Compo set`s vervangen Octavia

A

andreg

/forum/images/graemlins/471.gif Wie o wie heeft ervaring met het volgende: De orginele compo set`s in een Octavia vervangen voor betere en zwaardere uitvoeringen die zo passen.
/forum/images/graemlins/471.gif /forum/images/graemlins/471.gif /forum/images/graemlins/471.gif <font color="purple"> </font>

Jan_Hein

Actief lid
Wat zijn compo sets /forum/images/graemlins/confused.gif /forum/images/graemlins/confused.gif /forum/images/graemlins/confused.gif

Ik! /forum/images/graemlins/grin.gif
De O1 heeft 1 groot probleem nl. dat de inbouwdiepte van de speakers in de deur zeer beperkt is (45mm) door de constructie van de deur. Er zit nl. een ijzeren stang achter de speakers die verhinderd dat je speakers met een grote conus kunt plaatsen. je kunt die stang wel ombuigen of afzagen maar dat heeft mijn voorkeur niet gehad.
Daarom heb ik een composet gekocht van Hertz. Hertz heeft nl. een 16cm speaker in de aanbieding met een diepte van maar 42 mm (Space 6). Dat komt omdat de conus aan de binnenkant is geplaatst in plaats van aan de buitenkant.
De bijbehorende tweeters heb ik niet IN de ruimte van de buitenspiegel in de deur geplaatst maar EROP. Ze staan nu optimaal gericht naar het interieur waardoor er een prima stereobeeld ontstaat. In eerste instantie had ik ze ingebouwd maar daar klonken ze voor geen meter. /forum/images/graemlins/icon_smile_dead.gif
Hertz; Ze kosten wat, maar dan heb je ook wat! /forum/images/graemlins/680.gif /forum/images/graemlins/tongue.gif

@ luciano: ik heb mijn speakers voor al laten vervangen door een upgradeset van de dealer (pioneer). Dat was al een hele vooruitgang t.o.v. standaardset, maar ik vind nog steeds dat bastonen erg snel vervormen waardoor het niet mooi klinkt. Dit i.t.t. de Golf die met standaardluidsprekers prima geluid produceert (luidsprekers hebben meer ruimte in deur?). Is dat ook opgelost met deze Hertz set?
Of iemand anders nog suggesties??

@Joost. Inderdaad de golf staat bekend op zijn goede klankkast in de deuren. In het verleden heb ik een Golf VR6 gehad. Ik had daar speakers in van Kef. Die waren echt super /forum/images/graemlins/24.gif maar die waren ruim 7cm diep.

Ik gebruik de hertz speakers in de deuren eigenlijk voor de kickbas en mid-tonen. Ik maak voor het echte laag gebruik van een Kicker CompC12. Alles wordt aangestuurd door een Kenwood versterker waarbij de voorste speakers 2x80 watt krijgen en de sub 1x160mono. Van vervorming is bij mij geen sprake!
Geluid is een kwestie van smaak. In mijn vorige O1 had ik een Pioneer Composet maar deze Hertz is something completely different.

remo

Lid
let er wel op dat als je met dergelijke compo sets gaat werken, je ook de deur gaat dempen met dempingmateriaal van bijvooorbeeld dynamat.
Ten eerste geeft dit een flinke verbetering in het basbereik maar veel minder resonantie en bij geluiden.
Volgende week fotos van een gedempte deur met ook al hertz speakers in een O2.

A

andreg

</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
@Joost. Inderdaad de golf staat bekend op zijn goede klankkast in de deuren. In het verleden heb ik een Golf VR6 gehad. Ik had daar speakers in van Kef. Die waren echt super /forum/images/graemlins/24.gif maar die waren ruim 7cm diep.

Ik gebruik de hertz speakers in de deuren eigenlijk voor de kickbas en mid-tonen. Ik maak voor het echte laag gebruik van een Kicker CompC12. Alles wordt aangestuurd door een Kenwood versterker waarbij de voorste speakers 2x80 watt krijgen en de sub 1x160mono. Van vervorming is bij mij geen sprake!
Geluid is een kwestie van smaak. In mijn vorige O1 had ik een Pioneer Composet maar deze Hertz is something completely different.

