Common Rail voor Skoda Octavia RS TDI

Je zou er op de autosalon van Genève zo aan voorbij lopen: de motorkap van de Skoda Octavia RS TDI. Daar zit namelijk een nieuwe krachtbron motor, namelijk de nieuwe generatie dieselmotor van het Volkswagen concern met common rail inspuittechniek. Hij is even krachtig als de versie met pompverstuivers (170 pk/350 Nm), maar wel stiller en meer geciviliseerd. Zowel de liftback uitvoering als de Combi ondergaan de harttransplantatie. Het is de verwachting dat binnen een half jaar de 140 pk editie van de 2.0 TDI zal overstappen van pompverstuivers naar common rail.

(bron: autointernationaal.nl)
 

VEEJAY

Forumguru
Euhm, de nieuwe A4 wordt op dit moment al alleen maar afgeleverd met CR-motoren. Kan me niet voorstellen dat dat in Nederland anders is....

Greetz,
Swiss

Ik bedoeld de 170PK TDI. de 143PK tdi CM is er inderdaad al een tijdje (in NL).
 

___JC___

Forumguru
Zodra ze de 170pk CRD in de A4 stoppen ga ik ook eens bij de Audi dealer langs. De nieuwe A4 is 20 cm langer dan de Octavia en de Avant is MOOI.
 

VEEJAY

Forumguru
Die A4 (zonder sportonderstel) stuurt echt lekker, kan een skoda met Pegasus sportonderstelletje niet tegenop.

Nadeel is wel dat de 143PK commonrail tot vrijwel niet meer wil accelereren na 160 kilometer per uur, je kunt trappen op die pedaal wat je wilt, je moet heeeel veeel geduld hebben. 170pk zou beter zijn denk ik zeker voor op de autobahn.
 

sitechris

Donateur
ik deel je mening over de 2.0 commonrail 143 pk. Traag as hell.

De vraag is of de 170 pk versie wel genoeg snelheid heeft om echt vrolijk van te worden. Ik denk dat het gaat tegenvallen.....
 
Daarom heb ik nog net een PD besteld en geen CR, die is nu nl hier in Belgie te bestellen, ik had nog even kunnen wachten maar ik zal die TDI push gaan missen als ik de CR neem.
 

VEEJAY

Forumguru
ik deel je mening over de 2.0 commonrail 143 pk. Traag as hell.

De vraag is of de 170 pk versie wel genoeg snelheid heeft om echt vrolijk van te worden. Ik denk dat het gaat tegenvallen.....

De specs van de 170PK Cr in de nieuwe TT zijn wel aardig, qua acceleratie en topsnelheid, maar goed, das op papier..
 

___JC___

Forumguru
Hij zal minder snel aanvoelen als een PD maar de specs die ze opgeven moeten wel gehaald worden lijkt me? Niks voor VAG om optimistische specs op te geven namelijk.
 

van inkel

Forumguru
Hij zal minder snel aanvoelen als een PD maar de specs die ze opgeven moeten wel gehaald worden lijkt me? Niks voor VAG om optimistische specs op te geven namelijk.

Hij zal z'n specs echt wel waarmaken misschien wel iets meer, maar gevoel kun je niet op papier zetten.;)
 

Swiss

Actief lid
Hij zal z'n specs echt wel waarmaken misschien wel iets meer, maar gevoel kun je niet op papier zetten.;)

Exactly...
De grootste 'bom' waar ik ooit mee reed, was een Seat Ibiza 1.4 Tdi met 'amper' 75 pk, daar kon geen enkele van de andere wagens (en daar zaten 2 Common Rails van net geen 150 pk tussen) tegenop.
Dat ding leek te vliegen als je accelereerde.

Als ik mag kiezen tussen een 'nagelende' PD met échte turbo-kick in m'n rug of een 'stille' CR die 'aarzelt' nadat ik het pedaal intrap, dan weet ik het wel...

Greetz,
Swiss
 

ChillyWilly

Nieuw lid
Hmm. Ik ga waarschijnlijk binnenkort een O2 RS TDI Combi bestellen, dit zal dus de CR worden ipv de PD?

Vandaag proef gereden bij PON met een 2.0 TDI PD, wat een feest was dat. Ik heb nu zelf een 225pk 1.8T AUQ in mijn Seat Leon, maar die pompverstuiver diesel is echt agressief en voel sneller dan hij is.
 

Ad_O2

Lid
Ik heb de 2.0 tdi 140 pk PD nu een jaar...
En nog steeds een grijns van oor tot oor als ik de kickdown te grazen neemt :1761:
Daar kan geen gereden CR tegen op tot nu toe...
 

Fabia

† In Memoriam
Gelezen op Autoweek:

SIGNALEMENT
merk + type Skoda Octavia Combi 2.0 TDI 170pk RS
carrosserie 5-deurs, stationwagon
transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
jaar test uitgevoerd 2007
nieuwprijs € 36.720


