cruise control tijdens inrij periode

Is het gebruik van de cruise control af- of aangeraden tijdens de inrij-periode van een nieuwe wagen.

Ik zou zeggen aangeraden want dan kunnen de onderdelen gelijkmatig inslijten maar misschien wordt ie dan te lam ?
 

Henny

Actief lid
Af te raden, want je moet veel wisselend rijden en veel schakelen om alles goed in te laten lopen.
Lange gelijkmatige stukken (waarbij cc erg makkelijk is) worden altijd afgeraden voor het inrijden.
P.S. Leuk type auto heb je trouwens. /forum/images/graemlins/24.gif
 

MMM

Lid
Ik zou juist zeggen van niet. Door op verschillende toerentallen te rijden worden alle onderdelen in het blok ook telkens weer anders belast. Ik rijdt al mijn auto's op deze manier in en daardoor heb ik nog nooit ene liter olie bij hoeven vullen. En toch inmiddels al 24K gereden met mijn O2 1.9 tdi Daarnaast loopt de motor nu ook als een zonnetje (soepel) op alle toerentallen. En met het vermogen is het ook prima gesteld.
 

VEEJAY

Forumguru
gewoon lekker de cruisecontrol gebruiken niets aan de hand lijkt me. Op lange rechte stukken valt er niet veel te schakelen en te remmen denk ik zo.
 
Toen ik mijn auto ging ophalen en te kennen gaf dat ie direct 800 km onafgebroken mocht cruisen adviseerde de dealer mij om af en toe eens terug naar de 4e versn. te gaan. Dus wisselende belastingen zijn inderdaad beter.
 

Dutch4x4

Senior Member
Eens met de meerderheid. Geen cc gebruiken tijdens het inrijden, maar lekker hard optrekken en in toeren variëren. Dan slijten de zuigerveren beter in op de cilinderwanden, met minder olieverbruik tot gevolg. En meer compressie uiteraard.

En op lange rechte stukken kun je wel degelijk af en toe optrekken en weer langzamer gaan rijden, dus variatie kun je ook op de snelweg toevoegen. Let wel: het gaat niet om schakelen, maar om variatie in toerentallen.
 
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Dutch4x4</font><hr />

het gaat niet om schakelen, maar om variatie in toerentallen.

[/ QUOTE ]

Als je op de snelweg terugschakelt dan gaan de toeren omhoog, dus variatie in toerental.
Ik schakel met de CC aan af en toe eens terug naar z'n 4 of 5. Even wat meer toeren, zo tegen de 3500 toeren aan. Vindt hij heerlijk. Ik hoor hem fluiten van plezier /forum/images/graemlins/wink.gif
 

Fabia

† In Memoriam
Ook mij werd verteld om gedurende de eerste 1500 km geen cc te gebruiken om zo de motor variabel te belasten.
 

Jpoers

Lid
Niet gebruiken, er wordt geadviseerd veel verschillende toerentallen te gebruiken.
Cruise Control houdt dit juist op een redelijk vaste waarde.
 

Dutch4x4

Senior Member
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Fotopeerke</font><hr />

</font><blockquote><font class="small">Citaat: Dutch4x4</font><hr />

het gaat niet om schakelen, maar om variatie in toerentallen.

[/ QUOTE ]

Als je op de snelweg terugschakelt dan gaan de toeren omhoog, dus variatie in toerental.


[/ QUOTE ]

Uiteraard, maar je hoeft er niet voor te schakelen. Da's alles wat ik wilde zeggen.
 

Abo

Lid
Ik heb de CC wel gebruikt tijdens het inrijden.
Verschillende toerentallen bereik je ook met CC op 80 km, 100 km en 120 km wegen. Daarnaast ook wat stadswerk. Mijn Fabia (1.4-75pk) is er echt niet lui door geworden, integendeel hij reageert juist soepel op het gaspedaal. Ook een sprintje vindt hij niet vies.
 

smg

Lid
Het inslijtverhaal gaat alleen op wanneer je uren achtereen dezelfde snelheid gaat rijden.
 
Gisteren even bij de dealer geweest en hem deze vraag voorgelegd. Hij zei tegen mij, dat je veel moet varieren in toeren, dit zorgt er voor dat alles goed op elkaar in slijt en dat het olie verbruik ook binnen proporties blijft. Mijn vraag aan hem wat is binnen proporties ongeveer 1l op 10.000 km...Laat ik dat nu ook rijden met mijn VW Golf IV Variant..
 
Bovenaan Onderaan