Zijn hier caravan rijders onder de Kodiaq eigenaars?
Ik vroeg mij af of de standaard "af fabriek" uitklapbare trekhaak over een goede 12 volt aansluiting beschikt of dat het noodzakelijk is om een extra kabel te trekken? Weet iemand wat de mm2 van de kabel is op pin 10 is in de standaard kabelboom?
De vraag werd gesteld richting skoda maar voorlopig nog geen officieel antwoord.
Ook ik rijd met een caravan. Mijn Kodiaq heeft ook de fabrieks trekhaak met Jäger aansluiting en die is volledig bedraad.
Dus ook op pin 10 en 11. Maar pas op, het werd al gezegd, ze zijn maximaal 2.5 mm2 dik.
Nou ligt het er aan, welke koelkast er in jouw caravan zit. Is het zo'n kleine in het keukenmeubel, dan zal het geen problemen geven er van uitgaande dat de aansluiting van koelkast naar de aansluiting op de trekhaak, zo'n meter of 6 a 7 is.
Heb je echter een grote koelkast en daarbij ook een groot vriesvak, dan is die draad van 2.5 absoluut onvoldoende!
Die koelkasten gebruiken zo'n 170/180 watt en bij 12v is dat goed voor ruim 15 amp.!!
En daar is die reeds aanwezige draad van 2.5 niet geschikt voor. Veel vermogens verlies en door de warmteontwikkeling
een grote kans op brandschade.
Ik heb buiten de trekhaak om een geschakelde draad getrokken van 2 x 6 mm2 naar de zekeringkast (aangesloten door werkplaats).
Vanaf de koelkast ook een 2 x 6 mm2 richting dissel getrokken en als we met de caravan weg gaan, worden beide kabels aan elkaar gekoppeld met "Anderson" stekkers. Een super verbinding en nooit storing.
Overigens zie ik bij de meeste caravanners, dat de aansluitkabel die ze gebruiken vaak maar 3 x 1.5 mm2 dik is. Over een grote lengte is dit vaak onvoldoende en zou een 3 x 2.5 mm2 veel beter zijn, maar dit terzijde
Je zult wel begrijpen welke kabel ik dus gebruik voor aansluiting op de stroomkast.
Over 2 weken weer naar de sneeuw met de caravan!
Succes er mee.