Condensator v/d Airco

Goedemiddag allen,
Ik vermoed dat ik een conflict ga krijgen met mijn Skoda dealer.
Het gaat om het volgende:
Ik heb twee jaar geleden een nieuwe Skoda Yeti 1.4 TSI gekocht. In oktober 2011 heb ik melding gemaakt dat de airco geluid maakte. Het geluid liet zich het best omschrijven alsof er iets aanliep. Op het moment dat de airco uitgeschakeld werd, was het geluid meteen verdwenen.
Ik ben toen naar mijn garage gegaan maar de serviceadviseur kon dit geluid niet horen, terwijl dit m.i. duidelijk hoorbaar was.
In het voorjaar van 2012, nam dit geluid verder toe en weer naar de garage. Nu werd ook door de werkplaats dit geluid geconstateerd. Afspraak gemaakt, auto weggebracht en opgehaald.
Conclusie; het airco systeem moest opnieuw gevuld worden. Men heeft een contrastvloeistof toegevoegd omdat men ergens een lekkage vermoedde.
Op 31 juli’12, weer naar de garage ter controle. De condensator blijkt lek te zijn.
Er werd mij verteld dat:
  • Indien dit een kwaliteit’s probleem is; dan is het garantie.
  • Indien de lekkage door steenslag veroorzaakt zou zijn, dan is het GEEN garantie. Ik moet dan de reparatiekosten bij mijn autoverzekering claimen.
Met deze laatste stelling ben ik het totaal mee oneens.
Ik mag toch vanuit gaan dat een automobielfabrikant zijn kwetsbare onderdelen, dusdanig goed beschermd tegen invloeden van buiten af, zoals steenslag (ruiten afgezonderd), vocht, etc. dat de consument gevrijwaard is tegen kosten die veroorzaakt zijn door deze invloeden van buitenaf?

Wie heeft van dit ook meegemaakt (kapotte condensator) en was dit garantie??

M. vr. groet
Michiel
 

Noord26

Forumguru
Als het idd steenslag is heb je helaas geen garantie. En er zijn diverse gevallen bekend dat de garage het idd als steenslag moet aanmerken. Dat u het er mee oneens bent is heel begrijpelijk, echter is het beeld van de 2 opties, wat de garage aan geeft wel correct. Het is onmogelijk om een auto tegen alle onheilen van buitenaf te beschermen. De consument kan onmogelijk gevrijwaard zijn tegen invloeden van buitenaf.

Er kan veel tegen deze invloeden gedaan worden, maar dan worden alle auto's behoorlijk duurder en zwaarder. Hetgeen niet op weegt tegen sporadisch kapot gaan van onderdelen door invloeden van buitenaf.

Daarnaast, ook helaas, zijn er gevallen bekend dat de garage het op steenslag gooide, terwijl men niet de kapotte condensor kon tonen met steenslag. En daarmee moet de garage bewijzen dat het idd geen garantie betreft, maar door een oorzaak van buitenaf. Kunnen ze dat niet, hoef je ook niets te betalen, omdat de bewijslast dan niet aanwezig is. Mijn moeder haar fiat 500 d'r condensor was ook lek. Steenslag aldus de garage. Maar ze konden de steenslag niet waar maken en daarop is er nooit iets betaald; op aanraden van de rechtsbijstand. Die adviseerde om de serienummers op te vragen van de onderdelen en de defecte onderdelen altijd mee te vragen bij reparatie of vervanging.

ps. De dealer adviseert ook om elk jaar het gehele airco-systeem te laten nakijken. Zelfs gratis voor Skoda-leden. Is dat de afgelopen 2 jaar niet gebeurd door de dealer of aangegeven? Dat zou ook wel een punt van kritiek mogen zijn, zeker als de eigenaar reeds aan geeft dat het systeem bijgeluiden vertoond.
 
