contante stroomdraad op 7 polige doos

bij mij zat de trekhaak er al onder bij de aanschaf.

ziet er uit als nieuw dus door de vorige eigenaar nooit gebruikt?
met kar achter de auto geen probleem verlichting werkt naar behoren.
kwam er van de week achter dat er geen constand (ook geen mist op pool 2 zit)

nu ben ik in het bezit van een caravan van voor 1997 dus die onzin van mistachterlicht gaat mij voorbij. verplichting is n.l. voor elke aanhanger onder 750 kg en boven de 750 als bouwjaar na 97 is(alsof je met je caravan gaat rijden met minder dan 50 meter zicht )

kan er zonder probleem een draad van accu naar stekkerdoos ?

het is wel fijn als je onderweg je binnen verlichting en w.c. nog kan gebruiken en je koelkast een beetje koud wil blijven

ik lees in de kampeer en caravan kampioen mei 2007 n.l. een vraag over een passat met een verloopstekker en van slag raken van boordcomputer

zijn er nog mensen onder ons die met 7 polig rijden en een constante hebben?
laat even weten hoe het bij jou gaat
 

I3art

Nieuw lid
Ik heb bij mijn Octavia de doos gewoon vervangen door een 13-polige. Bij mij, en dus met een beetje mazzel bij jou ook, liggen namelijk al de andere aansluitingen al naar de doos. De kabelboom is denk ik altijd geschikt voor een 13-polige doos. Alleen de dikke draden voor constante en geschakelde 12V lopen maar tot aan het linker achterlicht. De aansluiting naar de accu moet je zelf leggen.

Denk er ook aan dat als je een aansluiting maakt voor het mistachterlicht dat je er een relais tussen zet. (kost ongeveer €8,- bij de dealer) Dan schakelt namelijk het mistachterlicht op de auto uit als je een aanhangwagen aankoppelt. Dit is in bv Duitsland, België, Spanje verplicht.

Als je bekleding van de kofferbak los haalt en daarna de rubbers in de deuropeningen kun je de kabels voor de constante en geschakelde stroom lang de dorpel af naar voren leggen. Ik heb bij mij de kabels aan de bestuurder-kant gelegd.

Ik wilde eerst de kabels tot aan de zekeringkast leggen en dan gewoon een vrije plaats in de zekeringkast gebruiken om daar dan ook een zekering te steken. Ik ben daar ook weten te komen met de kabels, alleen de achterkant van de zekringkast zit zo vol dat ik dat idee maar heb laten varen.

Linksboven de koppelingspedaal zit een groot electro-verdeelblok. Er zit zelfs een sticker op met de maximale stroomsterkte. Er staat alleen niet bij of dit geschakelde of constante aansluitingen zijn. Maar een multimeter helpt. Uiteindelijk heb ik ze daar maar aangesloten. Je moet dan wel grote ringtongen aan je kabels klemmen.
 
ik zit dus niet verlegen om een 13 polige omdat mijn caravan die dus ook niet heeft,dan moet je die dus ook nog gaan aanpassen.

en zoals ik al aangaf mag ik dus zonder mistlamp rijden.
ik ga dus voor de stoom voor in de caravan.
als jij geen storingen hebt ga ik dus eerst maar eens kijken hoe dat zit met dat verdeelblok en het doorvoeren naar achter. hoe je dat bedoeld met de rubbers moet ik eerst even zien hoe dat zit.

uitslag volgt
 

tonko

Nieuw lid
Ik heb net een octavia I combi RS 2004 gekocht. Op mijn verzoek wordt daar een 7 polige trekhaak met constante stroom onder gezet.
Moet geen probleem zijn dus.
 
Linksboven de koppelingspedaal zit een groot electro-verdeelblok. Er zit zelfs een sticker op met de maximale stroomsterkte. Er staat alleen niet bij of dit geschakelde of constante aansluitingen zijn. Maar een multimeter helpt. Uiteindelijk heb ik ze daar maar aangesloten. Je moet dan wel grote ringtongen aan je kabels klemmen.


vandaag eens een blik geworpen op dit verdeelblok,
moet een makje zijn om van hier een draad naar achter te leggen.

heb jij ook nog een extra zekering in de kabel gezet?
zo ja hoe zwaar moet deze zijn?
 

hanskodatje

Nieuw lid
constante stroomdraad op 7 polige doos

Ik heb een Skoda Octavia 2003. Met 13 polige stekkerdoos. Ik gebruik hierbij regelmatig een verloopblok naar 7 polig, zodat ook andere aanhangers achter mijn wagen kunnen. Constante draad op aansluiting 9, bij de 7 polige op aansluiting 30.
Gebruik hiervoor minimaal een draaddikte van 2,5 mm en bescherm hem goed langs scherpe delen van je wagen. Succes hierbij.
 

