Cruise control aanpassen?

Oenoud

Forumguru
Ik heb al even gezocht op het forum maar kon niet echt iets vinden.
Vandaar even een vraag.

Kun je de instellingen van je cruise control ook (laten) aanpassen.
Ik bedoel hiermee de stappen waarmee hij versnelt.
Volgens mij gaat dat nu in stapjes van 1 km/h. Bij mijn vorige passat kon dat ook in stappen van 10 km/h.
Tevens kon ik bij mijn passat de ingestelde snelheid in het dashboard zien.
Moet volgens mij ook kunnen bij de Superb II
Alvast bedankt.

Joske

Forumguru
Per 1 km per uur is net superhandig! ;)

Gewoon de huidige snelheid vast zetten en moet je vertragen gebruik je nadien de resume toets? Simply clever vind ik ;)

hemi24

Forumguru
Nee dit is helaas niet aanpasbaar lijkt me ook niet prettig met stappen van 10

Ga er maar eens mee rijden, werkt super!!!
"+" en "-" aantikken geeft stappen van 10 km/h
"set" en "res" aantikken geeft stappen van 1 km/h (of ingedrukt houden van "+" of "-")

Na 26k met de Golf 7 snap ik wel waarom @Oenoud deze vraag stelt, net als de weergave van de ingestelde snelheid.

mwhite

Forumguru
Ja ik zou dat ook wel willen.
Mijn pa heeft een golf 6 en daar wordt ook snelheid aangegeven.
Of het in stappen van tien kan weet ik niet..

Canon-Eye

Forumguru
Kan je 'm niet gewoon ingedrukt houden totdat je de gewenste snelheid rijdt??
Of gewoon gas geven tot de gewenste snelheid en dan op Set- drukken. Zo doe ik het al een jaar of dertig in de 9 of 10 verschillende auto's die ik in deze periode heb gereden. Finetuning in stapjes van 1 is wat mij betreft prima.

Een stuk of 4, 5 zelf in te stellen presets (net als je radio), dáár zouden ze mij nou blij mee maken! :jaja:

Oenoud

Forumguru
Ga er maar eens mee rijden, werkt super!!!
"+" en "-" aantikken geeft stappen van 10 km/h
"set" en "res" aantikken geeft stappen van 1 km/h (of ingedrukt houden van "+" of "-")

Na 26k met de Golf 7 snap ik wel waarom @Oenoud deze vraag stelt, net als de weergave van de ingestelde snelheid.

@hemi24 inderdaad.
Als je het een keer gehad hebt is het echt een fantastische oplossing.
Je kunt er door goed te anticiperen nog veel beter mee op de cruise control rijden op snelwegen.

Ook omdat je de ingestelde snelheid zichtbaar hebt.
Voorbeeld. Je rijdt 80 op een snelweg achter een vrachtwagen. Door met stappen van 10 je snelheid zichtbaar aan te passen naar een ingestelde snelheid van 130 accelereert de auto veel sneller naar 130.
Bij het systeem wat in mijn huidige superb zit moet ik het knopje wel heel lang ingedrukt houden om het zelfde resultaat te halen en ga je het dus niet gebruiken.
De cruise control wordt ook met een aparte handel bediend. Volgens mij was de handel om hoog drukken versnellen met stappen van 10. En naar beneden drukken verlaagde de ingestelde snelheid met 10 km/h waarbij de auto ook vrij snel de lagere snelheid bereikte.

Dus terugkomend op die vrachtwagen waar ik het net overhad.
Als je goed anticipeert kun je vaak zien dat er voor je op de weg een auto of vrachtauto in gaat halen.
Kun je alvast je ingestelde snelheid aanpassen naar de lagere snelheid. Hierdoor kun je bijna zonder te remmen op de juiste snelheid achter de voorligger rijden. Op het moment dat je voorligger aan de kant gaat pas je de snelheid weer aan en gaat de auto weer versnellen.

Volgens mij gaat de Superb III dit syteem ook krijgen en ik weet het niet zeker maar volgens mij heeft de nieuwste Octavia het ook. Maar dat zouden de octavia rijders kunnen beantwoorden.
Het is herkenbaar aan een klein handeltje onder je handel aan de linkerkant van je stuur.
En inderdaad wat @hemi24 zegt. Ga er maar eens mee rijden....... :jaja:

En begrijp mij goed. Het is geen onoverkomelijk probleem dat het nu niet op mijn auto zit.
Maar mijn gedachte was dat je met Vagcom zoveel instellingen kunt aanpassen, dat het mij logisch leek dat je de versnelling van je cruise control ook zou moeten kunnen aanpassen.
Helaas. Wellicht bij mijn volgende auto over ongeveer 3 jaar ben ik weer aan de beurt. ;)

Onderstaand nog 2 foto's van de nieuwe superb en de octavia waar het handeltje zichtbaar is. superb.jpg

m1ny57cb6ks7.jpg

Highway

Forumguru
Supeb 2 uit 2010: indien ik 'even snel' een andere verkeersgebruiker moet inhalen, geef ik gewoon zelf even wat gas bij. Na het inhalen, laat ik het gas weer los en gaat de auto weer de ingestelde snelheid rijden.

Voor het afremmen: rem gebruiken: cc uit of ik zet de cc met de hand uit. Daarna gebruik ik de resume functie.

Voor het zien van de ingestelde snelheid in het instrumenten panneel: indien je instrumenten panneel en je ECU het ondersteunen, kan je dit met VCDS aan zetten.

Mijn instrumenten panneel kan het wel aan, helaas mijn ECU niet dus werkte het bij mij niet.

Oenoud

Forumguru
@hemi24

Bij mijn Passat zat hij er ook op die manier in en ik had geen adaptieve cc.
Mijn vermoeden is dat het nieuwe CC van de octavias en Superbs standaard deze functie heeft.

Zal het eens navragen bij de dealert

hemi24

Forumguru
Bij de Golf 7 zitten alle knoppen op het stuur; volgens de online gebruikshandleidingen van de O3 en S3 hebben deze nog altijd de bediening op de handle van de richtingaanwijzer, zoals je bij je S2 ook hebt. Wagens met ACC hebben de aparte handle.
Knop "Set/+" of "Res/-" langer ingedrukt houden, zou wel de sprongen van 10km/h moeten opleveren (in elk geval voor de snelheidsbegrenzer)...

tist

Actief lid
stapjes van 1km meer of minder was in mijn octavia, in mijn superb II is dit niet zo, houd er ook een eigenaardig manier op van reageren.
Deze CC in de superbII lijkt een minderwaardig iets te zijn, blijkt met kuren zijn snelheid te verhogen/verlagen.
Ben er helemaal niet tevreden van, mijn dealer wuift het weg, en ja daar sta je dan he:cry:
Probleem is wel dat het niet altijd reproduceerbaar is, soms werkt het prima soms niet, heb er zelfs een filmpje van genomen aangaande de snelheidsvariatie die gebeuren ten aanzien van het toerental, maar mag niet baten.

duiveltje

Forumguru
mijn superb 2 heeft geen adaptieve cc.... kun je dit makkelijk realiseren? of weer een heel gedoe met ombouwen enz?

andrehj

Forumguru
Het wordt sowieso een heel gedoe, als het al kan... Je moet modules uitwisselen, en een radarsensor + de bediening inbouwen. Ik ben op de forums dan ook nog niemand tegengekomen die dit heeft ingebouwd...

Bovenaan Onderaan