Corner lights & rammel

Hoi, ik heb een O2 sept 2010 1.2 tsi. Bij de garage geweest met verzoek corner light functie te activeren. Was volgens garage niet mogelijk want niet in boord computer. Ik heb hier even gezocht en via VAG-Com zou het toch mogelijk moeten zijn, maar heel duidelijk is het niet.

Weet iemand of dat perse wel of niet kan - cornerlights op een O2 2010? En is er iemand in omgeving BoZ die dat kan activeren zonder dat het veel kost of er wat kapot gaat?


Verder is bij het starten af en toe een soort rammel te horen, starten is ook met redelijk verhoogd toerental. Zelfs pas na de beurt, zoals vandaag bij het ophalen. Ik had dit ook gemeld maar kreeg slechts wat tamelijk vage ontkenningen. Met enige tegenzin wordt de spanner van de nokkenaandrijving ketting genoemd. Maar waarom dan het hogere starttoerental van enkele seconden? Het is ook maar heel af en toe, niet systematisch. Gaat meestal na 10-20 sec weg, maar heel soms blijft het langer. Airco aan of uit maakt niets uit. Hebben de 1.2tsi blokjes nou een probleem of niet? Weet iemand wat die zou kunnen zijn en kan het kwaad?
 

mister9

Actief lid
Met corner light bedoel je de meesturende verlichting? Dat is standaard volgens mij op de 02 Elegance Businessline. Dus het is mogelijk op de O2, maar of het op jouw versie zit kan ik natuurlijk niet zeggen.
 
Ik bedoel de mistlampen die aan gaan in de bocht en uit daarna. Ik dacht dat het een kwestie is van een setting aanpassen met VAG-com maar de dealer zegt dat het niet in de BC zit.

Of is het bij bepaalde versies geblokkeerd en echt niet aan te zetten wat je ook prult met VAG-com?
 

Antera

Donateur
Als je mistlampen hebt kan dit zeker wel en kan ik dit activeren hier in breda voor je. De dealer willen het vaak niet of weten niet waar ze het zoeken moeten. Heb al diverse O2 voorzien van deze functie. Moet raar zijn wil je boardnetmodule het niet ondersteunen. Neem anders even contact met me op. via PB stuur ik je ff me nummer
 

hemi24

Forumguru
Bij mijn 02 van eind augustus 2009 gaat het ook, dus de als je het mij vraagt heb je weer eens te maken met een onwillende dealer...
 

Bakkertje

Forumguru
De dealer bedoeld waarschijnlijk dat het niet via de maxi-dot in te stellen is. Bij auto's met af-fabriek corner verlichting kun je dit zelf in en uit schakelen. Via VagCom moet het volgens mij wel in te schakelen zijn.
 

O2_1.2TSI

Actief lid
Het hogere toerental herken ik sinds er een software-update is uitgevoerd. Ik had namelijk 's winters last van knipperende verlichting bij het optrekken na bijvoorbeeld een stoplicht. Sinds de update geen geknipper meer maar wel soms (bij koude start) tijdelijk een hoger toerental.
 

hemi24

Forumguru
De dealer bedoeld waarschijnlijk dat het niet via de maxi-dot in te stellen is. Bij auto's met af-fabriek corner verlichting kun je dit zelf in en uit schakelen. Via VagCom moet het volgens mij wel in te schakelen zijn.

Bakkertje: nu niet de meesturende functie van de Xenon verwarren met bochtenverlichting over de mistlampen!!!
De optie in het maxidot schakeld namelijk de eerste versie aan of uit...
De bochtenverlichting over de mistlampen staat niet in het maxidot.
 

adjego

Actief lid
Ratel bij starten heb ik ook bij de 1.2 TSI. Door de dealer bevestigt dat het bij de distributie vandaan komt, maar een oplossing is er volgens mijn dealer niet voor. Bochtenverlichting op de mistlampen is zo te activeren. Ik zit in Veldhoven...;)
 