Bedankt voor je snelle reactie, ik vind alleen dat als onderdelen kwetsbaar zijn voor invloeden van buiten af, zoals steenslag, de fabrikant deze onderdelen voor deze invloeden beter cq afdoende moet beschermen.
Groet
Michiel
 

Noord26

Forumguru
Dat zou iedereen vinden waarbij dit euvel zich voor zou doen!

Er zijn wel iets van roostertjes bekend welk dit onderdeel beter zouden beschermen voor steenslag. Wellicht dat de zoekfunctie je hierbij kan helpen?
 

piair1982

Forumguru
Is de klacht destijds ook op werkorder vastgelegd? Dan kan je de dealer in gebreke stellen als het geen steenslag betreft.
Anders wordt het idd een lastig verhaal...
 

turboturbo

Forumguru
Ik mag toch vanuit gaan dat een automobielfabrikant zijn kwetsbare onderdelen, dusdanig goed beschermd tegen invloeden van buiten af, zoals steenslag
Helaas. Waar je vanuit mag gaan is dat de fabrikant met zo min mogelijk pingels zijn product moet produceren. :smirk:

Ergens in een ander draadje, ik dacht in het 'Fabia II' forum was ook iemand met kapotte airco door steenslag. Blijkt in ETKA een plastic roostertje te vinden, die op de condensator geklikt kan worden, ter bescherming tegen.... steenslag :eek:oo:. Kosten: een paar euro. Alleen worden die niet gemonteerd op de auto's, gek genoeg. Je kunt ze wel zelf bestellen bij de dealer (ik moet het ook nog doen, nu ik er ineens aan terugdenk)
 

EdK

Forumguru
Heb nu even het vermoeden dat er een paar onderdelen door elkaar gehaald worden ?

Condensator waar MadYeti het steeds over heeft zal de Condensor zijn die hij bedoeld ?

En dan hebben we de radiator van een airco wat steenslag gevoelig kan wezen en waar een rooster voor gezet kan worden
Maar dit ziet er net zo uit als de radiator van de koelvloeistof die je motorblok koelt en dan dus via de radiator waar de koude rijlucht doorheen blaast en waardoor de warmte uit de vloeistog wordt afgevoerd !

Maar MadYeti, als je al vanaf begin problemen hebt met de Airco en dit meerdere malen hebt aangegeven en uiteidndelijk nooit echt is opgelost, dan mag je verwachten dat men het nu maar wel eens goed oplost !
Maar als er nergens op papier staat dat je het al meerdere malen hebt aangegeven, dan word het wel een gebed met hopelijk een eind mbt het financieele deel.

Ik zou toch zeker proberen om de kosten bij de dealer neer te leggen !
Maar dat het een makkelijk verhaal gaat worden.......... ben bang van niet.
Maar laat ze de steenschade maar aantonen door de condensor ( of radiator) te laten zien aan je met de schade
 

Cuprani

Actief lid
Bedankt voor je snelle reactie, ik vind alleen dat als onderdelen kwetsbaar zijn voor invloeden van buiten af, zoals steenslag, de fabrikant deze onderdelen voor deze invloeden beter cq afdoende moet beschermen.
Groet
Michiel

Ik snap dat als het je een hoop geld gaat kosten dat je het vervelend vind, maar je stelling vind ik een beetje kort door de bocht.
Al het onheil van buitenaf, ongeacht de oorzaak, is schade en geen garantie.

Als je een band lek rijdt omdat er een spijker op de weg ligt, je mistlampglas stuk slaat ivm steenslag, je ruitenwissers vast vriezen en daardoor kapot gaan, daar kan een fabrikant niks aan doen.
Als ze de condensor niet in de luchtstroom zouden monteren zou hij geen koele lucht pakken en werkt je airco ook niet goed.

Shit happens is het dan..
Waar je wel echt om moet vragen is of de garage wil aantonen dat het steenslag is.
Mijn ervaring is dat de garage 9 van de 10 keer aan geeft dat het steenslag is, terwijl het in werkelijkheid veeeel vaker een product falen is.

