Het staat in ieder geval niet in Elsawin beschreven.......
In Etka staat een Explosietekening.
Trouwens, bouwjaar en motortype vermelden is ook geen overbodige luxe.......
Uiteraard komt het koudemiddel dan vrij, het staat immers onder druk!
(bij het verwijderen van de radiateur behoeft alleen het koelwater afgetapt te worden)
De koelers zijn beide voor verschillende systemen, vanaf de motorruimte gezien kijk je tegen de waterkoeler aan, deze is gemonteerd aan een soort kunstof/GFK voorfront welk dient als versteviging van het front van de auto en tevens dienst doet als subframe voor de koelers. Daarvoor zit dan de aircocondensor gemonteerd en daar weer voor de laadluchtkoeler(intercooler) voor de turbo.
Je kunt dus de waterkoeler gewoon aftappen en verwijderen, om de aircocondensor uit te bouwen dient het systeem eerst drukloos gemaakt te worden middels een daarvoor goedgekeurd apparaat. In geen geval mag je simpelweg de leidingen losdraaien en het gas in de atmosfeer laten verdampen!!
Niet helemaal.Als dit klopt dan beschik ik niet over de juiste materialen om dit zelf te doen en dien ik het dus uit te besteden.
- klopt mijn veronderstelling ?
- zelf doen of niet ?
Niet helemaal.
- Je gaat eerst naar een airco-specialist en vraagt of ze je airco-systeem leeg kunnen trekken.
- Dan ga je terug naar je schuurtje of waar dan ook. En daar haal je het koelwater uit je koelsysteem van je motor.
- Oude condensor (met radiateur) demonteren, nieuwe condensor (met radiateur) monteren.
- Koelsysteem met koelvloeistof vullen.
- Je rijdt nu naar de airco-specialist en laat je je airco-systeem weer vullen.
Dit was een zeer korte samenvatting
Ikzelf zou even de voorbumper eraf halen en het complete voorfront eruit slopen, zo wordt het in de fabriek ook gemonteerd.
Het is iets meer werk, maar je komt dan overal gemakkelijk bij.
:xyxthumbs: Top dat het zo gelukt is!Echter vandaag met TheoStek aan mijn o2 gesleuteld. Aangezien er weinig ruimte was om de radiateur uit te bouwen ervoor gekozen om de bumper en voorbalk te demonteren, waarmee het uiteindelijk gelukt is om de condensor te (de)monteren, zonder daarbij de radiateur los te halen. Het is allemaal zeer compact gebouwd edoch uiteindelijk hebben we het karwei geklaard. Waarvoor dank aan Theo die een goed handje hulp heeft toegestoken en mijn systeem weer mooi heeft afgevuld. Nu natuurlijk hopen dat het zo blijft...