Nu de begrippen ‘diesel’ en ‘sportiviteit’ elkaar gevonden hebben, kijken we niet meer op van een vrijage tussen de typeplaatjes ‘TDI’ en ‘RS’. De 170 pk viercilinderdiesel van VW werd door Skoda ook in de Octavia Combi gelepeld.
De Skoda Octavia 2.0 TDI Combi RS is het 170 pk sterke broertje van de benzinegestookte 2.0 T FSI van 200 pk. Nu mogen die diesels van tegenwoordig wel krachtig en snel zijn, ze klinken nog altijd nergens naar als je van een sportieve
sound houdt. De prestaties zijn er echter niet minder om en doen maar weinig onder voor die van de benzine-RS. Oké, op de 0-100-sprint moet de RS TDI een seconde toegeven, maar op tussensprints zijn ze nagenoeg elkaars gelijke. In z’n drie is de TDI zelfs sneller op het 50-80-sprintje. Zolang de naald van de toerenteller maar boven de 2.000 blijft, heb je altijd meer dan genoeg trekkracht. Op de snelweg kun je ’m dan ook rustig in het hoogste (zesde) verzet laten staan om een inhaalmanoeuvre te maken.
Bij 100 km/h draait de motor slechts 1.800 toeren, bij 120 2.200. Onder de 1.000 tpm krijgt de TDI ’t een beetje moeilijk maar zelfs dan pakt-ie weer vrij gemakkelijk op. Net als z’n benzine-broeder is de RS TDI geen echte top-sporter. Feitelijk is ’t enige verschil met een ‘normale’ Octavia de hardere afstemming van de dempers, waardoor oneffenheden in het wegdek duidelijk worden doorgegeven en de auto minder overhelt in de bocht. Door de wat doodse, weinig directe besturing verleidt de RS nooit tot stevig bochtenwerk. Bediening van koppeling en bak gaat erg licht; wat meer weerstand zou zeker bijdragen aan een sportiever gevoel.
Het verbruik van 7,9 liter per 100 kilometer ligt flink boven de fabrieksopgave van 5,8 l/100 km, en we hebben de RS echt niet continu op z’n staart getrapt.



Automatische airco is standaard. De matzilveren strip accentueert het sportieve imago van de RS.
De RS TDI wordt aangedreven door het sterkste viercilinder dieselblok (170 pk, 350 Nm) van VW.
Een enorme hoeveelheid ruimte voor je bagage.

Doffe plof
De Octavia is degelijk in elkaar geschroefd. Een graadmeter is de dofheid van de plof die je hoort als je een portier dichtgooit. En die plof is behoorlijk dof. Het dashboard is robuust en tierlantijnen hoef je niet te verwachten. Het VW-gehalte ligt behoorlijk hoog. Eigenlijk wijken alleen de vorm van pookknop en stuurwiel, plus de lay-out van de wijzerplaten af. Over de breedte van het dashboard en de portieren loopt een matzilveren strip en dat past prima bij de sportieve inborst van deze RS. Het overgrote deel van de kunststoffen voelt zacht aan en op de afwerking valt weinig aan te merken. In de forse, maar niet zo diepe, portiervakken kun heel wat kwijt, inclusief een grote fles in de speciaal voorgevormde houders. Twee kleinere exemplaren vind je in de middenconsole. Ook handig: een audioaansluiting voor mp3-apparatuur en een aparte zonnebrilhouder boven de binnenspiegel. De beenruimte voor de achterpassagiers is goed en aan laadruimte ontbreekt het de Octavia evenmin. De leuning van de achterbank is in de verhouding 60:40 neer te klappen, waardoor 1.620 liter bagageruimte ontstaat. Met passagiers op de achterbank kun je nog altijd 580 liter verstouwen.
Skoda zorgt ervoor dat de Octavia TDI RS standaard goed in de spullen zit. We noemen xenonverlichting met follow-me-home-functie, automatische airco, cruisecontrol, regensensor, radio/cd-speler, lichtmetalen 17-inchwielen en parkeersensoren achter. De sportstoelen met verstelbare lendensteun zijn vrij hard maar bieden met hun dikke wangen goede ondersteuning. Onze testauto was voorzien van een drietal opties: het prijzige navigatie-systeem Nexus met kleurenscherm, donkergetinte achterruiten en 18-inchwielen van het type Zenith.
+
• Snel en soepel
• Degelijk
• Afwerking

• Doodse, weinig directe besturing


TECHNISCHE GEGEVENS
Motor
brandstof diesel
cilinders 4 in lijn
kleppen/cilnder 4
brandstofsysteem pompverstuiver
cilinderinhoud 1968 cc
max. vermogen 125 kW/170 pk bij 4200 tpm
max. koppel 350 Nm bij 1800 tpm
Transmissie/onderstel
aandrijving voor
transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
remmen voor/achter gev. schijven/schijven
banden 245/45R17
draaicirkel wielen 10,2 m
Maten/gewichten
lengte/breedte/hoogte 4,58 m/1,77 m/1,45 m
wielbasis 2,58 m
gewicht 1420 kg
laadvermogen 645 kg
aanhangermassa geremd/ongeremd 1400 kg/650 kg
kofferruimte 580-1620 l
tankinhoud 55 l
Prestaties
topsnelheid 224 km/h
acceleratie 0-100 km/u test 8,8 s (8,6 s)
acceleratie 50-80 km/u in 3/4 2,8/4,3 s
acceleratie 80-120 km/u in 4/5 5,8/7,6 s
brandstofverbruik test 7,9 l/100 km (fabrieksopgave: 5,8 l/100km)
CO2 uitstoot 157 g/km
geluidsniveau bij 100/120 km/u 67,6 dB/69,9 dB
 

GTJ

Lid
Ik heb de 2.0 tdi 140 pk PD nu een jaar...
En nog steeds een grijns van oor tot oor als ik de kickdown te grazen neemt :1761:
Daar kan geen gereden CR tegen op tot nu toe...

Wel eens in een BMW 530 d gereden van het huidige model? Das ook een Commonrail en daar legt mijn PD het toch echt tegen af hoor, En dan heb ik het nog niet eens over een 535 D!

Trouwens, het stuk over autoweek heb ik destijds ook gelezen. Doodse, weinige directe besturing vind ik echt onzin! Die RS stuur superstrak.
 

VEEJAY

Forumguru
Weinig te vinden over de 2009 2.0TDI RS DSG. Een jong occasietje zou me wel leuk lijken. Kan die spoiler eraf?
 
Bovenaan Onderaan