Ik zit in de automotive en werk veel met airco's.
De originele (meestal Valeo) condensors zijn ook gewoon heel erg slecht en lekken vaak op pers en lasnaden. Als vervanging zou ik zeker niet het volle pont betalen voor een originele (Valeo) maar een aftermarket (Nissens) kopen omdat deze soms tot wel 75% goedkoper zijn en zelfs beter van kwaliteit!
 

TheoStek

Forumguru
Waar je wel echt om moet vragen is of de garage wil aantonen dat het steenslag is.

Auto is toch opgehaald op 31 juli, waarom wordt dan niet meteen gezegd WAAR het lek zich bevindt en of het steenslag of fabricage fout is ? ze hebben het toch geconstateerd.
Steenslag is altijd aan te tonen en veroorzaakt een putje daar waar die terecht komt,
Nu is het probleem nog niet opgelost, en word door gereden met een lekkage ! waardoor gevolgschade achter de deur staat te kijken.
 

Cordoba

Forumguru
Dat steenslag geen fout is van de fabrikant is een beetje kort door de bocht: het rooster onder de bumper van mijn Fabia I is zeer grof, en de kans dat radiateur/condensor lek raken door steenslag is behoorlijk groot door deze constuctie. Bij latere modellen is een wat fijner raster gebruikt, waardoor de kans op steenslag behoorlijk wordt verminderd.

Ik heb naar aanleiding van een topic hierover bij de Fabia II?? besloten het rooster voor mijn F-I te bestellen en te monteren. Kosten waren iets van 8 euro, en kan zo achter het grote gat onder in de bumper op radiateur/condensor geklikt worden. Moest in mijn geval wel iets korter geknipt worden, maar de koelkanalen zijn nu beveiligd tegen steenslag. De clou van dit rooster is dat het de koelkanalen afschermt, en de lamellen die aan de koelkanalen zitten juist vrijlaat. Een steen op die lamellen geeft beschadigde lamellen, maar geen lekkage. Een steen op het beschermende rooster verliest veel van zijn impact al op het beschermrooster.

Overigens is de tip van het rooster volgens mij afkomstig van 'monteurtje'.
 
Allen,
De "condensor"is onder garantie / coulance vervangen omdat dit euvel ruim in de garantieperiode is aangemeld.
Ben blij met de beslissing van mijn dealer, dus eind goed - al goed.
 

ChickenYeti

Nieuw lid
Airco Yeti maakte veel lawaai bij aanzetten.
Naar een gespecialiseerd airco bedrijf gegaan, aircosysteem was compleet leeg
Bedrijf heeft het aircosysteem gevuld en met kleurstof om eventuele lekkage nadien te kunnen vaststellen
2 weken nadien teruggeweest voor controle, conclusie lekkage op de condensor op de lasnaden.
Dit bedrijf wou het graag vervangen tegen lagere kosten dan bij de Skoda-garage
Mijn Yeti is nu 2 1/2 jaar oud, en dus is garantie verlopen.
Ben terug gegaan naar de Skoda-dealer en het verhaal voorgelegd
De man van de Skoda begon te zoeken in zijn computer, zonder ook maar een blik op de condensor te werpen.
Dit was, zei hij, een bekend euvel, dus coulance regeling.
Ik heb de auto daar bij de garage laten staan en zou na een paar uur een telefoontje krijgen, omtrent de te betalen kosten.
Thuis heb ik een garage gebeld wat het compleet nieuw vervangen van een condensor met arbeidsloon is
De mijnheer in kwestie zei vervolgens z'on +/- € 695,-
Had al wat forums gelezen over coulance van 50/50
Aangezien het vlak voor de vakantie is en ik in de Kwalitietszorg en naleving heb gewerkt, ging ik de aanval in met de Skoda garage
Ik moest € 200 betalen.( 1/3 voor PON 1/3 voor de garage en 1/3 voor mijzelf)
Hier ging ik niet mee akkoord omdat ik vorig jaar mijn Yeti 2 dagen ben kwijt geweest vanwege het vervangen van de distributieketting ( toen ook niks betaald, binnen de garantie en ook hier een kwaliteitsprobleem, heeft in de Telegraaf en Autoweek gestaan)
Ik heb gezegd tegen de garage repareer de Yeti maar, maar ik betraal helemaal niks, vanwege een slechte kwaliteit condensor die in de auto is gemonteerd.
Dit is duidelijk een probleem van PON.NL en niet voor mij als koper van een auto van ca 21.000 euro
In de wet is dit vastgelegd over het conformiteits-principe en/of beginsel.
Hoe duurder het product , des te meer kwaliteit mag je er als consument van verwachten.
De mijnheer bij de Skoda vond dat ik wel in mijn recht stond, en hoefde uiteindelijk niks te betalen
Nadien Yeti opgehaald kreeg er een overzicht bij wat de garage had gedaan.
Slotplaat in en uitbouwen €164.07
Condensor vervangen € 259.45
systeem aftappen en nadien vullen € 43,18
Rekening voor de garage kwam uit op € 495.66 hun moeten de arbeidsloon zelf betalen, PON vergoed nl de onderdelen.
Maar goed achteraf gezien benik zeer gelukkig met deze oplossing
Alle dank aan Skoda-garage Huiskes-Kokkeler in Enschede
 

