Condens in achterlicht

Anto

Lid
Toen ik zondag de wagen aan het wassen was viel me op dat in het linker achterlicht condensvorming optreed. Enkel in het gedeelte van de richtingaanwijzer. De wagen een 10-tal minuutjes in de zon laten staan en daarna terug netjes in de garage gezet en het vocht was bijna allemaal verdwenen.
Daarnet eens naar de garage gebeld om te vragen of dit kon worden verholpen, de wagen werd geleverd eind maart 2012 en heeft slechts 16500km op de teller... . Ik kreeg het antwoord dat dit volstrekt normaal is en dat er pas iets kan aan worden gedaan als het water er blijft in staan.
Lijkt dit jullie een passend antwoord? Ik vind het allesbehalve eerlijk gezegd... .

10305077_10203067776109356_162604180952391883_n.jpg

10329041_10203067775909351_6431470045969720906_n.jpg

10271550_10203067775709346_64316969748766954_n.jpg
 

Joske

Forumguru
Helemaal "abnormaal" is het niet, je spreekt ook over het feit dat dit zich voordeed na het wassen van de wagen. Daar gaan toch grote hoeveelheden water bij te pas komen vermoed ik? (alé, bij mij is dat toch zo als ik de wagen was ;) )

Misschien ook een hoge druk gebruikt? Waardoor het water misschien toch door de rubbers geraakt is?

Heb je dit fenomeen ook na een fikse regenbui? Heb je water in de koffer of is de bekleding nat binnenin aan het achterlicht?

P.S. het antwoord van je dealer vind ik nou ook niet het meest prachtige voorbeeld van klantgerichtheid alvast.. op zen minst zeggen: "kom eens langs en we kijken er eens naar" had ik toch ook wel gewild in jouw plek :jaja:
 

Anto

Lid
Helemaal "abnormaal" is het niet, je spreekt ook over het feit dat dit zich voordeed na het wassen van de wagen. Daar gaan toch grote hoeveelheden water bij te pas komen vermoed ik? (alé, bij mij is dat toch zo als ik de wagen was ;) )

Misschien ook een hoge druk gebruikt? Waardoor het water misschien toch door de rubbers geraakt is?

Heb je dit fenomeen ook na een fikse regenbui? Heb je water in de koffer of is de bekleding nat binnenin aan het achterlicht?

P.S. het antwoord van je dealer vind ik nou ook niet het meest prachtige voorbeeld van klantgerichtheid alvast.. op zen minst zeggen: "kom eens langs en we kijken er eens naar" had ik toch ook wel gewild in jouw plek :jaja:

Ik heb de wagen simpelweg afgespoeld met een tuinslang. Heel hoog kan die druk niet geweest zijn. Water in de koffer en een natte bekleding is niet aan de orde. Zal de wagen eens buiten zetten komende dagen. Slaapt altijd netjes binnen en staat zelden 's nachts buiten.
 

Joske

Forumguru
Je kan eventueel zelf ook even het achterlicht langs binnen bekijken en zien of de rubbers er nog goed rond zitten. Of gewoon even naar de garage rijden en toch eens gaan zagen aan de balie dat ze er maar naar moeten kijken é ;)
 

Anto

Lid
Ik zou zelf eens kunnen kijken maar ga dit niet doen omwille van het principe dat dit veruit een nieuwe wagen is en dat dit niet zou mogen gebeuren. Als ik op mijn werk een vrachtwagen met defect achterlicht heb waarvan condens de oorzaak is, dan vervang ik simpelweg het hele achterlicht of kijk ik op zijn minst de rubber eens na maar ja ... .
 

Joske

Forumguru
juist daarom.. langs gaan bij je dealer en "eisen" dat ze er ineens naar kijken en dan moeten ze maar melding van maken in het garantiesysteem van D'ieteren. Zodat je in de toekomst hier kan op terugvallen.
 

