Contactslot Fabia kapot gedraaid

LNGR

Lid
Goedemorgen,

Vannacht sloeg de motor af en bij het herstarten draaide ik door het 'veermechanisme'.
Ik heb de auto aan kunnen duwen en mijn weg kunnen vervolgen maar afzetten motor, starten motor, werkt niet meer.

Heeft iemand een oplossing? Of kan iemand schetsen wat ik moet doen en welke kosten er ongeveer aan verbonden kunnen zijn?

Groet,

Een gestresste rijder.
 

Spierings

Forumguru
Openhalen en kijken wat er kapot is.

Zou naar een garage gaan. Aangezien je een goede trekker nodig hebt om het contactslot huis eraf te krijgen. Anders kom je niet bij het elektrisch gedeelte.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Cordoba

Forumguru
Even voor de duidelijkheid: het mechanische deel van het slot is kapot? Het is dus niet zo dat de auto aanslaat en direct weer afslaat (dan is namelijk de startblokkering actief, en werkt het mechanische deel van het slot wel gewoon).

Ik denk dat je een paar opties hebt:
- een contactslot met sleutel uit een sloopauto: dan moet je de sleutelbaard van het 'nieuwe' contactslot overzetten op je eigen sleutel, en alles werkt weer, alleen heb je voor de deur dan je oude sleutelbaard nodig
- een complete set sloten, uit een sloopauto, zodat contactsleutel en deursleutel dezelfde blijven, en ook hier weer de baard van het nieuwe slot gebruiken, en de rest van je oude sleutel (daar zit chipje in dat gelezen wordt door de leesring bij je contactslot, verkeerde chipje betekent dat de startblokkering actief wordt).
- een nieuw contactslot bij de dealer bestellen, als het goed is, hoef je dan niets aan de sleutel te veranderen.

De reden dat je in mijn voorstellen steeds je oude sleutel (deels) moet blijven gebruiken, is omdat dan de sleutel niet opnieuw ingeleerd hoeft te worden.

Misschien kan @Joske je helpen met onderdeelnummers en prijzen voor het slot.
 
  • Leuk
Waarderingen: LNGR

LNGR

Lid
Bedankt voor je uitgebreide reactie @Cordoba
In de tussentijd, gezien de tijdsdruk woon- werkverkeer heb ik hem bij een garage af laten leveren.
Vandaag reactie gehad.
Het contacthuisslot is afgebroken.
Hiervoor wordt een nieuwe bestelt en de kosten zijn totaal inclusief arbeidsuren €250.
Ik kan gewoon mijn oude sleutel blijven gebruiken.

Tot zover de update. Morgen kan ik hem ophalen.

Ps. Het was niet startblokkering zoals je vroeg nee.
Toen ik hem startte hoorde ik een tik en draaide ik door de weerstand zeg maar. Ik kon hem niet meer starten en dashboard lampjes bleven continu branden. Ook wanneer ik de sleutel uit het slot haalde.
 

Cordoba

Forumguru
@LNGR Zeker met je toelichting is het duidelijk, maar vaak worden zaken nét niet goed omschreven. Daarom probeer ik altijd wat breder te kijken dan wat het probleem lijkt te zijn, gewoon om te voorkomen dat één ongelukkige omschrijving de hele zoektocht naar een oplossing net de verkeerde kant opstuurt.

Het is in elk geval niet iets dat regelmatig voorkomt, maar bij oudere auto's komt het gewoon af en toe voor, nu maar hopen dat je na reparatie weer lang zonder zorgen mag genieten van je Faab.
 

LNGR

Lid
Post om het af tr ronden. Zo zag het er uit.

6Av6P1H.jpg

DlhJbsI.jpg

llbBv4u.jpg
 

LNGR

Lid
Het palletje. Dat is 1 gegoten geheel en kon niet gelast worden. Op de eerste foto kun je zien waar ie gebroken is.

Dat 'plastic ding' heb ik mee terug gekregen. Die doet het nog en zou ik in de toekomst mogelijk kunnen gebruiken als de nieuwe (deze wordt geleverd met het contacthuis) het niet vol houdt.
 
Bovenaan Onderaan