Crew Protect Assist Kodiaq

Goedemorgen,

Op mijn Skoda Kodiaq (bouwjaar april 2023) zit de optie Crew Protect Assist.

Volgens de website van Skoda, zou dit systeem bij een (potentieel) ongeval onder andere de ramen grotendeels sluiten en de gordels van de voorstoelen aanspannen.

Nou viel mij laatst op toen ik in een andere auto reed dat bij het starten de gordels even kort aangespannen worden om daarna weer los te laten.

Dit heb ik bij mijn Kodiaq nog nooit gehad. Waardoor ik mij afvroeg of dit systeem erop zit en of alles dan ook werkt zoals het zou moeten.

Valt het te testen of het automatisch spannen van de gordels werkt (zonder dat ik met een noodvaart op een muur hoef af te rijden)?

P.s. ook de driver activitity assist (vermoeidsheidsherkenning) heb ik nog nooit in werking gezien in het afgelopen anderhalf jaar. Dit terwijl ik toch wel eens flink vermoeid achter het stuur heb gezeten. Of is dit alleen de functie van travvel assist waarbij die af en toe de melding geeft dat je wel een stuurbeweging moet maken?

Benieuwd naar jullie ervaringen met deze systemen.
 

hemi24

Forumguru
Beide systemen werken, al heb ik wel twijfels bij het daadwerkelijke functioneren van de vermoeidheidsherkenning…
De laatste gaat standaard mekkeren als je langer dan 2,5 uur achter elkaar rijdt. Maar heeft bij mij bij verschillende auto’s nooit een melding gegeven als ik echt vermoeid achter het stuur zat… Gelukkig werkt de lane-keeping beter!

Als je een keer een echte noodstop maakt, zul je merken dat de gordels aangespannen zijn. Merk je pas als je stilstaat…
 
Bovenaan Onderaan