Cruise control na vervanging airbag-ring

Een paar jaar geleden ben ik trotse eigenaar geworden van een Superb III hatchback, nadat ik hier voorzien ben van een goed aankoopadvies. Super fijn. De auto is fantastisch, rijd heerlijk, super ruim en relatief zuinig voor de omvang van de wagen. Top dus!

Afgelopen week is mijn auto naar de garage geweest vanwege een kapotte airbag in het stuur, waarna de airbag-ring is vervangen. Na deze hersteloperatie functioneert echter de cruis control niet meer. Met de cruis control ingeschakeld is het oranje logo met uitroepteken en pijl zichtbaar op het dashboard. De garage gaf aan dat het mogelijk aan de accu ligt en te hopen dat het vanzelf over zou gaan als de accu weer meer opgeladen zou zijn. Dat is echter niet het geval, waarna ze voorstellen om de accu te vervangen om te kijken of dat verschil maakt. De huidige accu zou qua waardes lager scoren dan gebruikelijk. Dat dan even aankijken en als het niet werk dan zetten ze de oude accu (free of charge) weer terug.

Op zich prima, kan ik doen. Alleen ergens in mijn onderbuik zegt dat de accu niet het probleem is en (niet gehinderd door kennis) vermoed ik eerder dat het komt doordat er mogelijk iets niet goed is aangesloten. Vraag aan de kenners hier is dan ook: Kan het inderdaad zijn dat de cruise control niet goed is aangesloten, waardoor die de foutmelding geeft en niet werkt (niet in te schakelen is)?

Reden om dit te vermoeden is enerzijds omdat ik weet dat er verschillende mogelijkheden zijn in het multifunctionele stuur, als de auto ACC ondersteunt (dat is bij mijn auto niet het geval). Daarnaast vind ik het opvallend dat het knopje op de hendel waarmee ik normaalgesproken de CC bedien, nu ineens een toggle is voor front assist (waarvoor elders op het stuur al een knop aanwezig is). Daarmee lijkt de knop op de hendel dus een verkeerde functie aan te roepen.

Anyhow. Niet gehinderd door kennis dus de vraag of de garage de goede denkrichting heeft met de accu of vind mijn onderbuikgevoel ergens grond?
 

hemi24

Forumguru
Andersom gesteld: als je van de dokter een medicijn krijgt wat niet helpt, laat je je dan ook met een wazig verhaal afschepen en blijf je ziek rondlopen?

Misschien heb je de garage maar deels betaald en hoeven ze daarom ook geen 100% service verlenen?
 

Tees

Donateur
Ik kende de term airbagring nog niet, maar ik vermoed idd dat de sleepring vervangen is. En daar komt nogal wat samen aan besturing in t stuur, dus het is helemaal niet ondenkbaar dat door installatie van een verkeerd onderdeel óf door verkeerde installatie daardoor de (A)CC van slag is.
 
Duidelijk. Ik vermoed dat de garage het naar mij (als leek) toe een airbagring genoemd heeft, om het begrijpelijk te maken. Niet de correcte term maar als alles vervolgens gewoon gewerkt had dan had mij dat verder weinig kunnen schelen hoe hij het onderdeel naar mij toe benoemd.

Ik was er al bang voor dat dit niet ondenkbaar was als oorzaak. Alleen dan puur op onderbuikgevoel. Ze repten erover dat het onderdeel van Volkswagen afkomstig is (en daar vertrouw ik hen ook in; het zijn geen charlatans). Je zou dan toch verwachten dat het juiste onderdeel is gebruikt en eerder vermoeden dat het niet helemaal goed is aangesloten? Kan dat?

Iemand ervaring hiermee die dit kan bevestigen? Hoe kan ik hierin het beste optreden richting de autogarage? Ik heb geen zin in een andere accu erin zetten en een paar weken aankijken en fingers crossed dat het gaat werken, terwijl de oorzaak logischerwijs eerder bij de sleeping ligt.
 
Andersom gesteld: als je van de dokter een medicijn krijgt wat niet helpt, laat je je dan ook met een wazig verhaal afschepen en blijf je ziek rondlopen?

Misschien heb je de garage maar deels betaald en hoeven ze daarom ook geen 100% service verlenen?
Dat doe ik dan toch ook niet? Ze waren er heel open over dat de CC niet werkte toen ook de auto op kwam halen. Naast de sleepring, werd ook de distributieriem vervangen en ik wilde graag weer kunnen beschikken over de auto. Zijn verhaal over de accu heb ik op dat moment geaccepteerd om die reden en ik zoek dus nu naar munitie (omdat ik zelf niet gehinderd wordt door echte kennis) om het gesprek hierover goed aan te gaan.

De dokter stelt ook geregeld een behandeling voor, die niet blijkt te werken en daarna wordt het volgende geprobeerd. Trial and error. Meer praktijk dan je denkt.

Waaruit concludeer je dat ik maar een deel heb betaald of eerder al dat het een beun de haas is? Dat is namelijk niet het geval. Ook al lijken ze het hier mogelijk bij het verkeerde eind te hebben.
 

hemi24

Forumguru
Misschien reageerde ik gewoon zo omdat ik het idee had dat het allemaal zo gemakkelijk geaccepteerd lijkt te worden…
 

Antera

Donateur
Heb je je chassisnr zal ik eens kijken welke sleep ring je moet hebben en dan kan je navragen welk onderdeelnummer ze geplaatst hebben kan je vergelijken.

En willen ze die niet geven word het uitlezen of nakijken welke erin zit

CC storingen kunnen meerder oorzaken hebben en met uitlezen word je dan ook wijzer normaal gezien
 
Bovenaan Onderaan