Mark

Banned
Even een appart vraagje;
Omdat wij de koelkast van de caravan niet gebruiken op 12 volt ga ik ook niet de kosten maken om een vaste voedingskabel van de batery naar de stekkerdoos te trekken.
Maar kan het kwaad dat ik de voeding van de caravan wel op de draad van de rijverlichting van wagen en caravan aansluit zodat we wel eventueel een licht kunnen aansteken in de caravan of de waterpomp kunnen gebruiken?
Volgens mij kan ik met één extra lampje of de waterpomp de bedrading niet overbelasten of zekeringen laat doorbranden, zijn er hier die het zeker weten?
 

purk

Senior Member
Even een appart vraagje;
Omdat wij de koelkast van de caravan niet gebruiken op 12 volt ga ik ook niet de kosten maken om een vaste voedingskabel van de batery naar de stekkerdoos te trekken.
Maar kan het kwaad dat ik de voeding van de caravan wel op de draad van de rijverlichting van wagen en caravan aansluit zodat we wel eventueel een licht kunnen aansteken in de caravan of de waterpomp kunnen gebruiken?
Volgens mij kan ik met één extra lampje of de waterpomp de bedrading niet overbelasten of zekeringen laat doorbranden, zijn er hier die het zeker weten?

Het kan wel MAAR het is niet iets dat ik aanraad, als je dat toch stroom in de caravan wil hebben dan zou ik gewoon de voeding van de sigarettenaansteker in de kofferbak naar je 7 polige doos trekken, daar zit als het goed is een 2.5 dikte draad aan en is gezekerd met minimaal 15 ampere ( kan ook 20 zijn )......
 

purk

Senior Member
ik zou hem zoals al eerder is geschreven en heb het bij mij ook zo gedaan, de twee kabels 15+ en 30+ bij het verdeelblok onder de kap bij de bestuurders kant weg halen, ik heb twee korte kabels daar vandaan naar de zekeringskast getrokken en vanuit daar naar de kofferbak getrokken langs de dorpel ( onder de bekleding natuurlijk ) dat lijkt veel werk maar dat valt reuze mee, bij skoda zit bijna alles geklikt en zolang je alles met beleid doet gaat het goed.
De rest van de kabels zitten al in de kabelboom van de trekhaak en kun je als het goed is de voedingen aansluiten links achter in de kofferbak bij het achterlicht. de kleuren zijn geel voor 15+ en rood voor 30+ succes.

15+ is 12 volt na contact ( is op verdeelblok 75X geloof ik, is anders te zien aan gele sticker )
30+ is 12 volt constant ( is op verdeelblok 30 en anders te zien aan rode sticker )
 

Mark

Banned
Purk,
Bedankt voor je antwoord :xyxthumbs: , komende week word er een kabel getrokken van de 12volt naar de stekkerdoos.
Ben ik zeker dat er niets mis kan gaan, was niet zeker dat je deze kabel kon gebruiken.
 
purk ik kan je even niet meer volgen
twee ? kabels uit dit blok
voor 1 stroomdraad naar achter kun je wat me even wat meer vertellen,

tevens geef je aan dat je ze naar de zekeringenkast laat lopen heb je daar een extra zekering aangesloten op een vrije plaats of zo?
dat zou inhouden dat je via de nomale weg een zekering kan vervangen,ik was nl. van plan om dit met een losse houder in de draad te doen en deze dan ergens bij het bewuste verdeelblok te plaatsen (kun je als de zekering stuk gaat ook niet makelijk bij zonder eerst weer het een en ander weg te schroeven.

dus hoor ik graag van je hoe je een en ander gedaan hebt.
 

I3art

Nieuw lid
Ik denk dat Purk, net als ik, een 13-polige doos heeft. Daar zitten 2 voedings-aansluitingen in. 1 continue en 1 geschakeld (voor als de auto op contact staat).

Ik vind het wel knap van Purk dat hij de kabels door heeft getrokken naar de zekeringkast. Ik heb die ook open gehad en die zat zo vreselijk vol aan de achterkant dat ik hem maar weer snel dicht heb gemaakt. :worshippy:

Ik heb gewoon een zweefzekering in de kabels gezet. Moet dan wel even een paneeltje loshalen om die te kunnen vervangen. :(
 

purk

Senior Member
Ik denk dat Purk, net als ik, een 13-polige doos heeft. Daar zitten 2 voedings-aansluitingen in. 1 continue en 1 geschakeld (voor als de auto op contact staat).

