Cruise control reageert traag op helling/afdaling

RS-initialen

Donateur
Gisteren een heel stuk met de cruisecontrol gereden.
Mijn Opel Meriva hield de snelheid netjes constant tegen (lichte) hellingen of dalingen, maar mijn Fabia 2 RS (DSG) ging iets langzamer of met afdaling zelfs sneller rijden en reageerde pas laat.
Kortom de cruise control reageert langzamer dan ik gewend was in een Opel.
Is dat normaal? (en kan dat verbeterd worden?)
 

Cordoba

Forumguru
Van een Fabia II verbaast het mij, ik ken het wel van mijn Fabia I. Die reageert ook laat, waardoor de snelheid tot 3-4 km/u kan afwijken van de ingestelde snelheid. Overigens als je eerst een stuk helling omhoog hebt en dan een stuk vlak, begint ie ook op het vlakke stuk snelheid te maken waardoor ie boven de ingestelde snelheid komt.

Van de Caddy's op het werk (ook DSG) ken ik alleen dat ze snaarstrak de ingestelde snelheid vasthouden.
 

Canon-Eye

Forumguru
Kortom de cruise control reageert langzamer dan ik gewend was in een Opel.
Is dat normaal?
Nee, lijkt me niet normaal. Ik ben alles bij elkaar al een jaar of 25 intensief cruisecontrol gebruiker: ca. 14 jaar een VDO Tempostat die in verschillende opvolgende auto's dienst deed, daarna de fabrieksingebouwde exemplaren van een Fabia 1 (2002), een Octavia (2007), als tussenauto nog even in een Fabia 1 uit 2003 gereden tot de huidige F2. Nooit dit probleem gehad in de mate die jij beschrijft.
Wel kun je bij een plotselinge sterke overgang - bv. zoals halverwege in een diepliggende tunnel - soms wel eens een fractie van een seconde reactietijd hebben, waardoor je heel even iets snelheid verliest in de eerste 25-50 meter van de klim. Afhankelijk van het motorvermogen zal het 'm dan meer of minder moeite kosten om dat weer weg te werken.
Zo'n cruisecontrol is immers per definitie reactief, nooit pro-actief, want hij "ziet" nu eenmaal niet wat er komt. Er zit ergens een sensor die het pulsjes per tijdseenheid telt - en die hoort een vermindering daarvan te detecteren lang voordat jij er zelf erg in hebt dat je langzamer of sneller gaat.

Of er iets valt af te stellen aan de tolerantie weet ik niet, maar het lijkt me in elk geval niet helemaal in orde. Op naar de dealer dus?
 

Chatslet

Forumguru
Hier precies het zelfde met mijn Fabia 2 GL. Ik heb het inderdaad met klimmen en dan vooral in tunnels. Snelheidsverschil kan dan zo'n 5 tot 7 km zijn en dat duurt dan enkele seconden. Aan het motorvermogen ligt het niet want als ik het gas in trap heb ik hem zo weer op snelheid. Met afdalen blijft hij vreemd genoeg wel strak op snelheid. Ik heb hier voor bij een ford fiesta wel eens een cruise control setje ingebouwd en daar kon ik de gevoeligheid instellen. Hoe hoger de gevoeligheid hoe sneller de cruise control reageerde en hoe strakker de auto op snelheid bleef. Misschien kan dit bij de Fabia 2 ook via vcds oid. Ik heb het alleen nog niet kunnen vinden.
 

Skoody Boo

Actief lid
Ik heb dat niet.

Wel dat hij sneller gaat rijden berg af, maar dan staat het verbruik op 0 dus dat komt niet door de cc maar doordat de motor niet meer remvermogen heeft.
 

dcd

Nieuw lid
goeieavond,
ik reed het weekend een tunnel in met cc aan en hij stotterde en vervolgens toen ik er bijna uit was deed hij weer normaal.
wat kan dit zijn dan???
 