Bakkertje

Forumguru
@Hemi, ik zou toch zweren dat ik het bij m'n Octavia in kon stellen in de maxi-dot...? Ik kan er uiteraard naast zitten, mea culpa if so ;)
 

Monteurtje

Forumguru
De bocht verlichting is vrij eenvoudig te activeren met testkast. Inderdaad beetje jammer dat de dealer daar moeilijk over doet. Wat betreft het gerammel. Alle 1.2 tsi rammelen/rattelen heel even met verhoogd toerental. Dat is een klepje van de laaddrukregeling op de turbo. Om de uitlaat snel op temp. te krijgen. Maar je kan ook een andere gerattel hebben. Dat van de distributieketting/spanner. Als dat het is moet je er wel wat aan laten doen en niet laten afwimpelen. De oorzaak is een opgerekte ketting. Als dit erger wordt en de ketting dusdanig opgerekt is, dan kan die verspringen. Oplossing is, ketting en spanner vervangen. Is een bekend iets wat dus elke dealer moet weten.
 
Bedankt voor de reacties tot zover. Het bevestigt wat ik min of meer al vermoedde. Ik ga denk ik maar eens reclameren bij die garage.

De bochtverlichting is geen drama zonder gaat het ook maar ze willen gewoon geen moeite doen of snappen het niet. Raar.

En van die versleten distributieketting is meer serieus. Vreemd dat dit alleen optreedt net na het starten en dan ook niet elke keer. Misschien is het wel zo dat als de wagen wat langer heeft stilgestaan de spanner verder terugkomt en dus iets meer tijd nodig is voor het spannen.
 
Ondertussen een reactie van de dealer:
1) Corner lights kan nu wel - prima

2) Ze willen de auto graag een paar dagen hebben om het rammelen beter te beoordelen. Op zich een heel correcte en prima reactie. Alleen die rammel treedt dan weer wel dan weer niet op. Ik bedoel 2-3 weken niet, dan 2-3 keer wel. Ik kan er geen peil op trekken en ben daarom bang dat het een zinloze oefening is. Staat die auto bij de dealer en dan natuurlijk niet willen rammelen, zal je zien.

De vragen aan julllie:
- Wat zouden jullie doen: wagen afgeven of beter af te wachten tot evt rammel erger wordt/vaker voorkomt? Ik denk nu zelf aan het laatste, maar wat is verstandig?
- Diegenen die ook last hadden van die distributieketting rammel was dat altijd, vaak of af-en-toe?
- Zou het ook van bv de airco of iets anders kunnen komen (ja natuurlijk, maar wat zijn de ervaringen - is er nog iets anders wat vaker voorkomt behalve distributieketting/spanner)
 
Heb de auto net terug en inderdaad de distributieketting is vervangen. Het lijkt alsof de motor rustiger loopt en iets beter trekt maar dat kan ook tussen de oren zitten. Tevens de corner lights in werking gesteld.

Complimenten voor de dealer, in dit geval een Skoda dealer in Roosendaal (ik noem geen namen). Na een kleine aandrang van mijn kant is dit keurig afgehandeld.


Ik had als ruilwagen een nagelnieuwe Fabia 1.2TSI mee (86 pk denk ik of 105?). Prima wagentje maar de Octavia rijdt toch een klasse beter. Zeker de geluidsisolatie (die niet denderend is) is tov de Fabio een stuk beter. Verder is het best goed toeven in die Fabio, redelijk comfortabel, twee kleuren uitvoering ziet er leuk uit, best pittig. Voelt iets wolliger aan op de weg, de Octavia voelt meer solide.
 

Stakie75

Senior Member
Klopt het nu als ik zeg dat het meedraaien van de koplampen je wel kunt instellen via de maxi-dot, maar het aangaan van de "mistlampen" bij een afslaan niet en dat dat via Vag-Com aangezet kan worden?
 
Hallo,

woont er ook iemand in de buurt van Zwolle die de bochtenverlichting op de mistlampen kan activeren?
Zo ja, hoeveel bedraagt de financiële vergoeding?

Groet,
XIL
 
Bovenaan Onderaan