Condens bij koplamp

Status
Niet open voor verdere reacties.

mister9

Actief lid
Hallo,

Ik heb laatst mijn dimlicht-lampjes zelf vervangen. Werkt allemaal prima, maar ik heb laatst mijn auto gewassen, en toen had ik ineens condens aan de binnenkant van mijn koplamp-glas. Weet niet of het met elkaar te maken heeft. Doet de dealer iets speciaals met de koplamp zodat het niet gebeurt, of heb ik iets fout gedaan.

Alvast bedankt!

Groet,

Sam
 

ZeroNRG

Senior Member
bij volkswagen het volgende gevonden omtrent condens (1:1 kopie van andere website)

Verlichting is niet waterdicht / beslagen.

Oorzaak

Moderne koplampen met helder koplampglas zijn bij ongunstige omstandigheden, b.v. na het wassen van de auto in de winter aan de binnenkant van het koplampglas vaak beslagen.
Klanten klagen hierover omdat zij denken dat de koplamp lek is en de lekkage invloed heeft op de werking en de levensduur.
Ook zijn zij bang dat de auto bij een APK-keuring wordt afgekeurd.

Reparatie-oplossing

Zichtbaar condens op de koplampglazen is inherent aan moderne verlichtingssystemen. Dit komt bij alle producenten voor en heeft geen invloed op de werking of de levensduur:

• Het is geen aanwijzing voor binnengedrongen water ten gevolge van lekkage
• Corrosie kan vanwege de gebruikte materiaalsoorten niet voorkomen
• Geen verminderde lichtopbrengst of verblinding van tegemoetkomend verkeer doordat het koplampglas droog wordt als de koplamp wordt ingeschakeld.

Het fenomeen verdwijnt niet door de koplampen te vervangen, dit is daarom ook niet toegestaan!
Geen gebrek in het kader van garantie!

Vochtige lucht of lekkage?
Voor controle bij stilstaande wagen geldt: het koplampglas moet korte tijd na het inschakelen van de koplamp ontwasemd zijn.

Als het koplampglas na enige tijd niet ontwasemd is of als er druppels langs de binnenkant van het koplampglas lopen, dan moet de koplamp gecontroleerd worden.
Hierbij moet er eerst op gelet worden dat de afdekap goed geplaatst is.
Bovendien moet gecontroleerd worden of de ventilatie niet verstopt is.

Argumentatie

Vocht in lucht heeft de neiging op koude plaatsen neer te slaan. In ingeschakelde koplampen ontstaat veel warmte, die via de ventilatie-openingen (open systeem) wordt afgevoerd. Als de koplamp wordt uitgeschakeld, koelt deze af en kan er koude vochtige lucht via de ventilatie-opening worden aangezogen. Deze lucht slaat als condens op de koudste plekken aan de binnenzijde van de koplamp neer. Bij een koplamp is dat vooral het koplampglas. Dit is een gewoon natuurkundig proces!

Dt was in principe altijd al het geval, maar viel vanwege de structuur van de vroeger gebruikte koplampglazen niet of nauwelijks op.

Het condens vervliegt bij het rijden of als de verlichting wordt ingeschakeld weer.


Het condens kan echter steeds weer optreden!


Terwijl het gedeelte van het koplampglas waar het licht daadwerkelijk doorheen schijnt snel droogt als het licht is ingeschakeld of als er gereden wordt, duurt dit aan de rand van de koplamp vaak zo lang dat de klant denkt dat er sprake is van een gebrek.
Technische en atuurkundig is deze resterende aanslag niet van betekenis.

Maar waarom ontwasemt de koplamp zo langzaam?
Bij moderne koplampsystemen met helder koplampglas wordt het licht niet meer direct door het koplampglas gericht, maar eerst via een lenzensysteem of een reflector. De koplampglazen worden hierdoor alleen nog maar puntsgewijs bestraald en worden hierdoor vanuit het midden verwarmd. Hierdoor duurt het langer tot ook de rand van de ruit ontwasemd is.
 

Rolle

Senior Member
Heb geloof ik ook zoiets (weliswaar niet zo uitgebreid) gelezen in de handleiding van mijn nieuwe O2
 

LenK

Forumguru
Allemaal leuk en aardig dat uitsluiten van garantie met de opmerking dat het geen gebrek is en geen invloed heeft op de werking.
Maar die condens in de koplampen droogt niet op zonder sporen na te laten.
En ik kan me niet voorstellen dat er geen vermindering van de lichtopbrengst is als er doffe plekken op het glas en de reflectoren zitten.
 

