Condens op ruiten in de Fabia Combi.

Oke meerdere topic's zijn erover geschreven, dito oplossingen voorbij zien komen
maar deze eigenlijk nog nooit.

Mijn Fabia1 model combi uitvoering heeft het dus ook,
temperatuur zakt na warme dag of rijden ritje beslagen ramen of in de winter
bevroren binnen dus krabben.

Nu valt mij op dat de combi onderin bij de reservewielbak tegen de achterzijde twee roosters heeft zitten met een verbinding naarbuiten welke wordt afgedicht met een rubberflapje,
zal wel een doorluchtopening zijn maar....
iedereen weet dat als je rijdt met een iets open kofferbakdeksel vanwege te lange lading je uitlaatgassen door de onderdruk
naarbinnen stromen.
Nu bedenk ik mij eigen na een beetje denken dat op deze manier dus ook vochtige lucht de auto instroomt
tijdens rijden/stilstand, dus wat heeft deze jongen nu gedaan :tongue:
ductape erop en dichtgemaakt.

Nou ja zeg! ineens geen last meer van vochtige ramen tijdens opwarmen/afkoelen auto na stilstand,
oke vandaag wel maar hé heeft ook veel geregend en dan ga je ook nat de auto in.
Tevens als je alsnog vochtige ramen hebt dan zijn ze heel snel weer droog en wasemvrij...

misschien een tipje voor meer mensen met achterin hun auto van die roosters afdichten en kijken of het helpt.
 

Canon-Eye

Forumguru
iedereen weet dat als je rijdt met een iets open kofferbakdeksel vanwege te lange lading je uitlaatgassen door de onderdruk
naarbinnen stromen.
...met dien verstande dat, als je ventilator continu verse lucht naar binnen drukt, er niet snel sprake zal zijn van onderdruk in de auto (vooral niet als je de kofferklep gewoon dicht hebt).

Die opening met rubberflap is juist bedoeld om onder die vrij normale omstandigheden de overdruk (vanwege de ventilator) kwijt te kunnen. Als je dit dichtmaakt, zal de ventilator meer moeite hebben om de verwarmde dan wel gekoelde lucht je interieur in te blazen, dus niet optimaal meer werken.
 
Ahhh oke maar tijdens rit gaat het raam altijd wel op een kiertje,
heb ook van die windschermen dus tochtcirculatie is mogelijk.

Trouwens net weer stukje gereden en zag je dus voor die afsluiting de auto gewoon beslaan waar je bij stond
nu niets, nada, noppes alle ruiten condensvrij na het parkeren.

De auto is uiteraard tijd geleden al nagelopen op de bekende lekkage's :xyxthumbs:
 

turboturbo

Forumguru
Ik zou net zeggen. Last van vocht in je huis 's winters is ook omdat mensen teveel alles dichthouden en super goed geisoleerd is.
In een huis stoken resulteert ook in lichte overdruk, om dan de vochtige lucht weg te krijgen moet je juist een tikje ventileren...

Door dat roostertje zou idd de vochtige lucht afgevoerd kunnen worden, dunkt me?
 

darkprojectx

Forumguru
ik had laatst ook last van een kletsnatte voorraam, niet vochtig, echt nat.
Vraag me af waar het vandaan komt.. goed het is koud en in de auto stook je het warm, maar dan nog..
Vraag me ook af of het interieur filter misschien niet ook ingeolied moet zijn. Werkt bij de motor ook perfect om vocht eruit te houden.
 
maar waarom hebben dan alleen de skoda's uit de VWgroep last van vochtige ruiten aan de binnenkant, staat hierook een polo op parkeerterrein en niks geen ladt van dat condens!
Wie gaat checken of die geen roosters hebben andere vwproducten of nog beter kijken bij zijn eigen skoda of roosters er zitten.
 

Djinn_4fun

Actief lid
Mijn polo, welliswaar geen combi, heeft ook die rooster in de achterbak zitten.
De fabia ga ik vanmiddag even kijken maar ik ga er vanuit dat als mijn 1998 polo ze heeft de faab ze ook zal hebben.
 

TheoStek

Forumguru
Klopt niet, dat er onderdruk of bovendruk heerst in de auto...
Onder/bovendruk is de druk die lager/hoger ligt dan de druk van de buitenlucht (atmosfeer), zou er onderdruk in de auto ontstaan..dus lager dan de buitendruk..krijg je de deuren moeilijk of helemaal niet geopend.
Dan wordt al gesproken over vacuüm, en dan nog kan het niet..want de auto is niet hermetisch afgesloten.

Er wordt ook de fout gemaakt dat het in deze periode vochtig is...koud, klam, regen, sneeuw, vorst...Maar de lucht is niet vochtig bij koudere temperaturen...die bevat veel minder waterdamp dan in de zomer en zal ook niet meer waterdamp opnemen.
Waardoor ontstaan beslagen ramen of condens:
Als warme lucht in aanraking komt met een koud oppervlak..!
De relatieve luchtvochtigheid uitgedrukt in procent % de grens over schrijd.
 
kijk heldere uitleg maar waarom is het dan steeds zo heftig bij skoda's dat blijft toch een interresante vraag!
 

TheoStek

Forumguru
Is ook een interessante vraag....het komt niet alleen bij Skoda voor? er zijn meerdere auto merken, met het probleem.

Het valt mij op dat in deze periode, veel mensen zijn met een vocht probleem..ik ontvang ook van klanten ieder jaar telefoontjes daarover.
Als ik nu jouw bevinding lees, door de ventilatiekanalen af te plakken..is het voor mij duidelijk waar het probleem ligt.
"de relatieve luchtvochtigheid" is niet in verhouding ten opzichte van de temperatuur.

Je rijdt met het raam op een kiertje, er is luchtcirculatie..de lucht komt rechtstreeks de auto binnen en passeert "niet" het interieurfilter.
Een verstopt/vochtig interieurfilter kan er namelijk ook voor zorgen dat de ramen beslaan..
 
hm het interieurfilter is net nieuw en zeker niet vochtig tenminste zo voelt niet het aan is ook het normale filter wat skoda verkoopt dus geen tussenhandelmerk.
merk nu wel dat als je net bent ingestapt de ruiten iets beslaan maar dat werkt de airco snel weg tevens nog steeds geen beslagen ruiten als de auto tijdje heeft gestaan.. klopt wat je zegt zie wel meer auto's rondrijden met beslagen ruiten zijn dan wel hoofdzakelijk combi's en franse auto''s.
 
Bovenaan Onderaan