Cruise control werkt(e) niet

Freakin

Actief lid
Hey!

Gister op weg naar huis deed mn cruise control het niet (Octavia Combi Elegance 2005).. Hij ging gewoon niet aan..

Vandaag weer geprobeerd en geen enkel probleem.

Is dit een bekend Skoda (VAG) gerelateerd probleem offe...?
 
Heb ik met mijn OII Combi (2007) ook gehad. De richtingaanwijzer is vervangen. Schijnt idd vaker voor te komen.
 

Wijnand850

Forumguru
Mijn eerste reactie zou zijn: wen er maar aan... :winkie:

Mijn O2 heeft een jaar lang storingen gegeven met de cc. Soms deed 'ie het, soms niet. Als direct na een storing de computer werd uitgelezen was er geen foutmelding. De cc schakelaar is diverse keren vervangen (ik geloof dat nu de vierde er in zit, was gelukkig garantiewerk), maar pas na het vervangen van de gloeibougies en de CANbus aansturing van de radio (wie het snapt mag het zeggen), werkte de cc goed.

Althans, iets meer dan een half jaar, want sinds een paar weken valt 'ie weer af en toe uit. Verschil is nu wel dat de cc tijdens een rit aanvankelijk normaal functioneert en dan ineens niet meer wil inschakelen als je 'm even hebt gecanceld. Soms moet ik de auto opnieuw starten, soms doet 'ie het na een paar kilometer spontaan weer. Ik vrees dat de cc niet het sterkste onderdeel van de O2 is.

Groet,
Wijnand.
 

adjego

Actief lid
Werkte alleen je CC niet, of had je ook een knipperent EPC lampje??

Anders kan het ook nog je remlichtschakelaar zijn.
 

jurjen

Lid
Is, zoals opgemerkt, een bekende. Ik heb het met een OII ('06) en een Golf V ('07) gehad. Bij de OII is de hendel vervangen waarna de CC weer goed werkte. De Golf was een tijdelijke auto dus daar heb ik geen reparatie aan meegemaakt. De symptomen waren wel identiek. CC uitzetten, auto helemaal uit en van contact af en daarna werkte het weer. Hinderlijk.
 

Freakin

Actief lid
Oke, vanmorgen deed ie t dus weer niet. Erg vaag. Knipperlicht en alles werkte wel prima, ook geen storingslampjes op het paneel..

M'n garantie is verdorie net een maandje verlopen :(

Wat kost eventueel zo'n nieuwe hendel (incl plaatsen?) bij de dealer?

Thanks!
 

Wijnand850

Forumguru
Ik heb het zelf niet hoeven betalen (was nog in de garantie), maar ik heb bedragen gehoord van rond €150,- Overigens, als de auto er net een maand uit is, zou ik op zijn minst proberen een deel vergoed te krijgen.

Groet,
Wijnand.
 
Coulance zou m.i. van toepassing zijn. Er mag redelijkerwijs verwacht worden dat de CC het langer uithoudt dan tot 1 maand na verstrijken garantie.
 
Op mijn O2 van 2005 was de cc na korte tijd ook kapot. Nieuwe kolomschakelaar gemonteerd en hij deed het weer, maar het advies van de dealer was om het schakelaartje bovenop de handle zo weinig mogelijk te gebruiken en liever met een tikje op de koppelingspedaal de cc uit te schakelen, echter... mijn auto heeft geen koppelingspedaal. Nu gebruik ik de cc niet vaak meer en anders schakel hem uit door een tik op de rem als er niemand te dicht achter mij rijdt. Zwak systeem, ik heb een beetje de gedachte dat de cc er vooral op zit om in de folder te kunnen zetten dat de auto cc heeft. Eigenlijk zou VAG daar toch een definitieve oplossing voor moeten bieden met een terugroepactie voor een degelijke schakelaar. Het gevolg is de volgende gedachte: " een Chevrolet Cruze is ook een mooie en zeer veilige auto" .
 

hemi24

Forumguru
VAG is niet de enige met een dergelijk probleem: de COM2000 units van PSA kennen ook een dergelijk probleem: hier gaat het om de complete stuurschakelaar (richtingaanwijzer, ruitenwissers en CC), zoals aanwezig op o.a. 206, 307, C5, etc. Na verloop van tijd droogt het contactmiddel in de schakelaars op en krijg je missende contacten, waardoor bijvoorbeeld knipperlichten gaan uitvallen.
Alleen de unit kost zo'n 400 euro en dan moet de dealer deze nog vervangen, incl demontage van het stuurwiel met airbag, inleren van de unit in de boardcomputer, etc...

Tot zover de problemen elders en terug naar de VAG CC: bij mijn vorige O2 is de CC ook bij ca 65k vervangen, daarna niet weer geweigerd (auto bij 122k ingeleverd). Voor mijn huidig faceliftmodel heb ik beter hoop deze heeft tot dusver (80k) nog niet geweigerd! Misschien heeft VAG het probleem eindelijk "im Griff"
 
om nog even door te gaan: de nieuwe Opel Astra kampt ook met een slecht functionerende CC.

Als ik het me goed herinner, is bij mijn O2 (2007) de CC vervangen bij plm 120k.

Als men bij VAG oprecht 'Blue/Green' is, zou een CC toch meer moeten zijn dan een item in de uitrusting in een folder...
 

Rallye

Forumguru
De Opel Astra deelt een platform met de "mooie en zeer veilige" Chevrolet Cruze. Pas maar op dat je niet van de regen in de drup raakt Autmaatfreak!

Zo'n CC lijkt toch een moeilijk onderdeel. Ik hoorde laatst van iemand met een Kia Venga dat zijn CC het niet doet boven de 140, door een softwarefout. Kia gaat het voorlopig niet aanpakken omdat niemand zo hard rijdt..... Toch vervelend als je regelmatig in Duitsland komt.
 
Bovenaan Onderaan