Controlelampjes branden

Robino

Nieuw lid
Sinds kort ben ik het bezit van een Octavia 2006 1.9 TDI. Gisteren zijn plotseling een 3tal lampjes tegelijk oranje op gaan lichten namelijk die van de bandenspanning, de ABS, en van ASR (anti-slip)
Ik heb de bandenspanning al gecontroleerd en deze is in orde.

Weet iemand wat hier de oorzaak van zou kunnen zijn?

Robin
 

hemi24

Forumguru
Aangezien ze allemaal van dezelfde sensor afhankelijk zijn, zou ik gokken op een storing aan één van de ABS-sensoren; deze sensoren meten de rotatiesnelheid van de afzonderlijke wielen.

Anders even langs de dealer, er zal nog wel wat garantie op de auto zitten, aangezien je deze nog niet zo lang in je bezit hebt?!?

Trouwens, met alleen het controleren van de bandenspanning zal een melding van de bandenspanningscontrole (TPM) niet verdwijnen. Bij elke aanpassing/wijziging van de bandenspanning moet je deze even handmatig resetten...
 

Robino

Nieuw lid
Ok, dus jij denkt dat er een storing in de sensor zit en niets schokkends mbt remschijven of iets dergelijks? Hoe reset ik deze van de bandenspanning?
 

hemi24

Forumguru
Volgens het boekje...

Banden op gewenste druk brengen en dan het knopje op de middenconsole even 2 sec. ingedrukt houden.
 
Zeker met remmen en derg. altijd even naar de dealer rijden. Waarschijnlijk je abs sensor los of kapot. Maar laat er wel naar kijken.
 

Cordoba

Forumguru
Wiellager heeft er niets mee te maken (tenzij het wiellager vast zit, en het betreffende wiel niet meer normaal rolt). ABS, TCS en bandenspanning gebruiken allemaal de ABS-sensoren, overigens kan een kapotte kabel naar een sensor hetzelfde probleem geven, en geeft ook dezelfde foutcode bij uitlezen.
 

aiva tco adoks

Forumguru
Ring was van de wiellager afgebroken en sensor zat vast
Dat gaven ze aan bij de niet-dealer
Heb zelf nog de oude onderdelen gezien en het zag er niet best uit
Haha
 

Cordoba

Forumguru
OK, dan was het wiellager zelf dus niet kapot (werkte nog gewoon als wiellager) maar de ring met nokken was dus van het wiellager afgebroken, waardoor het geheel moest worden vervangen.
 

Robino

Nieuw lid
Gisteren mijn auto laten uitlezen het het bleek inderdaad een kapotte ABS sensor linksachter te zijn. Voor een paar tientjes word het nu gerepareerd.
 

Cordoba

Forumguru
OK, dan moet het snel opgelost kunnen zijn. Overigens komt het af-en-toe voor dat men bij voorbaat er vanuit gaat dat het aan de sensor ligt, en vervangt de sensor zonder te checken of de oude kapot is. Dan gebeurd het wel dat de foutcode onveranderd is, en blijkt de kabel naar de sensor beschadigd. Beschadigde kabel komt vooral voor bij de voorwielen (mede door de stuurbewegingen).
 

Robino

Nieuw lid
OK, dan moet het snel opgelost kunnen zijn. Overigens komt het af-en-toe voor dat men bij voorbaat er vanuit gaat dat het aan de sensor ligt, en vervangt de sensor zonder te checken of de oude kapot is. Dan gebeurd het wel dat de foutcode onveranderd is, en blijkt de kabel naar de sensor beschadigd. Beschadigde kabel komt vooral voor bij de voorwielen (mede door de stuurbewegingen).

Ben erg benieuwd of ik de meldingen erna ook nog ga krijgen, dan wel de kabel defect is. De foutcode gaf aan dat het aan de achterkant geconstateerd werd dus hopen dat het alleen de sensor is.
 

Cordoba

Forumguru
De foutcode geeft wel het juiste wiel, maar de ECU kan niet bepalen of de sensor of de kabel naar de sensor de oorzaak is. Kabel is soms te repareren, en de kabel op zich is volgens mij ook goedkoper dan de sensor. Alleen is het in sommige gevallen lastig om de kabel te vervangen, door de route die de kabel volgt (betekent veel arbeidsuren, dus uiteindelijk kan dat duur zijn door de manuren).
 

Robino

Nieuw lid
De storing is inmiddels verholpen, de schade was een kapotte wiellager en een kapotte ABS Sensor. Ben voor dit geintje dus een slordige € 250,- kwijt geweest :banghead:

thanks all voor de feedbacks!
 
Bovenaan Onderaan