Condersor vervangen voorbumper eraf?

Daijiro74

Nieuw lid
Hallo Allemaal,

Ik dien de aircocondensor van mijn skoda octavia type 2, uit te bouwen aangezien deze lekt.

-Moet ik dan de voorbumper verwijderen ?

-Heeft of weet iemand een how to do handleiding ?


Alvast bedankt voor jullie medewerking.
 

andrehj

Forumguru
Als je goed zoekt (helaas mag ik hier de links niet posten) kun je op internet ETKA en Elsawin vinden, hierin vind je alle onderdeelnummers, prijzen en alle werkplaatshandleidingen van alle VAG auto's. Daarin staat ongetwijfeld ook vervangen van een condensor beschreven.
 

Ronnie

Forumguru
Het staat in ieder geval niet in Elsawin beschreven.......
In Etka staat een Explosietekening.
Trouwens, bouwjaar en motortype vermelden is ook geen overbodige luxe.......
 

Daijiro74

Nieuw lid
Het staat in ieder geval niet in Elsawin beschreven.......
In Etka staat een Explosietekening.
Trouwens, bouwjaar en motortype vermelden is ook geen overbodige luxe.......

Bwjr 2005, 1.9 tdi. Maakt het motortype zoveel uit mbt het verwijderen van de bumper ??:cool:
Zou je me de tekenening of de link in PM kunnen doorsturen? Ik zou er erg mee geholpen zijn.
BVD.
 

Ronnie

Forumguru
Motortype heeft te maken met de intercooler.......

Maar toch nog iets gevonden:
 

Bijlagen

  • Condensor Uit.doc
    99 KB · Weergaven: 78
  • Radiateur Uit.doc
    188 KB · Weergaven: 32

Ronnie

Forumguru
Nog iets vergeten........
 

Bijlagen

  • Montageoverzicht bumper vooraan.doc
    109 KB · Weergaven: 55

Daijiro74

Nieuw lid
Als ik de tekeningen zo zie behoeft de bumper niet verwijderd te worden, maar wel de radiateur met daarop de condensator.
Die laatste wilde ik door de aircospec. laten verwijderen gezien het koudemiddel.
Ik kan nergens lezen dat dit middel vrijkomt bij het verwijderen van de radiateur. Iemand een idee?
Morgen maar eens kijken.
 

Ronnie

Forumguru
Uiteraard komt het koudemiddel dan vrij, het staat immers onder druk!
(bij het verwijderen van de radiateur behoeft alleen het koelwater afgetapt te worden)
 

Daijiro74

Nieuw lid
Uiteraard komt het koudemiddel dan vrij, het staat immers onder druk!
(bij het verwijderen van de radiateur behoeft alleen het koelwater afgetapt te worden)

De condensator zit vast op de radiateur. Wanneer je de radiateur verwijderd zou je veronderstellen dat (naast koelvloeistof) hiermee ook het airco systeem van de condensator wordt onderbroken van waaruit ook koudemiddel vrijkomt?? Of heb ik het mis??

Kortom bij het verwijderen van de radiateur (met daarop de condensator) komt ook koudemiddel vrij? Hierdoor is het geen klus voor de doe het zelver?

Ik wil bekijken of dit een klus is die ik zelf kan doen (kostenbesparing), ben best handig, maar dien ook rekening te houden met eigen veiligheid en milieu eisen.
 

Ronnie

Forumguru
De koelers zijn beide voor verschillende systemen, vanaf de motorruimte gezien kijk je tegen de waterkoeler aan, deze is gemonteerd aan een soort kunstof/GFK voorfront welk dient als versteviging van het front van de auto en tevens dienst doet als subframe voor de koelers. Daarvoor zit dan de aircocondensor gemonteerd en daar weer voor de laadluchtkoeler(intercooler) voor de turbo.
Je kunt dus de waterkoeler gewoon aftappen en verwijderen, om de aircocondensor uit te bouwen dient het systeem eerst drukloos gemaakt te worden middels een daarvoor goedgekeurd apparaat. In geen geval mag je simpelweg de leidingen losdraaien en het gas in de atmosfeer laten verdampen!!
 

Daijiro74

Nieuw lid
De koelers zijn beide voor verschillende systemen, vanaf de motorruimte gezien kijk je tegen de waterkoeler aan, deze is gemonteerd aan een soort kunstof/GFK voorfront welk dient als versteviging van het front van de auto en tevens dienst doet als subframe voor de koelers. Daarvoor zit dan de aircocondensor gemonteerd en daar weer voor de laadluchtkoeler(intercooler) voor de turbo.
Je kunt dus de waterkoeler gewoon aftappen en verwijderen, om de aircocondensor uit te bouwen dient het systeem eerst drukloos gemaakt te worden middels een daarvoor goedgekeurd apparaat. In geen geval mag je simpelweg de leidingen losdraaien en het gas in de atmosfeer laten verdampen!!

