Gelezen op Autoweek:
SIGNALEMENT
merk + type Skoda Octavia Combi 2.0 TDI 170pk RS
carrosserie 5-deurs, stationwagon
transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
jaar test uitgevoerd 2007
nieuwprijs € 36.720
Nu de begrippen ‘diesel’ en ‘sportiviteit’ elkaar gevonden hebben, kijken we niet meer op van een vrijage tussen de typeplaatjes ‘TDI’ en ‘RS’. De 170 pk viercilinderdiesel van VW werd door Skoda ook in de Octavia Combi gelepeld.
De Skoda Octavia 2.0 TDI Combi RS is het 170 pk sterke broertje van de benzinegestookte 2.0 T FSI van 200 pk. Nu mogen die diesels van tegenwoordig wel krachtig en snel zijn, ze klinken nog altijd nergens naar als je van een sportieve
sound houdt. De prestaties zijn er echter niet minder om en doen maar weinig onder voor die van de benzine-RS. Oké, op de 0-100-sprint moet de RS TDI een seconde toegeven, maar op tussensprints zijn ze nagenoeg elkaars gelijke. In z’n drie is de TDI zelfs sneller op het 50-80-sprintje. Zolang de naald van de toerenteller maar boven de 2.000 blijft, heb je altijd meer dan genoeg trekkracht. Op de snelweg kun je ’m dan ook rustig in het hoogste (zesde) verzet laten staan om een inhaalmanoeuvre te maken.
Bij 100 km/h draait de motor slechts 1.800 toeren, bij 120 2.200. Onder de 1.000 tpm krijgt de TDI ’t een beetje moeilijk maar zelfs dan pakt-ie weer vrij gemakkelijk op. Net als z’n benzine-broeder is de RS TDI geen echte top-sporter. Feitelijk is ’t enige verschil met een ‘normale’ Octavia de hardere afstemming van de dempers, waardoor oneffenheden in het wegdek duidelijk worden doorgegeven en de auto minder overhelt in de bocht. Door de wat doodse, weinig directe besturing verleidt de RS nooit tot stevig bochtenwerk. Bediening van koppeling en bak gaat erg licht; wat meer weerstand zou zeker bijdragen aan een sportiever gevoel.
Het verbruik van 7,9 liter per 100 kilometer ligt flink boven de fabrieksopgave van 5,8 l/100 km, en we hebben de RS echt niet continu op z’n staart getrapt.
Automatische airco is standaard. De matzilveren strip accentueert het sportieve imago van de RS.
De RS TDI wordt aangedreven door het sterkste viercilinder dieselblok (170 pk, 350 Nm) van VW.
Een enorme hoeveelheid ruimte voor je bagage.
Doffe plof
De Octavia is degelijk in elkaar geschroefd. Een graadmeter is de dofheid van de plof die je hoort als je een portier dichtgooit. En die plof is behoorlijk dof. Het dashboard is robuust en tierlantijnen hoef je niet te verwachten. Het VW-gehalte ligt behoorlijk hoog. Eigenlijk wijken alleen de vorm van pookknop en stuurwiel, plus de lay-out van de wijzerplaten af. Over de breedte van het dashboard en de portieren loopt een matzilveren strip en dat past prima bij de sportieve inborst van deze RS. Het overgrote deel van de kunststoffen voelt zacht aan en op de afwerking valt weinig aan te merken. In de forse, maar niet zo diepe, portiervakken kun heel wat kwijt, inclusief een grote fles in de speciaal voorgevormde houders. Twee kleinere exemplaren vind je in de middenconsole. Ook handig: een audioaansluiting voor mp3-apparatuur en een aparte zonnebrilhouder boven de binnenspiegel. De beenruimte voor de achterpassagiers is goed en aan laadruimte ontbreekt het de Octavia evenmin. De leuning van de achterbank is in de verhouding 60:40 neer te klappen, waardoor 1.620 liter bagageruimte ontstaat. Met passagiers op de achterbank kun je nog altijd 580 liter verstouwen.
Skoda zorgt ervoor dat de Octavia TDI RS standaard goed in de spullen zit. We noemen xenonverlichting met follow-me-home-functie, automatische airco, cruisecontrol, regensensor, radio/cd-speler, lichtmetalen 17-inchwielen en parkeersensoren achter. De sportstoelen met verstelbare lendensteun zijn vrij hard maar bieden met hun dikke wangen goede ondersteuning. Onze testauto was voorzien van een drietal opties: het prijzige navigatie-systeem Nexus met kleurenscherm, donkergetinte achterruiten en 18-inchwielen van het type Zenith.
+
• Snel en soepel
• Degelijk
• Afwerking
–
• Doodse, weinig directe besturing
TECHNISCHE GEGEVENS
Motor
brandstof diesel
cilinders 4 in lijn
kleppen/cilnder 4
brandstofsysteem pompverstuiver
cilinderinhoud 1968 cc
max. vermogen 125 kW/170 pk bij 4200 tpm
max. koppel 350 Nm bij 1800 tpm
Transmissie/onderstel
aandrijving voor
transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
remmen voor/achter gev. schijven/schijven
banden 245/45R17
draaicirkel wielen 10,2 m
Maten/gewichten
lengte/breedte/hoogte 4,58 m/1,77 m/1,45 m
wielbasis 2,58 m
gewicht 1420 kg
laadvermogen 645 kg
aanhangermassa geremd/ongeremd 1400 kg/650 kg
kofferruimte 580-1620 l
tankinhoud 55 l
Prestaties
topsnelheid 224 km/h
acceleratie 0-100 km/u test 8,8 s (8,6 s)
acceleratie 50-80 km/u in 3/4 2,8/4,3 s
acceleratie 80-120 km/u in 4/5 5,8/7,6 s
brandstofverbruik test 7,9 l/100 km (fabrieksopgave: 5,8 l/100km)
CO2 uitstoot 157 g/km
geluidsniveau bij 100/120 km/u 67,6 dB/69,9 dB