegance met Maxidot. Of moet de dealer dit aan/uit zetten?

ad5000

Actief lid
Nee dat kan je zelf regelen.
Ga naar instellingen en comfort (geloof ik) en dan rainclosing.

Pendragon

Donateur
Moet je zeker een nieuwe MaxiDot voor hebben, want ik kan het in het menu van mijn MaxiDot (O2 van 2005) niet vinden.

Weer terug op de verlichting: als ik mijn lichtschakelaar op tunnelstand heb staan en toch m'n lampen aan wil hebben, druk ik gewoon m'n gaspedaal in. FF boven de 140 houden en de lampen gaan aan, met alleen het bijkomende verschijnsel dat ze dan niet meer uitgaan tot je 2 minuten onder 65 rijdt.

Weer terug op de verlichting: als ik mijn lichtschakelaar op tunnelstand heb staan en toch m'n lampen aan wil hebben, druk ik gewoon m'n gaspedaal in. FF boven de 140 houden en de lampen gaan aan, met alleen het bijkomende verschijnsel dat ze dan niet meer uitgaan tot je 2 minuten onder 65 rijdt.

Is ook een manier om je lichten aan te doen.

Je kan ook gewoon je lichtschakelaar aanzetten.
Scheelt je een bekeuring en is nog beter voor het milieu ook .....

Vacaro

Senior Member

Heeft ie wel gelijk een excuus om harder te rijden dan toegestaan, zal wel niet aanvaard worden door de arm der wet.

Tallguy

Forumguru
Die ruitwissers gaan gewoon door, eenmaal aan gaan ze niet meer uit. Zelfs wanneer het niet meer regent. Dit is inderdaad irritant. Kan je dat voelertje met behulp van het auto management instellen?
Kan je niet (laten) instellen. Ik heb dat mijn dealer na laten gaan en hun zelfs met Pon contact op laten nemen, maar het kan niet ingesteld worden in het systeem.

vdijk

Lid

Nu lees ik op www.autoblog.nl het volgende
voor de volledigheid hier alle 17 landen met een ‘lichtplicht’, opdat u wat dat betreft boeteloos de zomer doorkomt: Denemarken, Estland, Finland, Hongarije, Ijsland, Italië, Oostenrijk, Kroatië, Letland, Noorwegen, Slovenië, Macedonië, Montenegro, Polen, Tsjechië, Roemenië en Zweden.

In steeds meer landen moet je nu ook overdag met lichten aan rijden

volledig stuk is te lezen op
http://www.autoblog.nl/archive/2007/05/29/verlichting-overdag-steeds-vaker-verplicht#post-9578

Kan je niet (laten) instellen. Ik heb dat mijn dealer na laten gaan en hun zelfs met Pon contact op laten nemen, maar het kan niet ingesteld worden in het systeem.

Dan berusten we maar in het feit dat die ruitenwissers soms hun eigen gang gaan. In ieder geval bedankt voor je info.:xyxthumbs:

Gaan er ook lampjes in de zij-spiegels branden hierbij. Ik heb een O2 RS maar ik zie deze niet (alleen koplampen en achterlichten)

Bovenaan Onderaan