[/ QUOTE ]

Ik heb het zaakje v/d zomer eens op mijn gemak bekeken in Spanje /forum/images/graemlins/471.gif en kwam tot de ontdekking dat de afwerking slecht is waardoor je aan alle kanten en kieren druk verliest. Vandaar ik de post plaats. Ik heb met tochtstrip zover ik het kon doen de kieren dicht gemaakt en het klinkt al een stuk beter. Ik kan dus wel andere compo setjes kopen die goed passen maar ik zit dan met de bas-middentoner onder in die gaat resoneren omdat er geen demping is.
Ik ben benieuwd naar de foto`s van de auto die de demping geplaatst heeft.

A

andreg

let er wel op dat als je met dergelijke compo sets gaat werken, je ook de deur gaat dempen met dempingmateriaal van bijvooorbeeld dynamat.
Ten eerste geeft dit een flinke verbetering in het basbereik maar veel minder resonantie en bij geluiden.
Volgende week fotos van een gedempte deur met ook al hertz speakers in een O2.

[/ QUOTE ]

Ik ben zeer benieuwd naar de foto
/forum/images/graemlins/471.gif

http://www.hertzaudiovideo.com/

In de Autoweek van deze week staat een rapportage over een waanzinnig lelijke Subaru die nog lelijker gepimpt is. /forum/images/graemlins/biggthumpdown.gif
Echter de geluidinstallatie is o.a. van Hertz. De naam van de importeur en installateur wordt genoemd.

Oh ja, die Subaru wordt geveild via E-bay. Zal mij benieuwen! /forum/images/graemlins/icon_smile_dead.gif

Ik heb ook de standaard speakers laten vervangen door betere exemplaren van Focal. Deze klonken in de winkel (inbouwcentrum Ron de Vries in Zwaag) echt perfect. Een heel strak en diep laag. Echter, in mijn O2 klinkt de bas van de Focals een stuk minder dan de originele standaardspeakers. Dus ik ben aardig teleurgesteld. De speakers zitten inderdaad idioot diep gemonteerd in de deur. Waarom Skoda dit zo gedaan heeft is mij een raadsel. Zo raak je i.i.g. een hoop klankkastruimte kwijt.

Het enige dat wel verbeterd is is het geluid van de tweeters. Die zijn nu minder schel. Maar als ik van te voren geweten had dat dit het resultaat zou zijn, had ik het nooit gedaan. Het geld is mij dit niet waard namelijk.
Voor de speakers incl. inbouw ben ik totaal zo'n 250 euro kwijt geweest.

Bovendien ben ik wel drie keer teruggeweest bij het inbouwcentrum Ron de Vries uit Zwaag omdat er telkens iets begon te rammelen in de deuren. De monteur heeft kennelijk nagelaten zaken zoals het schijdingsfilter, kabels e.d. vast te maken. Dit is toen wel elke keer verholpen. Echter, toen ik de laatste keer opnieuw terugkwam omdat er wéér iets rammelde, deze keer ter hoogte van de tweeter in het linkerportier, kreeg ik nadat ze er even kort na gekeken hadden te horen dat dat het gevolg zou zijn van "resonanties" in de portieren en dat ik er maar dure dempingsmatten in moest laten maken, wat me uiteraard weer de nodige euro's zou gaan kosten. Zelf na aandringen wilden ze er toch niet naar kijken. Ze hadden waarschijnlijk geen zin om weer het deurpaneel los te maken..

Onlangs is mijn O2 voor de eerste 30.000 km beurt naar de dealer geweest en heb aan hun gevraagd of zij er even naar willen kijken. Voor hetzelfde geld was dat gerammel een probleem van de deur zelf. Toen ik 's middags de auto weer ophaalde wist de dealer mij te vertellen dat ze het probleem hadden opgelost door simpelweg de stekker van de nieuwe bedrading van de tweeter vast te zetten! Bleek dus toch weer een fout van Ron de Vries.. Ben naar ze terug gegaan (met de factuur van 32 Euro voor het half uurtje werk voor het vastzetten van de stekker) en hadden me beloofd hierover de volgende dag terug te bellen. Het is inmiddels een week later en nog steeds geen belletje van ze gehad. Het is dus duidelijk dat ik daar mijn audiospullen niet meer zal kopen en/of laten inbouwen... Fouten maken is menselijk, maar neem dan wel je verantwoordelijkheid. /forum/images/graemlins/crazy.gif

Wat je (ik) beter (had) kun(nen) doen is kiezen voor standaard acht speakers bij aankoop van de O2. Zelf heb ik gekozen voor vier speakers, maar hoorde laatst bij een colleg met zijn nieuwe O2 het geluid van de standaard 8 speakers. Doordat de klankkast van de achterportieren waarschijnlijk groter is, klinkt het een stuk voller en warmer en is de bas echt een pak beter.

