Creatief met LED kofferbakverlichting

GJS

Senior Member
Ik ben ook even lekker aan het knutselen geweest met wat LED verlichting.
Had eerst deze LED 36mm buis in mijn interieur verlichting zitten
picture.php

en dat gaf behoorlijk wat licht.
Kwam daarna op het idee of deze LED ook in de kofferbakverlichting zou passen en i.d.d. dat past met wat modificaties, eerst het huis leegmaken, dus oude glassokkelhouder er met een minislijptol eruit slopen en dan hou je dit over

picture.php

daarna de LED lamp erin en draadjes vastsolderen
picture.php

Gemonteerd geeft het dit resultaat aan verlichting
picture.php

Stuk meer licht als met het originele lampje, moet alleen nog eens een betere foto in het donker maken als het weer wat beter is.

GJS

Senior Member
Creatief met LED interieurverlichting

Omdat ik nu de LED uit mijn interieurverlichting heb gebruikt voor mijn kofferbakverlichting moest daar wat anders in komen.
Had nog 2 van deze LED buislampjes in de juiste maat van 42mm
picture.php

Eerst met 1 geprobeerd maar de lichtopbrengt viel behoorlijk tegen, heb ze nu beide parallel aan elkaar gesoldeerd en weer gemonteerd, helaas geen foto kunnen maken omdat ik snel weg moest.
Geeft behoorlijk wat meer licht nu.
Heb nog wel 's-avonds snel 2 foto kunnen maken, moet ook nog een keer overnieuw als het wat beter weer is.
picture.php

picture.php

Leuk deze experimenten!
Ik wilde eigenlijk een draadje openen met als onderwerp:
"Creatief met LED antenne-verlichting"

Ik heb toch maar besloten er vanaf te zien, gegeven het feit dat dit wellicht te provocerend wordt opgevat door de moderators en de draad vervolgens direct gesloten wordt :)

Captain Hook

Forumguru
@GJS; creatief gedaan.

Maarre, je had die kofferbakmodule helemaal niet hoeven te slopen hoor. Nu past er ook geen origineel lampje meer in. En solderen had ook niet gehoeven, dat is zo permanent. :ahum:

I.p.v. de standaard W5W glas steeklampjes zijn er ook passende LED uitvoeringen. (maar dat had je vast wel gezien in mijn andere LED postings, toch?)

GJS

Senior Member
@Captain Hook,

Ja ik heb jouw postings gezien en dat had ook gekund, maar ik had deze LED toch en heb hem dus maar gebruikt.
LED gaan langer mee dan zo'n gloeilampje, ik verwacht niet dat deze ooit nog vervangen hoeft te worden tijdens de levensduur van de auto.
En mocht ik ooit er wel weer een originele in willen zetten, dan haal ik wel zo'n module nieuw of op de sloop, zal zoveel niet kosten.

Goed gedaan GJS, eventueel montage-tips, prijs en bestelnummers?
et ziet er echt heel goed uit, nu heb je tenminste fatsoenlijk licht.

GJS

Senior Member
Ik heb ze bij GoMaxx.nl vandaan, kosten € 13,50 per set van 2, artikelnr. 0730302.

Ik heb ze aan elkaar gesoldeerd met installatiedraad en je kan beter de metalen kapjes er eerst afhalen voor het solderen anders smelten die buisjes, die zijn nl. van plastic.

Hier nog een foto zoals ze in de lamphouder zitten.

picture.php

Er blijft wat spanning op de contacten staan zodat er een paar ledjes een beetje oplichten, ik heb er nu een 1k ohm weerstand overheen gezet zodat ze nu wel allemaal helemaal uitgaan.

Djinn_4fun

Actief lid
Hoe werkt dat met de weerstandjes? Ik heb in mijn F1 ook LEDjes gezet maar zelfde euvel als jij dat er spanning blijft staan op de LEDjes.

GJS

Senior Member
Net zoals ik 2 buis LED's parallel heb staan moet daar dus nog een weerstand ook parallel aan komen.
Je neemt een weerstandje van 1000 ohm 1/4 Watt (of hoger) en zet die parallel over de buis LED, best is om hem vast te solderen aan de metalen kapjes, maar misschien kan je hem zelfs vastklemmen tussen de houdercontacten en de buis LED zelf, kan je zeker even doen om te testen.

Djinn_4fun

Actief lid
Waar kan ik komen aan zo'n weerstandje?
De W5W ledjes voor de leesverlichting hebben hetzelfde euvel.
Zal straks een foto maken

Captain Hook

Forumguru
Of je neemt kant en klare LEDs (met ingebouwde belastingsweerstand) via hypercolor.de.
Heb ik goede ervaringen mee (zoek maar eens op dit forum)

Bovenaan Onderaan