Hoi allemaal, ik heb met mijn OII vanaf de dag van aanschaf last van beslagen koplampen. Ze zijn al vervangen door de dealer, maar dat helpt ook niet. Ik laat het nu maar voor wat het is maar het stoort me elke keer weer. Ik snap alleen niet waarom de ene auto er wel last van heeft en de andere niet.
Hieronder het antwoord van de heer Leijssenaar van PON. Een prachtig verhaal maar het komt er op neer dat PON er niets aan doet. Ik rijd nu in mijn 2e Skoda maar ik zal er nog wel goed over nadenken of er nog een derde komt. Ik ben hier namelijk een poosje behoorlijk pissig over geweest.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Naar aanleiding van de contactmomenten die er tussen ons zijn geweest over
de condens in de koplampen kunnen wij u als volgt berichten.
Vocht in lucht heeft de neiging op koude plaatsen neer te slaan. In
ingeschakelde koplampen ontstaat veel warmte, die via de
ventilatie-openingen (open systeem) wordt afgevoerd. Als de koplamp wordt
uitgeschakeld, koelt deze af en kan er koude vochtige lucht via de
ventilatie-opening worden aangezogen. Deze lucht slaat als condens op de
koudste plekken aan de binnenzijde van de koplamp neer. Bij een koplamp is
dat vooral het koplampglas. Dit is een gewoon natuurkundig proces. Er is
dus geen sprake van verminderde lichtopbrengst of verblinding van
tegemoetkomend verkeer doordat het koplampglas droog wordt als de koplamp
wordt ingeschakeld
Het condens vervliegt bij het rijden of als de verlichting wordt
ingeschakeld weer. Het condens kan echter steeds weer optreden. Terwijl het
gedeelte van het koplampglas waar het licht daadwerkelijk doorheen schijnt
snel droogt als het licht is ingeschakeld of als er gereden wordt, duurt
dit aan de rand van de koplamp vaak zo lang dat u kunt denken dat er sprake
is van een gebrek. Technisch en natuurkundig is deze resterende aanslag
niet van betekenis.
Bij moderne koplampsystemen met helder koplampglas wordt het licht niet
meer direct door het koplampglas gericht, maar eerst via een lenzensysteem
of een reflector. De koplampglazen worden hierdoor alleen nog maar
puntsgewijs bestraald en worden hierdoor vanuit het midden verwarmd.
Hierdoor duurt het langer tot ook de rand van de ruit ontwasemd is. Er is
geen sprake van verminderde lichtopbrengst of verblinding van
tegemoetkomend verkeer doordat het koplampglas droog wordt als de koplamp
wordt ingeschakeld.
In het vertrouwen u hierbij voldoende te hebben geïnformeerd, verblijven
wij,
Met vriendelijke groet,
Skoda Importeur Pon Mobiel
Rob Leijssenaar
After Sales / Klantencontact