Condensvorming led koplampen

Toine71

Nieuw lid
Wij hebben in onze nieuwe Skoda Kamiq last van condensvorming na autorijden in alle LED elementen/koplampen. Dit verdwijnt wel na een paar uur. Dit fenomeen had ik ook bij mijn zakenauto met led koplamp in 2017, dacht dat dit inmiddels in de auto-industrie wel bekend zou zijn.
Beetje teleurstellend en vraag mij af of dit incidenteel is of door klimaat komt (kou/warmte)
De auto is van oktober 2024 en de laatste paar weken komt dit voor.

Tees

Donateur
Tsja, de wetten van de fysica zijn onverbiddelijk. Een (over)verzadigd gas (water in de lucht) zal onverbiddelijk condenseren op een groeikern op het moment dat de temperatuur daalt. Kijk eens om je heen in deze tijd van het jaar: mist hebben we ook nog niet opgelost ;)
De enige manier om te voorkomen dat de condensatie optreedt op de koplamplenzen is door die te verwarmen. Misschien is er met ventilatie ook nog wat te behalen, maar dan creëer je weer andere problemen.

Conclusie: het hoort erbij als je LED lampen hebt, zolang het geen serieuze druppels worden wordt het acceptabel geacht. En zeker als t, zoals bij jou, binnen een paar uur weer weg is.

EdK

Forumguru
het hoort erbij als je LED lampen hebt
WEl met halogeen komt het ook voor hoor !!
Zelf nu in de Fab 4 matrix LED maar geen last van condens nog, terwijl de Caddy met halogeen lampen waar ik dagelijks enkele honderden kilomters mee rijd wel last had van condens.
Momenteel is die dan weer een tijdje droog ....

Bovenaan Onderaan