Dus altijd kiezen voor 8 speakers i.p.v. 4!

remo

Lid
Het is jammer dat ze je niet direct geadviseerd hebben om een paar dempingmatjes op de deur en het paneel te plakken.
Als wij dergelijke speakers verkopen wordt er altijd geadviseerd om een aantal plaatjes te monteren(meer prijs ongeveer 50 euro).
Het resultaat is dat je altijd meer bas uit je speakers haalt en veel minder resonantie hebt.
Binnen kort foto's hier van een gedempte deur.

A

andreg

Het is jammer dat ze je niet direct geadviseerd hebben om een paar dempingmatjes op de deur en het paneel te plakken.
Als wij dergelijke speakers verkopen wordt er altijd geadviseerd om een aantal plaatjes te monteren(meer prijs ongeveer 50 euro).Het resultaat is dat je altijd meer bas uit je speakers haalt en veel minder resonantie hebt.
Binnen kort foto's hier van een gedempte deur.

[/ QUOTE ]

Ik wacht met smart nog steeds op de veel belovende foto`s.
Ik ben namelijk ook van mening dat dit moet gebeuren alleen het kan vochtig worden dus ben ik zeer benieuwd waar en hoe het geplaatst word en van wat soor materiaal.

/forum/images/graemlins/471.gif

Zoef

Actief lid
@jazzySOB: Ik heb ook Focal speakers in mijn auto (Octi I) en ben zeer tevreden met het geluid. Vind dat je redelijk duur betaald hebt. Ik heb voor mijn Polykevlars ongeveer het zelfde betaald, echter gekocht via Internet.... Deur gedempt, goede houten MDF ring onder de speakers en een goede versterker erachter en als ik wil kan iedereen mij aan horen komen. (is dus niet de bedoeling...)
Al met al, kan ik kort zijn; zelfs het beste spul klinkt als een krant met verkeerde inbouw.
gr.
Zoef

A

andreg

Zoef heb jij misschien foto`s van je inbouw? Hoe heb je die mdf ring gemaakt? Heb je misschien nog een mal? Ik hoor het graag van je.

/forum/images/graemlins/471.gif /forum/images/graemlins/471.gif /forum/images/graemlins/471.gif

Zoef

Actief lid
Sorry, aangezien ik geboren ben met een afwijking (= 2 linkerhanden) heb ik e.e.a. laten uitbesteden door een bedrijfje in de buurt die zeer veel verstand van zaken heeft. Ze zitten in woerden en zijn niet te duur. Daar heeft men nu wel een mal voor mijn auto. Houdt er inderdaad rekening mee dat er een metalen uitstulping omgevouwen moet worden om de benodigde diepte te krijgen. (Zie je niets van en is ook nergens voor nodig)
ik weet niet waar je woont, maar je bent van harte uitgenodigd om eens te kijken/luisteren!
By the way, zou er niet een meeting komen deze eeuw?? /forum/images/graemlins/crazy.gif
gr.
Zoef

higgy

Forumguru
Ik merk dat de speaker linksvoor bij de frequenties rondom het spraakgebied (radio-1 achtig dus) gaat resoneren.
Zou die stuk zijn of zou dat meer iets in de deur zijn dat resoneert?
Hij deed het voorheen niet...

Zoef

Actief lid
@higgy: Moeilijk te zeggen van een afstand. Is het resoneren? dan waarschijnlijk trillen van de speaker, of iets misschien losgetrild in de deur na verloop van tijd.
Is het kraken? Dan misschien box opgeblazen. Ik noem maar wat.
Er zijn veel mogelijkheden waarom geluid goed klinkt of minder. Zelf heb ik er voor best veel geld aan geluidsapparatuur inzitten, maar ik vond het nog zo-zo. Later bleek dat de afstelling van de versterker compleet verkeerd was. bovendien waren er wat dingetjes in mijn handschoenvakje aan het trillen wat ik in het begin echt niet doorhad. Daar sta je dan met je dure setje... /forum/images/graemlins/crazy.gif /forum/images/graemlins/confused.gif
Gelukkig alles naar tevredenheid opgelost, maar het kost soms ff wat tijd. Kun je de deur niet los halen (tork) en kijken of een stekker of je woofer zelf misschien niet compleet vast zitten?
gr.
Zoef

Bovenaan Onderaan