Controlelampje uitlaatgascontrolesysteem brandt, power weg, weggesleept

Mijn pas 2 jaar oude Skoda Fabia Combi heb ik moeten laten wegslepen door de ANWB naar mijn garage. De motor had erg weinig power, bij het gasgeven ging die sputteren. Alleen heel langzaam de toeren opvoeren was nog mogelijk.
Dit geschiedde op de snelweg. Pas de volgende dag ging bij het rijden het controlelampje voor het uitlaatgascontrolesysteem branden. De ANWB gebeld (ik moest nog 140 km rijden). Die kwam kijken en dacht eerst aan een kapotte kabel, maar was niet te vinden. Vervolgens was zijn diagnose dat de brandstofpomp defect was, omdat die de motor te weinig power gaf. Ik zou er hoogstens nog 5 km mee kunnen rijden, anders zou er wat oververhit kunnen raken. Takelwagen laten komen. De auto had te weinig power om nog omhoog te kunnen rijden!
Valt me wel tegen voor een 2 jaar oude auto met maar 35.000 km achter de rug.
Zal vandaag of morgen wel bij de dealer worden afgeleverd. De precieze oorzaak zal wel lastig te vinden zijn.
Hebben jullie een idee en heeft iemand van jullie dit ook wel eens meegemaakt?
 

Zwapp

Forumguru
Klinkt alsof de auto in het noodloop programma is gegaan. Als de dealer hem uitleest zal ie zeker wat gaan vinden.
In mijn vorige auto, seat ibiza, heb ik dit ook gehad, geen power meer en in de noodloop. Kreeg de km teller niet meer boven de 80km/u.
Het noodloop programma is een soort veilige modus voor als de auto denkt dat er wat stuk is zeg maar.

Succes met de afhandeling en we horen graag wat het probleem was!
 

Pendragon

Donateur
Ook gehad. Bij dat lampje horen verschillende oorzaken, bijvoorbeeld bougies of bobine problemen. Ik hoop dat ze het goed kunnen uitlezen. Succes!
 

kunstben

Nieuw lid
Vorige maand met mijn 1.2 tsi Octavia in Zwitserland met hetzelfde stil komen te staan. 1 bougiekabel stuk en 2 andere werkten niet voor de 100%. Alle bougiekabels vervangen en wederom nieuwe bougies die er net 16.000 km inzaten. Mijn auto is van okt. 2011 en heeft nu 72.000 km gelopen. Misschien voor jou hetzelfde probleem, dan ben je een paar honderd euro lichter.
 

Rem82sch

Senior Member
@kunstben een paar honderd euro lichter?
€200 Inc montage? Dan gaat het nog, Anders hebben ze jou volgens mij teveel laten betalen.

Als ik mij niet vergis licht een complete set bougie kabels Max rond de €80,-
En 4 nieuwe bougies rond de €50,-
Althans voor een 2.0 TFSI RS
 
De dealer heeft zojuist gebeld, en gezegd dat de verstuiver kapot is. Onderdeel is besteld en komt morgen.
Dit valt onder de verlengde garantie.

De garage heeft geen idee, waardoor de verstuiver kapot is gegaan. Heeft iemand dit wel eens meegemaakt?
 
Het zou kunnen. Er zijn 3 verstuivers vervangen (onder garantie gelukkig), maar de oorzaak is niet gevonden.
 

Cordoba

Forumguru
Oorzaak voor een defecte verstuiver kunnen verschillende dingen zijn:
- slechte montage of beschadigd onderdeel bij fabricage
- verkeerde brandstof getankt (als je bijvoorbeeld E85 tankt, terwijl je motor er niet voor geschikt is, kunnen afdichtingen oplossen, denk aan 'rubber' afdicht-ringen)
- andere mogelijkheid is dat er iets niet klopt in de motor (bijvoorbeeld lekkende klep) waardoor ontsteking en brandsnelheid niet kloppen en injector ook beschadigd kan raken/verbranden.

Kapotte verstuivers komen vaker voor, maar dan bij auto's die veel meer dan 100.000 km op de teller hebben staan, en eerder nog na 200.000 km.

Overigens wel netjes van de garage dat ze dit zonder gedoe oplossen, zoals het hoort.
 

turboturbo

Forumguru
@Skodacor hebben we het hier over een TDI of TSI motor?

Stukke verstuivers lees ik toch wel eens over, maar dan vaker bij diesel motoren....(waar het kennelijk storingsgevoelige onderdelen zijn?)

Het feit dat er maar liefst 3 (alle in het geval van een 1.2/1.4TDI??) vervangen zijn, doet haast vermoeden dat jouw motor uitgerust was met een serie slechte verstuivers...?
 
@turboturo
Het gaat om een 1.2 TSI motor.
Ik hoop maar dat het een slechte serie betreft. Want er is nog geen idee wat de oorzaak is. En waarom zouden er 3 wel kapot gaan door biobrandstof en 4 niet?
 

EdK

Forumguru
jammer alleen dat ze dan die 4e niet meteen preventief mee vervangen, nu bestaat er weer een kans dat je over tijdje weer bij dealer staat voor vervanging 4e. ( hoeft niet )
 
Inmiddels gehoord van de dealer wat het mij gekost zou hebben zonder verlengde garantie:
3 verstuivers: € 600
onderzoek- en arbeidsloon: € 400
Totaal € 1000

De Skoda verzekering was niet bereid om preventief een 4e verstuiver van € 200 te vergoeden.
 
Dan had ik die misschien zelf bijgelegd; want je bespaard dan immers op de loonkosten op dat moment?
Zo werkt dat niet. Er was mij verteld dat er 1 verstuiver kapot was. OK, dat kan, dacht ik.
Toen ik hem ophaalde waren er 3 verstuivers vervangen. Ik heb dus niet de mogelijkheid gehad om te zeggen vervang er maar 4.
 

Cordoba

Forumguru
E85 bevat voor een deel bio-ethanol, als ik het goed heb staat de 85 voor 85% maar ik kan nooit onthouden of dat nu 85%benzine, of 85% bio-ethanol is.

ff googlen: E85 is dus 85% ethanol

Overigens het risico voor die 4e verstuiver is voor de Skoda verzekering: ze hebben nu 200 euro bespaard, met het risico dat ze straks alsnog die 200 euro mogen ophoesten, met als extraatje nog 400 euro onderzoek en arbeidsloon (ik verwacht dat 1 verstuiver niet heel veel minder werk is dan 3 verstuivers).
 

turboturbo

Forumguru
@Skodacor excuus. My bad. Had te snel een conclusie getrokken. :)

Ik dacht dat je dealer misschien met je had overlegd over die verstuivers aangezien aanvankelijk maar 1 stuk zou zijn.
 
Bovenaan Onderaan