Ik heb ook de standaard speakers laten vervangen door betere exemplaren van Focal. Deze klonken in de winkel (inbouwcentrum Ron de Vries in Zwaag) echt perfect. Een heel strak en diep laag. Echter, in mijn O2 klinkt de bas van de Focals een stuk minder dan de originele standaardspeakers. Dus ik ben aardig teleurgesteld. De speakers zitten inderdaad idioot diep gemonteerd in de deur. Waarom Skoda dit zo gedaan heeft is mij een raadsel. Zo raak je i.i.g. een hoop klankkastruimte kwijt.
Het enige dat wel verbeterd is is het geluid van de tweeters. Die zijn nu minder schel. Maar als ik van te voren geweten had dat dit het resultaat zou zijn, had ik het nooit gedaan. Het geld is mij dit niet waard namelijk.
Voor de speakers incl. inbouw ben ik totaal zo'n 250 euro kwijt geweest.
Bovendien ben ik wel drie keer teruggeweest bij het inbouwcentrum Ron de Vries uit Zwaag omdat er telkens iets begon te rammelen in de deuren. De monteur heeft kennelijk nagelaten zaken zoals het schijdingsfilter, kabels e.d. vast te maken. Dit is toen wel elke keer verholpen. Echter, toen ik de laatste keer opnieuw terugkwam omdat er wéér iets rammelde, deze keer ter hoogte van de tweeter in het linkerportier, kreeg ik nadat ze er even kort na gekeken hadden te horen dat dat het gevolg zou zijn van "resonanties" in de portieren en dat ik er maar dure dempingsmatten in moest laten maken, wat me uiteraard weer de nodige euro's zou gaan kosten. Zelf na aandringen wilden ze er toch niet naar kijken. Ze hadden waarschijnlijk geen zin om weer het deurpaneel los te maken..
Onlangs is mijn O2 voor de eerste 30.000 km beurt naar de dealer geweest en heb aan hun gevraagd of zij er even naar willen kijken. Voor hetzelfde geld was dat gerammel een probleem van de deur zelf. Toen ik 's middags de auto weer ophaalde wist de dealer mij te vertellen dat ze het probleem hadden opgelost door simpelweg de stekker van de nieuwe bedrading van de tweeter vast te zetten! Bleek dus toch weer een fout van Ron de Vries.. Ben naar ze terug gegaan (met de factuur van 32 Euro voor het half uurtje werk voor het vastzetten van de stekker) en hadden me beloofd hierover de volgende dag terug te bellen. Het is inmiddels een week later en nog steeds geen belletje van ze gehad. Het is dus duidelijk dat ik daar mijn audiospullen niet meer zal kopen en/of laten inbouwen... Fouten maken is menselijk, maar neem dan wel je verantwoordelijkheid. /forum/images/graemlins/crazy.gif
Wat je (ik) beter (had) kun(nen) doen is kiezen voor standaard acht speakers bij aankoop van de O2. Zelf heb ik gekozen voor vier speakers, maar hoorde laatst bij een colleg met zijn nieuwe O2 het geluid van de standaard 8 speakers. Doordat de klankkast van de achterportieren waarschijnlijk groter is, klinkt het een stuk voller en warmer en is de bas echt een pak beter.
Dus altijd kiezen voor 8 speakers i.p.v. 4!