ZeroNRG

Senior Member
Allemaal leuk en aardig dat uitsluiten van garantie met de opmerking dat het geen gebrek is en geen invloed heeft op de werking.

Voor zover ik weet komt dit direct uit een VW manifest voor monteurs, vind het ook niet gek dat VW zich indekt hiermee.

Het is alleen wat ik over condens gevonden heb :crazy:
 

tlpeter

Actief lid
Het is gewoon APK afkeur !!!
Men moet niet zeiken maar zorgen dat alles waterdicht is af te sluiten !
 
Hoi allemaal, ik heb met mijn OII vanaf de dag van aanschaf last van beslagen koplampen. Ze zijn al vervangen door de dealer, maar dat helpt ook niet. Ik laat het nu maar voor wat het is maar het stoort me elke keer weer. Ik snap alleen niet waarom de ene auto er wel last van heeft en de andere niet.

Hieronder het antwoord van de heer Leijssenaar van PON. Een prachtig verhaal maar het komt er op neer dat PON er niets aan doet. Ik rijd nu in mijn 2e Skoda maar ik zal er nog wel goed over nadenken of er nog een derde komt. Ik ben hier namelijk een poosje behoorlijk pissig over geweest.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Naar aanleiding van de contactmomenten die er tussen ons zijn geweest over
de condens in de koplampen kunnen wij u als volgt berichten.

Vocht in lucht heeft de neiging op koude plaatsen neer te slaan. In
ingeschakelde koplampen ontstaat veel warmte, die via de
ventilatie-openingen (open systeem) wordt afgevoerd. Als de koplamp wordt
uitgeschakeld, koelt deze af en kan er koude vochtige lucht via de
ventilatie-opening worden aangezogen. Deze lucht slaat als condens op de
koudste plekken aan de binnenzijde van de koplamp neer. Bij een koplamp is
dat vooral het koplampglas. Dit is een gewoon natuurkundig proces. Er is
dus geen sprake van verminderde lichtopbrengst of verblinding van
tegemoetkomend verkeer doordat het koplampglas droog wordt als de koplamp
wordt ingeschakeld
Het condens vervliegt bij het rijden of als de verlichting wordt
ingeschakeld weer. Het condens kan echter steeds weer optreden. Terwijl het
gedeelte van het koplampglas waar het licht daadwerkelijk doorheen schijnt
snel droogt als het licht is ingeschakeld of als er gereden wordt, duurt
dit aan de rand van de koplamp vaak zo lang dat u kunt denken dat er sprake
is van een gebrek. Technisch en natuurkundig is deze resterende aanslag
niet van betekenis.

Bij moderne koplampsystemen met helder koplampglas wordt het licht niet
meer direct door het koplampglas gericht, maar eerst via een lenzensysteem
of een reflector. De koplampglazen worden hierdoor alleen nog maar
puntsgewijs bestraald en worden hierdoor vanuit het midden verwarmd.
Hierdoor duurt het langer tot ook de rand van de ruit ontwasemd is. Er is
geen sprake van verminderde lichtopbrengst of verblinding van
tegemoetkomend verkeer doordat het koplampglas droog wordt als de koplamp
wordt ingeschakeld.

In het vertrouwen u hierbij voldoende te hebben geïnformeerd, verblijven
wij,

Met vriendelijke groet,
Skoda Importeur Pon Mobiel

Rob Leijssenaar
After Sales / Klantencontact
 

cvegreen

Forumguru
IK zou me er ook aan ergeren maar mijn lichten zijn tot op nog geen enkele keer beslagen geweest
 

zefke

Lid
Hallo Fabiafans,

Onze Fabia heeft het eens gehad nadat we hem met de hogedrukspuit hadden afgespoten. Als het vaker zou voorkomen zou ik er wel wat aan doen!

Volgens mij is het inderdaad gewoon een lekkage ergens. Waarschijnlijk als je goed gaat kijken als je hem nat maakt kun je het wel opsporen. Je moet dan een beetje rekening houden met hoe het water en de wind er opkomen tijdens het rijden.

Water is helaas niet de grootste vriend van de Fabia :407:maar hij kan het niet buiten houden...

Suc6
Paul
 

Nasty

Nieuw lid
Weet niet of dat t zelfde is, maar bij Honda werden er indertijd 3 kleine gaatjes geboord in de bodem van de koplampen, sindsdien bleef dat weg
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan