Dat zal helemaal lastig worden dan.
Want om recente kaarten van OSM om te zetten in een navigatie database is geen 1-2-3-tje.
De kaarten van OSM zijn relatief eenvoudig, zowel de features in de kaart en de bijbehorende attributen.
En dus ongeschikt voor navigatiedoeleinden. Je zou ze hooguit als layer kunnen gebruiken.
Navigatiekaarten zitten in een database waar aan elk kaartelement (lees wegdeel) bepaalde kenmerken hangen (toegestane snelheid, rijtijd type weg etc.) waarmee de navigatiesoftware kan rekenen om een tot een route te komen.
Je kunt bijvoorbeeld als uitgangspunt de kaarten gebruiken die door OsmAnd worden aangeboden. Dit is een geweldig programma voor de Android telefoon en Tablet. Er is een gratis uitvoering en voor het lage bedrag van €6,99 heb je, legaal, een goed werkend navigatie programma met alle recente kaarten van Europa, en meer, ter beschikking. Hier hoef je geen 260 euro uit te geven voor niet zo'n recente kaarten.
Doordat wij zaterdag een week naar Kreta op vakantie gaan was ik op zoek naar een betaalbare navigatie oplossing voor op mijn telefoon. Het is erg lastig om de Columbus werkend los mee te nemen.
Ik ben uiteindelijk uitgekomen op OsmAnd.
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/OsmAnd
Uiteraard ook even van te voren in Nederland uitgeprobeerd en de compleetheid en gedetailleerdheid van de beschikbare kaart is echt geweldig. Zo bevat deze kaart ook al de fly-over bij Kerensheide. Dit alles bracht mij op het idee om op zoek te gaan of het toch niet op een of andere manier mogelijk is om dit kaartmateriaal te converteren naar het formaat dat de Columbus kan verwerken. Dan ben je ook niet meer afhankelijk van dure in-frequente en verouderde kaarten die VAG aanbiedt....
Ik heb een keer met FME gewerkt en het zo inderdaad geweldig zijn om daarmee kaartformaten te converteren naar het formaat dat geschikt is voor Columbus / RNS510. Maar ik vrees dat het kaartformaat van de Columbus / RNS510 niet openbaar is....
VAG zou er wel goede sier mee maken om het formaat vrij te geven..
![dank.gif :dankje: :dankje:](/forum/styles/skodaforum/xenforo/smilies/dank.gif)