Cruise control werkt ineens niet meer… :(

rd96

Nieuw lid
Dag allemaal,

Eerst maar even voorstellen, ik ben Rick en ben sinds vorig jaar eigenaar van een mooie zwarte Fabia 2 1.6 Sport als hatchback. Bij aankoop had ie helaas wat achterstallig onderhoud maar das inmiddels wel weer ingelopen. Voor mij een auto waar ik als lange Nederlander goed in zit, beetje pit heeft en comfortabel genoeg is.
Sinds afgelopen week is het helaas iets minder prettig rijden, de cruise control is er zonder aankondiging mee gestopt… Wat ik ook doe, hij ‘pakt niet meer over’

Wat ik tot nu toe heb getest/gedaan:

- zekeringen bij voeten bestuurder, beide in orde
- ⁠geen cruise lampje op dash (maxidot), dus kan niet checken of ie ook echt ‘aan/standby’ staat, schakelaar staat wel ON
- ⁠inputs van de koppeling, beide circuits van de remschakelaar en alle knoppen op de stengel worden herkend door de ECM. Gecheckt met OBDeleven dongle, de bits in groep 66 lijken te veranderen zoals het hoort.
- ⁠geen foutcodes in ECM of andere modules
- ⁠Contactjes in de stengel schoongemaakt, niet heel vies en niet gecorrodeerd. Nagemeten op de print met multimeter op de ohm-stand en werken allemaal.
- ⁠accupool er 30 min af gehad
- ⁠gasklephuis opnieuw ingeleerd, stond in error, nu OK. (Had op het Engelse Skoda forum gevonden dat dat ook cruise kon verhinderen.)
- accu is van 2015, maar auto start nog prima en nog nergens low-voltage codes oid gehad. Rustvoltage 12.3 à 12.4 V en laadvoltage ergens rond 13.7 V

Recent heb ik de ABS-wielsensor LA vervangen na code 00290 voor onwaarschijnlijk signaal, maar de foutmelding is sindsdien niet meer teruggekomen. Na vervanging heeft de cruise ook nog gewoon gewerkt.

Ik heb me suf ge-Googled maar ben door m’n opties heen, iets lijkt de cruise niet vrij te geven, maar wat, geen flauw idee

Hebben jullie nog suggesties of veel voorkomende cruise-issues bij de Fabia 2 (voor facelift)/Polo etc die ik kan proberen?

Of zit er wellicht een Skoda monteur tussen die uit de service manual kan vissen welke factoren cruise kunnen verhinderen?

Excuses voor het lange verhaal, maar jullie reacties worden alvast heel erg gewaardeerd

Groet,
Rick
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Okki

Donateur
Toe maar. Een eerste vraag en een nette introductie. Ik kan alleen zeggen: welkom.

Technische zaken liggen helaas buiten mijn kunne.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Welkom! Je hebt je huiswerk zeker gedaan, en alle dingen die ik zo zou kunnen opnoemen al gecheckt. Enige vraag die ik nog heb is of je de zekering visueel hebt gecheckt of met een multimeter doorgemeten.

De accu is wel behoorlijk oud. Voltages klinken niet verkeerd, maar belangrijkste parameter is hoe de accu onder belasting werkt. Dat kan je met een multimeter meten door de laagste spanning tijdens starten te meten, liefst is die boven de 10 V. Of een accutest laten uitvoeren, meeste garages doen dat gratis en dat is betrouwbaarder.
 
  • Leuk
Waarderingen: rd96

Antera

Donateur
Van harte welkom

Remlichtschakelaar of koppelingschakelaar of je hendel kan defect zijn daar komen geen foutcode’s uit. Uitlezen met juiste tools om in de meetwaardeblokken te kunnen zien waar het probleem zit
 
  • Leuk
Waarderingen: rd96

rd96

Nieuw lid
Welkom! Je hebt je huiswerk zeker gedaan, en alle dingen die ik zo zou kunnen opnoemen al gecheckt. Enige vraag die ik nog heb is of je de zekering visueel hebt gecheckt of met een multimeter doorgemeten.

