Cruise control werkt soms (niet)

Hallo iedereen,

Ik ben sinds kort trotse bezitter van een Fabia Combi en heb mijzelf pas voorgesteld op dit forum (klik).

Bij deze Fabia blijft het afsluitzeil boven de achterbak niet zitten maar zover ik kan vinden is dit een bekend probleem. Ik heb een topic gevonden welke dit probleem beschrijft en is het een kwestie van de slotjes die het zeil vasthielen terug vissen van achter de panelen en opnieuw monteren.

Nu mijn echte probleem:
Soms werkt mijn cruise control wel.

Hoe ik mijn cruise control aan de gang krijg:
  • schakelaar CC uit voordat ik de auto start. Doe ik dit niet dan gaat de CC niet werken.
  • na het starten werkt de cruise control naar behoren
tot dat:
  • ik de knipperlichten naar links of rechts gebruik, nu stopt de CC en gaat niet meer aan tot dat ik de auto heb herstart met de CC schakelaar in de uit stand.
  • alarmlichten(dus alle knipperlichten) aan tijdens rijden met CC heeft geen invloed op de CC.
  • stad/dimlichten aan of uit maakt niet uit. geen invloed op de CC.
omdat de CC niet uitvalt bij de alarmlichten maar wel bij richting aangeven is het denk ik geen massa probleem bij de achterlichten.

Ook had ik al een topic gevonden waar een vergelijkbaar probleem werd geschetst al hier. Ook wordt hier een link gedeeld waarin het probleem DIY opgelost zou kunnen worden maar helaas werkt deze link niet meer..

Heeft iemand hier de gouden tip om dit probleem op te lossen zodat ik mijn CC altijd kan gebruiken, ik zou graag het probleem eerst lokaliseren voordat ik maar lukraak onderdelen ga vervangen.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Laatst bewerkt:

Duijzer

Donateur
Klinkt alsof er iets niet lekker zit in de bedrading van je richtingaanwijzer.
Alarmlichten is een andere knop, dimlichten ook. Maar als je de richtingaanwijzer gebruikt stopt je cc ermee.
Ik zou daar gaan zoeken.

Huibert

Forumguru
Klinkt als een draadbreuk in de hendel is ook een bekend euvel. Je kunt proberen dit zelf op te lossen door de breuk op te sporen. Met een beetje pulken kun je kapje op de cruisecontrolschakelaar loshalen, hieronder zie je de schakelaar zitten. Het gebeurt nog wel eens dat hiervan de draden afbreken. Heb je iemand met VCDS in je omgeving dan kan die misschien de schakelaar controleren?
Succes, en ook welkom natuurlijk.

Bedankt voor de reacties, mijn vermoeden is ook dat het in de schakelaar zit maar dan snap ik nog steeds niet waarom de CC pas weer gaat werken na het uitschakelen-/starten van de motor met de CC schakelaar uit.

Over VCDS gesproken, ik ken nog niemand in mijn omgeving maar ik heb al genoeg gelezen dat zo'n VCDS een handig stuk gereedschap is. Is daar gemakkelijk zelf aan te komen? Ik zie veel VCDS kabels op bijv Ali staan vanaf een euro of tien. Ook heb ik pas iets gelezen over OBDeleven. hebben mensen hier goede ervaring mee? Ik moet zelf ook maar zoiets aanschaffen.

Huibert

Forumguru
Vcds is in de handen van de vakman een geweldig stuk gereedschap. OBeleven wordt vaak voor gewaarschuwt omdat je hiermee heel makkelijk je systeem om zeep kunt helpen, juist doordat je heel veel kunt aanpassen hiermee.

Dan blijf ik even weg bij de OBeleven. Ik ga opzoek naar iemand in de buurt van Delft die mij even wil helpen met VCDS of kan ik met gezond verstand en een VCDS kabel van AliExpress zelf ook een eind komen?

Cordoba

Forumguru
Behalve VCDS waar je ook van alles kunt instellen, zijn er ook uitleestools, zowel in de vorm van een dongle, als in de vorm van een kastje met OBD-stekker. Met deze uitleestools kun je in principe geen instellingen veranderen (sommigen claimen dat je wel wat kunt aanpassen, maar ik ken niemand die dat ook ooit echt gedaan heeft met zo'n uitleestool).

Chinese kloonkabels worden vaak geblokkeerd, zodra je een update doet en dan gaan ze nooit meer werken. Dit blokkeren gebeurt door de producenten/eigenaren van de originele software en bijbehorende originele kabels (zoals bijv. Rosstech).

Persoonlijk denk ik dat het probleem in de schakelaar van de richtingaanwijzer/CC zit. Dit kan in bedrading met slechte isolatie zitten, maar ook in slijtage van de contacten van de CC-schakelaar. Overigens als je de stengel (met schakelaars voor CC/richtingaanwijzers) wil loshalen om te checken/testen, is dat een aardige klus. Je moet het stuurwiel loshalen (let op de airbag, en risico dat deze onbedoeld afgaat), en dan kun je de ring eronder met de stengels eraf halen.

Ik heb inderdaad al zo'n blauw bluetooth ELM327 uitlees tooltje waarmee je prima de standaard codes uit kan lezen. Deze heeft zijn geld al meer dan 1x opgebracht en zover ik weet kan je hier inderdaad geen instellingen mee wijzigen( behalve dan het wissen van de codes ).

Als ik het zo door moet ik dan maar uit de buurt blijven van de chinese VCDS kabels, voor een tientje een VCDS kabel kopen is eigenlijk te mooi om waar te zijn. En als het te mooi is om waar te zijn dan is dat vaak ook zo...

Ik zal van het weekend even proberen het kapje van de schakelaar af te halen en checken op draadbreuk, mocht ik dit niet kunnen vinden dan wordt het toch een nieuwe stuurkolomschakelaar. Deze zie ik voor ongeveer 50 euro op internet staan.

Antera

Donateur
Dit lijkt voor 99% je hendel zijn een kwaal die veel voorkomt. Zeker als bij gebruik hendel het problemen gaat geven blijft er weinig over. Uitlezen kan maar dan alleen in de meetwaarde blokken zichtbaar bij het niet werken van de CC. je zal dan kunnen zien of alle contacten werken.

Ik zal binnenkort even de CC hendel openpeuteren en kijken of ik een kapotte verbinding kan zien. Als dit het gevalis probeer ik deze te repareren anders een nieuwe hendel aanschaffen.

Huib1966

Nieuw lid
....Nu mijn echte probleem:
Soms werkt mijn cruise control wel.

Hoe ik mijn cruise control aan de gang krijg:
  • schakelaar CC uit voordat ik de auto start. Doe ik dit niet dan gaat de CC niet werken.
  • na het starten werkt de cruise control naar behorentot dat:
    • ik de knipperlichten naar links of rechts gebruik, nu stopt de CC en gaat niet meer aan tot dat ik de auto heb herstart met de CC schakelaar in de uit stand.
    • omdat de CC niet uitvalt bij de alarmlichten maar wel bij richting aangeven is het denk ik geen massa probleem bij de achterlichten.

Ook had ik al een topic gevonden waar een vergelijkbaar probleem werd geschetst al hier.
Ik heb precies hetzelfde met mijn Roomster uit 2007. Na de vacantie maar eens aanpakken....

Bovenaan Onderaan