Ik vind het wel knap van Purk dat hij de kabels door heeft getrokken naar de zekeringkast. Ik heb die ook open gehad en die zat zo vreselijk vol aan de achterkant dat ik hem maar weer snel dicht heb gemaakt. :worshippy:

Ik heb gewoon een zweefzekering in de kabels gezet. Moet dan wel even een paneeltje loshalen om die te kunnen vervangen. :(

Knap, dank je.

Nee hoor Ik werk als monteur bij een vw/audi/dealer en je hebt gelijk iok heb 13 polig onder de auto zitten, vandaar die 2 kabels.

Ik heb inderdaad de kabels op twee vrij plekken in de zekering kast gemaakt, dat is wel zo makkelijk als je een keertje een zekering kapot hebt.
Als het goed, is kan je dealer je orginele stekkertjes met een stukje kabel geven die in de zekering kast kunt steken. ik wil niet zeggen dat alle dealer het hebben, maar de meest hebben dit wel, of ze hebben losse stekkertjes waar je een kabel aan vast kunt maken.

Als je de zekering kast open maakt aan de achterkant dan kun je drie lila/paarse blokkeer pinnen naar beneden eruit halen en dan kun je deze stekkers monteren.

ik moet zaterdag toch nog een trekhaak zetten bij een audi A4, ik zal daar dan een paar foto's van de zekeringkast maken als voorbeeld, en van die strip zal ik volgende week een foto maken als ik bij mezelf een carkit ga monteren.
 

purk

Senior Member
Purk,
Bedankt voor je antwoord :xyxthumbs: , komende week word er een kabel getrokken van de 12volt naar de stekkerdoos.
Ben ik zeker dat er niets mis kan gaan, was niet zeker dat je deze kabel kon gebruiken.


als het goed is hoef je geen extra kabel te trekken naar de stekkerdoos, in de kabelboom van de trekhaak zit al een 2.5 ( rood )dikke draad in die bij je linker achterlicht ergens uitkomt, je kunt dan gewoon de kabel verlengen van je 12 volt aansluiting en even de doos losmaken om die zelfde 2.5 draad ( rood ) in pen twee te monteren.

groeten.
 
en klaar is kees ( uuuhhh Leo )

echt het was een makje: draad oppakken in de kofferbak en naar voor werken
even de kunstof afdekplaat naast de achterbank los kun je de draad mooi langs de andere kabelboom leggen, onder afwerkstrippen van de portieren langs en met oogje op verdeel blok aansluiten.

( was sneller dan de eerste keer met de kabel van de cd wisselaar aan de rechter kant langs) al met al een uurtje werk

wel wil ik nog even ingaan op het verhaal zekering.
niet om jou hoor purk: maar de hele zekering kast er uit vind ik toch nog een klusje wat jij als monteur vrij eenvoudig af gaat maar ik durf dat nog niet aan.

evt een tip voor de oplossing die ik dan maar gekozen heb:
omdat je toch de draad van voor moet verbinden aan die in de kabelboom in de kofferbak heb ik dit punt dan maar gebruikt om een zwevende zekering te plaatsen.


is het vervangen van een zekering net zo makelijk als een lampje.
 

purk

Senior Member
en klaar is kees ( uuuhhh Leo )

echt het was een makje: draad oppakken in de kofferbak en naar voor werken
even de kunstof afdekplaat naast de achterbank los kun je de draad mooi langs de andere kabelboom leggen, onder afwerkstrippen van de portieren langs en met oogje op verdeel blok aansluiten.

( was sneller dan de eerste keer met de kabel van de cd wisselaar aan de rechter kant langs) al met al een uurtje werk

wel wil ik nog even ingaan op het verhaal zekering.
niet om jou hoor purk: maar de hele zekering kast er uit vind ik toch nog een klusje wat jij als monteur vrij eenvoudig af gaat maar ik durf dat nog niet aan.

evt een tip voor de oplossing die ik dan maar gekozen heb:
omdat je toch de draad van voor moet verbinden aan die in de kabelboom in de kofferbak heb ik dit punt dan maar gebruikt om een zwevende zekering te plaatsen.


is het vervangen van een zekering net zo makelijk als een lampje.

en met dat laatse ga je de fout in, stel je krijgt kortsluiting in dat stuk draad dat vanaf je verdeelblok naar je zekering achterin de auto, dan brand je hele wagen af omdat jou + draad roodgloeiend word en de bekleding in de brand zet, ik zou toch nog maar een keertje een zwevende zekering zo kort mogelijk bij het verdeelblok maken............
 
fijn dat er mensen zijn die dingen toch nog wat beter weten dan de leek.
kortom nog een klein klusje te gaan.
dank je voor de goede raad
 
Bovenaan Onderaan