Ronnie, volgens de handleiding dien je eerst de radiateur met daarop de condensator samen uit te bouwen. Of begrijp ik dit verkeerd?
Ik veronderstel dus dat je vooraf zoals jij beschrijft eerst het ac-systeemdrukloos moet maken etc etc alvorens het geheel (radiateur en condenser) veilig te kunnen verwijderen.
Als dit klopt dan beschik ik niet over de juiste materialen om dit zelf te doen en dien ik het dus uit te besteden.
Een radiateur alléén uitbouwen lijkt me nog wel haalbaar.

- klopt mijn veronderstelling ?
- zelf doen of niet ?
 

Ronnie

Forumguru
Beetje sleutelervaring is niet verkeerd, als je het nog nooit gedaan hebt zou ik het laten doen.
Een foutje is zo gemaakt..........
Ikzelf zou even de voorbumper eraf halen en het complete voorfront eruit slopen, zo wordt het in de fabriek ook gemonteerd.
Het is iets meer werk, maar je komt dan overal gemakkelijk bij.
Echter...... zonder sleutelervaring beslist niet doen!
 

TheoStek

Forumguru
De condensor zit vast gemonteerd aan de radiateur, de radiateur moet niet gedemonteerd worden..
Bumper moet eraf, anders raak ik niet aan de aircoleiding die onderaan in de hoek van de condensor zit.

Daijiro een slijpschijf kun je ook gebruiken, maar dat maakt wel veel troep :worshippy:
 

Tachi

Actief lid
Als dit klopt dan beschik ik niet over de juiste materialen om dit zelf te doen en dien ik het dus uit te besteden.

- klopt mijn veronderstelling ?
- zelf doen of niet ?
Niet helemaal.
- Je gaat eerst naar een airco-specialist en vraagt of ze je airco-systeem leeg kunnen trekken.
- Dan ga je terug naar je schuurtje of waar dan ook. En daar haal je het koelwater uit je koelsysteem van je motor.
- Oude condensor (met radiateur) demonteren, nieuwe condensor (met radiateur) monteren.
- Koelsysteem met koelvloeistof vullen.
- Je rijdt nu naar de airco-specialist en laat je je airco-systeem weer vullen.

Dit was een zeer korte samenvatting
 

Daijiro74

Nieuw lid
Niet helemaal.
- Je gaat eerst naar een airco-specialist en vraagt of ze je airco-systeem leeg kunnen trekken.
- Dan ga je terug naar je schuurtje of waar dan ook. En daar haal je het koelwater uit je koelsysteem van je motor.
- Oude condensor (met radiateur) demonteren, nieuwe condensor (met radiateur) monteren.
- Koelsysteem met koelvloeistof vullen.
- Je rijdt nu naar de airco-specialist en laat je je airco-systeem weer vullen.

Dit was een zeer korte samenvatting


Duidelijke samenvatting. Dat was het antwoord op mijn vraag. Bedankt.
Echter vandaag met TheoStek aan mijn o2 gesleuteld. Aangezien er weinig ruimte was om de radiateur uit te bouwen ervoor gekozen om de bumper en voorbalk te demonteren, waarmee het uiteindelijk gelukt is om de condensor te (de)monteren, zonder daarbij de radiateur los te halen. Het is allemaal zeer compact gebouwd edoch uiteindelijk hebben we het karwei geklaard. Waarvoor dank aan Theo die een goed handje hulp heeft toegestoken en mijn systeem weer mooi heeft afgevuld. Nu natuurlijk hopen dat het zo blijft...
 

TheoStek

Forumguru
Ikzelf zou even de voorbumper eraf halen en het complete voorfront eruit slopen, zo wordt het in de fabriek ook gemonteerd.
Het is iets meer werk, maar je komt dan overal gemakkelijk bij.

Het voorfront moest ook gedemonteerd worden omdat er geen andere mogelijkheid is/was om de airco condensor te demonteren.
Dan was er veel meer werk geweest, met het demonteren van de: ventilatoren, koeler van de turbo, radiateur, condensor, en zou nog niet de condensor gedemonteerd kunnen worden omdat het voorfront ombuigt voor de in/uitgang aansluitingen van de condensor en die aansluitingen zitten aan de achterkant met torx bevestigd, tevens zit de condensor ook zijdelings aan de radiateur bevestigd.

demonteren van: Voorbumper, bumperbalk, voorfront, condensor.
 

Tachi

Actief lid
Echter vandaag met TheoStek aan mijn o2 gesleuteld. Aangezien er weinig ruimte was om de radiateur uit te bouwen ervoor gekozen om de bumper en voorbalk te demonteren, waarmee het uiteindelijk gelukt is om de condensor te (de)monteren, zonder daarbij de radiateur los te halen. Het is allemaal zeer compact gebouwd edoch uiteindelijk hebben we het karwei geklaard. Waarvoor dank aan Theo die een goed handje hulp heeft toegestoken en mijn systeem weer mooi heeft afgevuld. Nu natuurlijk hopen dat het zo blijft...
:xyxthumbs: Top dat het zo gelukt is!
 
Bovenaan Onderaan