Crew Protect Assist Kodiaq

Goedemorgen,

Op mijn Skoda Kodiaq (bouwjaar april 2023) zit de optie Crew Protect Assist.

Volgens de website van Skoda, zou dit systeem bij een (potentieel) ongeval onder andere de ramen grotendeels sluiten en de gordels van de voorstoelen aanspannen.

Nou viel mij laatst op toen ik in een andere auto reed dat bij het starten de gordels even kort aangespannen worden om daarna weer los te laten.

Dit heb ik bij mijn Kodiaq nog nooit gehad. Waardoor ik mij afvroeg of dit systeem erop zit en of alles dan ook werkt zoals het zou moeten.

Valt het te testen of het automatisch spannen van de gordels werkt (zonder dat ik met een noodvaart op een muur hoef af te rijden)?

P.s. ook de driver activitity assist (vermoeidsheidsherkenning) heb ik nog nooit in werking gezien in het afgelopen anderhalf jaar. Dit terwijl ik toch wel eens flink vermoeid achter het stuur heb gezeten. Of is dit alleen de functie van travvel assist waarbij die af en toe de melding geeft dat je wel een stuurbeweging moet maken?

Benieuwd naar jullie ervaringen met deze systemen.
 

hemi24

Forumguru
Beide systemen werken, al heb ik wel twijfels bij het daadwerkelijke functioneren van de vermoeidheidsherkenning…
De laatste gaat standaard mekkeren als je langer dan 2,5 uur achter elkaar rijdt. Maar heeft bij mij bij verschillende auto’s nooit een melding gegeven als ik echt vermoeid achter het stuur zat… Gelukkig werkt de lane-keeping beter!

Als je een keer een echte noodstop maakt, zul je merken dat de gordels aangespannen zijn. Merk je pas als je stilstaat…
 
Helder! Overigens heeft mijn auto nog nooit geklaagd bij ritjes langer dan 2,5 uur. Al moet ik zeggen dat ik dat niet heel erg vind.
 

Arjan1985

Forumguru
Volgens mij meet dat vermoeidheid systeem toch ook hoeveel je “slingert” en abrupt remmen? Wij zeggen altijd gekscherend dat er een mevrouw via de camera meekijkt zoals bij de AH/Jumbo met de snel kassa’s :ROFLMAO:
 

Pindasaus

Forumguru
P.s. ook de driver activitity assist (vermoeidsheidsherkenning) heb ik nog nooit in werking gezien in het afgelopen anderhalf jaar. Dit terwijl ik toch wel eens flink vermoeid achter het stuur heb gezeten.
De functie kijkt niet of je goed stuurt, alleen of je stuurgedrag verslechtert tijdens de rit. Als je moe begint, blijft het misschien constant?
 

Arjan1985

Forumguru
Ik ben wel benieuwd welke parameters dat systeem checkt. Ik het vaak al binnen 2 uur dat die in de vw bus gaat “mekkeren”.
 

Patron

Senior Member
Laatst richting Oostenrijk is de eerste keer dat de vermoeidheid assistent inschakelde. Met name door het wellicht wat meer slingeren, maar behalve dat nog nooit last van gehad op lange stukken.
 

hemi24

Forumguru
Er zit een timer op (vanaf start), dus diegene die zegt dat hij de melding nog nooit heeft gezien bij lange ritten, is vrijwel zeker eerder gestopt…!
Daarnaast reageerd het op zwabberig stuurgedrag.
 

SuperBeeb

Forumguru
Op mn Passat is ie ook nog nooit gaan piepen. Of ik de 2,5 u heb gehaald, durf ik niet te zeggen, maar wel eens een flinke slinger gemaakt omdat ik even wegzakte...geen waarschuwing :eek:
 

Okki

Donateur
dus diegene die zegt dat hij de melding nog nooit heeft gezien bij lange ritten, is vrijwel zeker eerder gestopt…!

Dit kan in niet beamen. Heb zeker wel ritten gemaakt langer dan 2,5 uur waarbij ik de melding niet kreeg.
Ook ritten gehad die korter waren waar ik de melding wel kreeg (en ik me inderdaad vermoeid voelde)

Dus het is zeker niet alleen een timer. Ook de stuurbewegingen worden geregistreerd.
De Driver Activity Assistant gaat slim te werk. 15 minuten na vertrek, brengt zijn software jouw stuurgedrag in kaart. Dat is de meetlat waarlangs het systeem je stuurbewegingen legt, elke keer wanneer je sneller dan 65 km/h rijdt. Zodra de elektronica een (voor jouw doen) onverwachte of afwijkende stuurbeweging detecteert, zoals een abrupte ruk aan het stuur, denkt het systeem dat je vermoeid bent en trekt het aan de waarschuwende bel.

Mijn vrouw roept bij die melding altijd: KOFFIE! en vind het dan jammer dat de auto zelf geen koffie serveert.
 

Jer

Nieuw lid
Volgens mij werkt het Crew Protect Assist systeem van de kodiaq, met de radarsensoren voor- en achteraan (indien je deze hebt omwille van de veiligheidsopties die je genomen hebt). zie ook: https://nl.skoda.be/models/new-octavia/octavia/new-octavia-veiligheidssystemen?_preservelanguage=1

Onze Kodiaq heeft die optie(s),
spant ook niet de gordels bij iedere start eventjes, maar als je een noodmanoeuvre maakt, dan doet hij dat wel degelijk (onder andere gordels aanspannen, vier richtingaanwijzers aan, ramen sluiten...). Ondervonden door ervaring, waarbij een aanrijding op onze wagen net nog kon vermeden worden...

Waar het vermoeidheids icoontje (neem een pauze, tasje koffie) bij onze vorige Skoda Octavia wel eens kwam opduiken (leek zowel met timer als stuurbewegingen te werken), is dat met de Kodiaq eigenlijk niet/nauwelijks het geval.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan