Cruise Control Citigo

  • Onderwerp starter brief.wisseling
  • Startdatum
B

brief.wisseling

We maken regelmatig gebruik van de cruise control van de Citigo Sprint. Over het gebruik ervan heb ik een vraag: op pag. 87 van het instructieboekje staat dat de ingestelde snelheid handmatig kan worden verhoogd (door de tuimelschakelaar richting RES + te drukken). Snelheid verlagen zou kunnen door de tuimelaar naar beneden te drukken (richting SET -). Snelheid verhogen via RES lukt wel, snelheid verlagen via SET (dus handmatig met de linker hendel aan het stuur) lukt niet. Wat zou hiervan de reden kunnen zijn?
 

Cordoba

Forumguru
:bloemen:Welkom op het forum 'brief.wisseling'. Het wordt op prijs gesteld als je jezelf even voorstelt in het volgende forumdeel.
Voor je probleem zijn er een aantal verklaringen:
- de schakelaar werkt niet goed
- de schakelaar voor het verminderen van de snelheid moet je langduriger indrukken, of meermaals indrukken, probeer eens of dit effect heeft.

Overigens merk ik bij mijn auto (Fabia I) ook dat het verhogen van de CC-snelheid beter werkt, dan verminderen van de snelheid, maar het beiden werken wel.
 
B

brief.wisseling

Dag Cordoba, bedankt voor je hartelijke welkom. Ook dank voor je verklaringen. Het vasthouden van de schakelaar helpt niet. De schakelaar werkt dus niet naar behoren. Hopelijk is het een software probleem. Ik zal contact zoeken met de dealer.
 

Cordoba

Forumguru
Dit soort zaken zijn eigenlijk bijna altijd mechanische problemen. Meest voor de handliggend is vervuiling op de contactpunten van de schakelaar of verbogen contacten, slijtage ligt bij zo'n relatief jonge auto niet zo voor de hand. Verbuigen van contactstrip kan gebeurd zijn bij bijvoorbeeld demontage van onderdelen voor een andere klus waarbij óf het stuur eraf is geweest, of men daar in de buurt moest zijn om bijv. zaken aan te sluiten.
 

stradje

Actief lid
Moet inderdaad wel een probleem met de schakelaar zijn. Nog een samenhangende ervaring met de cruise control van mijn Fabia II Greenline. Ik rijd heel vaak vrijwel uitsluitend op de CC. Bij drukker verkeer moet je je dan regelmatig aan passen. Daarvoor vind ik het SET - knopje eigenlijk altijd te traag functioneren. Ik gooi dan altijd de CC eraf met het tuimelschakelaartje bovenop en laat de motor "uitrollen" richting de langzamer rijdende voorganger. Heel vaak hoef ik op die manier niet meer bij te remmen.

Als het een "tijdelijke" vertraging is geef ik even gewoon gas via de gaspedaal en na het passeren van de voorganger druk ik op het knopje SET + om de CC weer te activeren. De auto trekt dan weer op naar de snelheid waarop ik de CC eraf gooide. Is de vaart er gewoon uit doordat er bijvoorbeeld een vrachtwagen aan het inhalen was, activeer ik de CC weer op de nieuwe lagere snelheid. Vind ik best lekker (en lekker zuinig) rijden op die manier.

Het SET - knopje gebruik ik eigenlijk alleen op de rechterbaan.
 
B

brief.wisseling

Dag Stradje. Dank voor je toelichting op de wijze waarop jij de CC gebruikt. Ik ben het met je eens.

Het is eigenlijk per toeval dat ik merkte dat de SET - knop niet reageert. Het lijkt er op dat de schakelaar stuk is. De auto is m.i. nog te jong (2 weken) voor een defect. Ik rijd deze week even langs de dealer.
 

cvegreen

Forumguru
Lijkt mij bij zo een jonge wagen dan eerder een fabricage fout of een slechte reeks knoppen geleverd geweest bij skoda
 

ougie

Forumguru
Heb hetzelfde gehad met een O2, ook binnen de garantieperiode. De gehele hendel is toen vervangen.
 
Bovenaan Onderaan