hpolie

Senior Member
Geweldig dat het goed gekomen is, alleen zie ik niet het grote voordeel van al dat getouwtrek.
Toen je aangeboden werd om € 200,- zelf bij te betalen toen weigerde je dat om dat je dat te duur vond?.
Alleen toen de garage ook nog andere reparatie had uitgevoerd en er toen zelfs € 259,45 voor in rekening bracht vond je het dus wel goed?, dit vind ik dan toch wel erg krom denken en de garage kon tenminste goed lachen hoe zij een klant te grazen hebben genomen waar die zelf bijstond. :lezen:

Vgr,
Henk Polie
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ik maak uit het ietwat warrige verhaal op dat hij niets hoefde te betalen?
Ik heb zelf hetzelfde euvel gehad en hoefde alleen het monteren te betalen (€295). De onderdelen vielen onder coulance. Ik vond dat, de facto nergens recht op hebbende, op zich redelijk schappelijk
 

ChickenYeti

Nieuw lid
Ik heb inderdaad helemaal niks betaald.
Pluis maar eens na op internet, de garage probeerd altijd jou een gedeelte te laten betalen.
Maar wat ik al aangaf bij z ón dure auto, moeten ze maar beter op de kwaliteit van hun toeleveranciers letten
Hiervoor worden contracten afgesloten en Skoda zal de toeleverancier, steekproeven laten nemen en de condensor laten testen zodat het geleverde ook aan de specificaties zal voldoen.
Zo werkt het nu een keer in de praktijk.
De consument mag hier niet de dupe van zijn, maar goed als je wilt betalen voor een gedeelte hiervan zal de garage geen nee tegen zeggen.
En Henk wat de rekening betreft van € 495.66 (was inclusief de € 259.45,-) achter al deze bedragen staat in de 2e rij coulance overal achter.

Vgr Han
 

hpolie

Senior Member
Beste Han, jammer van je eerste verhaal dat zo onduidelijk was over de coulance.

Maar dat je helemaal niets betaald heb is alleen maar geweldig goed, en nu maar hopen dat je geen verdere narigheid meer krijgt:D

Vriendelijke groet,
Henk Polie
 

actros

Nieuw lid
heb net effe gekeken bij mijn fabia uit 2013 maar bodemplaat is helemaal dicht en boven langs gaat ook niet dus een plaatje monteren zal niet meevallen ......
wel kun je t voorste stuk van de bodemplaat eraf halen 8 schroeven en dan kun je er bij maar zag nu nog geen steenslag na 15000km..
 
Bovenaan Onderaan