Joske

Forumguru
wel ja..

stel nu: de garage vervangt nu toch dat achterlicht, dan moeten zij dit via het systeem van de invoerder regelen. Het is de invoerder die "aansprakelijk" is voor de garantie, dus diegene die de kosten vergoedt die de garage moet maken. Daar maken ze papieren voor op die zij dan onderling regelen. Als je, om terug te komen op het bovengenoemde systeem, dus naar de garage gaat moeten zij maar alvast een melding maken zodat het "probleem" geregistreerd staat in het programma van de invoerder. Begrijp je? :)
 

erik2907

Actief lid
Zelf heb ik condens gehad (2013) in een van de mistlamp units nadat de auto door een professioneel bedrijf is gereinigd, hetgeen ik overigens elke 3 jaar laat doen.

Na reclamatie (verlengde garantie) is de complete unit zonder discussie onder garantie vervangen, simpelweg omdat bij condensvorming de auto afgekeurd wordt bij de APK beurt. Het licht wordt dan niet meer juist verspreid.

Kortom, de dealer een garantieclaim laten indienen!
 

Anto

Lid
Zelf heb ik condens gehad (2013) in een van de mistlamp units nadat de auto door een professioneel bedrijf is gereinigd, hetgeen ik overigens elke 3 jaar laat doen.

Na reclamatie (verlengde garantie) is de complete unit zonder discussie onder garantie vervangen, simpelweg omdat bij condensvorming de auto afgekeurd wordt bij de APK beurt. Het licht wordt dan niet meer juist verspreid.

Dat je mistlamp werd vervangen omwille van het niet door de APK geraken kan ik begrijpen. Ik vrees alleen dat dit bij een richtingaanwijzer achteraan niet het geval zal zijn :( .
 

erik2907

Actief lid
Precies, tijdelijk! Bij mij was het na een week nog niet weg.

En ook 'blijvende' condens in een knipperlicht is een reden tot afkeuren.
 
  • Leuk
Waarderingen: Anto

EdK

Forumguru
Condens is een normaal natuurverschijnsel en met lichten aan rijden en na tijdje is door de warmte e condens wel weer verdwenen. En garantie kun je schudden
Water wat er in blijft staan is niet normaal en komt door een opening aan buitenzijde ( gaatje / slecht rubber / scheur etc ) en in garantie periode moeten ze dit dan ook gewoon kosteloos vervangen ongeacht om welk deel van verlichting het gaat.

Maar goed in jou geval is het gewoon een condensprobleem en de normaalste zaak van de wereld en dus noppes garantie
 

Cordoba

Forumguru
Zoals al gezegd: het kan normaal zijn, maar per autotype en bouwjaar zitten daar behoorlijke verschillen tussen. (bepaalde lampen, en bepaalde automodellen uit bepaalde jaren hebben er veel meer last van, bij sommige auto's is een 'verlicht aquarium' bijna standaard.

Overigens als er bijvoorbeeld een minuscuul barstje in een achterlicht zit, kan er makkelijk wat vocht binnen komen, en barstjes zijn vrijwel altijd veroorzaakt door een tik tegen het achterlicht (aanrijding, stoten met grote/zware voorwerpen enz.)
 

EdK

Forumguru
Overigens als er bijvoorbeeld een minuscuul barstje in een achterlicht zit, kan er makkelijk wat vocht binnen komen, en barstjes zijn vrijwel altijd veroorzaakt door een tik tegen het achterlicht (aanrijding, stoten met grote/zware voorwerpen enz.)

Alleen praat je dan niet meer van condensvorming maar van een in aanbouw zijnd aquarium , omdat je dan met een wasbeurt er gewoon water in drukt door die scheurtjes..
 

Cordoba

Forumguru
Klopt Ed, maar in de beginfase is er weinig verschil te zien tussen normale condens, en een aquarium in de opbouwfase. Pas als er echt water in staat of grote druppels in zitten, begint dat duidelijk te worden, of je moet al eerder een barstje of iets dergelijks zien (vaak is dat lastig te zien/vinden).
 
Bovenaan Onderaan