Cordoba

Forumguru
Het strakker aanhouden van de ingestelde snelheid, heeft niet te maken met het instellen van de gevoeligheid, maar met de hoeveelheid terugkoppeling. (basisbegrippen 'meet- en regeltechniek')

ik reed het weekend een tunnel in met cc aan en hij stotterde en vervolgens toen ik er bijna uit was deed hij weer normaal.
wat kan dit zijn dan???

Tunnel angst?:winkie:
 

skodaboy

Forumguru
Ik herken de c.c symtomen niet,want de c.c van m'n 02 4x4 werkt eigenlijk 'perfect'.
Zelf als ik met een aanhangwagen rijd,werkt de c.c goed,c.c staat dan ingesteld op 110km/u.
Ook bij een helling op te rijden (zelfs met een aanhangwagen) merk ik géén verschil,de 02 houd mooi zijn snelheid aan.
En bij het afdalen op c.c werkt het goed,je voelt de 02 dan direct 'afremmen'.

Als ik op c.c rijd,en ik wil inhalen dan geef ik gewoon 'gas' via de c.c hendel,gisteren nog gedaan om een paar ambetanterikken terug voorbij te rijden (ik rij 110 km/u met een aanhangwagen op de meest rechtse rijstrook,3 rijvaksweg),komen ze mij voorbij gereden
en gaan ze voor me rijden tegen 100km/u,waarom tegen 100 km/u vraag ik me dan af he,blijf dan achter mij he want ik rijd 110 km/u op c.c. he
dus ik de middenrijstrook in,ff op de + (niet lang of je zit over de 130 :shocked:)duwen van de c.c hendel en gaan met die handel,voorbij gereden en vervolgens weer terug op de - duwen en afremmen tot 110km/u.
 

Wild Chocolate

Senior Member
Op onze RS werkt het ook prima.

@Skodaboy: Ik vind het juist het prettigst werken om met inhalen gewoon even "zelf" gas bij te geven, en de auto daarna weer terug te laten zakken naar de ingestelde snelheid.

Soms overweeg ik om een bordje in de auto te leggen met "zeker geen cruise-control?" erop. Om aan mensen te laten zien die steeds gas gaan geven terwijl je ze aan het inhalen bent. Of die je inhalen nadat je hun hebt ingehaald en die dan weer van hun gas afgaan :icon_smile_dead:
 

deusjevo

Forumguru
Als ik op c.c rijd,en ik wil inhalen dan geef ik gewoon 'gas' via de c.c hendel,gisteren nog gedaan om een paar ambetanterikken terug voorbij te rijden (ik rij 110 km/u met een aanhangwagen op de meest rechtse rijstrook,3 rijvaksweg),komen ze mij voorbij gereden
en gaan ze voor me rijden tegen 100km/u,waarom tegen 100 km/u vraag ik me dan af he,blijf dan achter mij he want ik rijd 110 km/u op c.c. he
dus ik de middenrijstrook in,ff op de + (niet lang of je zit over de 130 :shocked:)duwen van de c.c hendel en gaan met die handel,voorbij gereden en vervolgens weer terug op de - duwen en afremmen tot 110km/u.

Uhh, waarom geef je dan niet "gewoon" even gas bij met je voet?
Als je het pedaal loslaat gaat de snelheid toch weer terug naar de ingestelde CC snelheid.
Ik snap dat pielen met dat hendeltje niet zo :confused:
 

skodaboy

Forumguru
Uhh, waarom geef je dan niet "gewoon" even gas bij met je voet?
Als je het pedaal loslaat gaat de snelheid toch weer terug naar de ingestelde CC snelheid.

ja,ik weet dat je ook met je voet gewoon gas kan geven om te versnellen,en als je lost terug naar de ingestelde snelheid gaat.
de ene keer doe ik het zo,de andere keer met de hendel..werkt in beide gevallen prima...:winkie:
 

Chatslet

Forumguru
Ach ik snap het wel hoor, ik doe het ook altijd zo. Gewoon de + ingedrukt houden dan ga je ineens flink sneller. Ben je er voorbij dan druk je even op cancel zodat ie wat afzakt en op de juiste snelheid druk je op - en dan pakt ie em meteen over. Gewoon luiheid denk ik.
 
Bovenaan Onderaan