De accu is wel behoorlijk oud. Voltages klinken niet verkeerd, maar belangrijkste parameter is hoe de accu onder belasting werkt. Dat kan je met een multimeter meten door de laagste spanning tijdens starten te meten, liefst is die boven de 10 V. Of een accutest laten uitvoeren, meeste garages doen dat gratis en dat is betrouwbaarder.
Bedankt, zekeringen heb ik zowel visueel gecheckt als met een multimeter, beide ‘heel’
En wat betreft die accuspanning meten tijdens starten, dat ga ik zeker even doen.
Accu laten testen is ook een goeie, vrijwel zeker zakt ie door t ijs…
 

rd96

Nieuw lid
Van harte welkom

Remlichtschakelaar of koppelingschakelaar of je hendel kan defect zijn daar komen geen foutcode’s uit. Uitlezen met juiste tools om in de meetwaardeblokken te kunnen zien waar het probleem zit
Bedankt voor je reactie, ik heb helaas (nog) geen VCDS, maar met OBDeleven wel de meetwaardeblokken uitgelezen:
zowel alle knoppen/switches op de stengel als de koppelingsschakelaar en beide circuits van de rempedaalschakelaar lijken in orde. Ook geen foutcodes in geen enkele ECU. Vandaar dat ik het ook niet meer weet en de forumpost gemaakt heb ;)
Mocht je nog wat te binnen schieten dan houd ik me uiteraard aanbevolen.
 
Laatst bewerkt:

rd96

Nieuw lid
Ik denk dat ik het probleem gevonden heb, cruise werkt weer!
Heb het kapje van de knipperlichtstengel er af gehaald en aan het trekken en duwen geweest aan de kabeltjes op de print. Ineens zag ik waardes veranderen in de meetwaardeblokken. Het lijkt op brakke/gebroken solderingen (net als o.a. de portiersloten bij deze auto’s), want na een beetje meer trekken en duwen blijft ie het nu doen.
Deze tabel gaf de doorslag: http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/Checking_Cruise_Control_using_Measuring_Values
De één-na-laatste bit in veld 4 van groep 66 in module 01 (engine) bleef bij mij op 0 hangen (cruise cancel activated) en gaat nu netjes mee aan en uit met de laatste bit als ik de cruise aan/uit schakelaar omzet.
Dan gaat de cruise er natuurlijk nooit op, achteraf is het altijd logisch :)

Ik tip binnenkort de solderingen een keer aan en anders vervang ik de stengel.
Bedankt allemaal voor het meedenken en reageren, wellicht heeft een nog wat aan deze post. Topic mag van mij dicht.

Fijne avond allemaal!
 

josk

Lid
bestaat er een beschrijving hoe je de schakelaar kan openmaken om hem schoon te maken?
bij mij is de cruise control er ook mee gestopt
 

rd96

Nieuw lid
@josk Niet dat ik weet, maar ik heb voorzichtig een plastic trimtool net boven de wipschakelaar voor de cruise tussen behuizing en schakelaar gezet en daarmee kwam het bovenste deel van de knipperlicht stengel eraf. Beetje gepruts maar je kunt er wel bij.

Andere optie is stuurwiel verwijderen en de hele unit met beide stengels er af halen om ze uit elkaar te halen.

Ik hoop voor je dat het viezigheid is, anders is het zeer waarschijnlijk een gebroken kabeltje in de stengel. (Was het bij mij wel) Ik heb alles uit elkaar gehaald en voor nood weer aan elkaar gesoldeerd, maar de beste optie is dan de hele unit met beide stengels vervangen.

Succes!
 

josk

Lid
@rd96 Bedankt! Het is gelukt om op jouw manier het kapje eraf te krijgen, maar het is me nog niet gelukt om hem weer werkend te krijgen. ik ga morgen nog wel een keer kijken.
 
Bovenaan Onderaan