Controle uitlaat op lekkage

fanSkoda-VW

Forumguru
VW T-Roc 1.5 motor zal wel dezelfde zijn als in de Skoda's.
Als ik de auto start en iets achteruit rij uit de parkeerhaven dan is het al een paar keer gebeurd dat ik een aparte lucht rook.
Vandaag ook weer. Verder heb ik er met rijden geen last van.
Kan het zijn dat de uitlaat ergens iets lekt en dat bij stilstand en koude motor door de ventilator naar binnen komt?
En als de motor warm is of tijdens het rijden dat ik het dan niet meer waarneem?

Is er iets waarmede ik dat makkelijk (en snel) kan detecteren? Of naar de garage? Ik heb nog 9 maanden BOVAG garantie.
En waar het eerste zoeken, uitlaatspruitstuk aan de motor?

Dank en grtsssssssssssss

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Bij een (koude) start wordt er altijd wat extra brandstof ingespoten (vroeger de choke), ook is dan de catalisator nog niet op bedrijfstemperatuur, en wanneer je achteruit die wolk inrijdt, zul je dat ruiken.

Tees

Donateur
Als het goed is gaat bij achteruitrijden automatisch de recirculatie aan, juist om deze reden (je rijdt tenslotte door je eigen uitlaatgas heen). Mogelijk zit daar iets verkeerd.

Ik denk niet dat dit door een lekke uitlaat komt, dat zou je sowieso wel horen, en anders zou de software dat wel detecteren doordat er rare sensor waarden uitkomen.

En mogelijk is t gewoon wat het is. Precies wat Peter zegt, ruim je de auto direct na t starten vrij duidelijk, door het extra rijke mengsel en koud systeem.

fanSkoda-VW

Forumguru
@Peter-036 & @Tees Dank jullie wel voor deze wijze les.
Ik had geen idee dat het mss kan komen door de 'choke' en/of de recirculatie.
Ik zal eens uitproberen wat het is, door vóór het starten de ventilatie geheel te sluiten.

Maar die 1.5 motor met DSG is wel een beul, wow. Even het gaspedaal indrukken, zelfs in Eco, en vaart maken is meer lanceren.
De Scala met 1.0 DSG was royaal voldoende, met deze kan ik opstijgen., helemaal in de Sport stand
Ehhhh, die R, die is bij mij om achteruit te rijden. Had dat niet beter de R van Racen kunnen zijn? :banghead:

dank & grtsss

Bovenaan Onderaan