Cruise control

Hoi allemaal, hopelijk hebben jullie een goede suggestie. Wat is het geval. Sinds afgelopen maandag werkt mijn cruise control niet meer. Ik kan drukken op de knop van de handel aan de stuurkolom wat ik wil maar er gebeurt niets meer. Het betreffende symbool op het dashboard niet en de regeling werkt niet. Even m'n boek van de OII geraadpleegd (van Bucheli verlag nr 1298) maar daar staat niets over in. De lijst met zekeringen nageplozen maar nergens staat iets over cruise control. Is gewoon de schakelaar ineens defect of is er nog een andere optie.

Canon-Eye

Forumguru
Waarschijnlijk ligt het aan de contactjes in het hendeltje. Over demonteren en schoonmaken hiervan (of vervangen van het hendeltje) is op dit forum via de zoekfunctie al een heleboel te vinden - probleem is voor zover ik weet niet specifiek voor de OII, kan ook bij andere modellen voorkomen.

Wijnand850

Forumguru
Inderdaad beginnen met controleren van de schakelaar in de hendel. Als die niet het probleem is, kijk dan ook naar de rempedaal- en koppelingspedaalschakelaar. Die gaan ook nog wel eens stuk.

DE schakelaar bij het rempedaal is dat een enkelpolige of dubbelpolige schakelaar. Mijn remlichten doen het normaal dus bij een enkelpolige schakelaar kan deze niet verdacht zijn. Bij een dubbelpolig exemplaar kan het tweede gedeelte defect zijn als dit tweede gedeelte voor het uitschakelen van de cruise control wordt gebruikt.

Wijnand850

Forumguru
Dat je remlichten het doen zegt niets over de cruise control. Bij mijn O2 is ook de remlichtschakelaar vervangen omdat de CC het niet meer deed, terwijl de remlichten normaal functioneerden.

EdZ

Donateur
Is vlak daarvoor aan je auto gesleuteld (trekhaak?) waardoor je auto niet meer "weet" dat ie cruisecontrol heeft? Is mij ook eens overkomen...

Een week hiervoor is er kleine onderhoudsbeurt uitgevoerd. Ik weet niet zeker of hij het sindsdien niet meer diet.

Dinsdag maar eens even naar de garage kijken wat zij er van vinden. Neem jullie suggesties natuurlijk mee. Ik laat nog even weten wat de uiteindelijk oorzaak was.

polf

Senior Member
Scheelt zoeken, zie bijlage.

Als het nog origineel is zal het onderdeel nr op A eindigen. Deze is simpel schoon te maken volgens de handleiding maar dit werk slechts voor een periode. De eerste keer misschien wel 15k voor dat het probleem terug komt maar naar mate je het vaker hebt schoongemaakt word de interval steeds korter.
De verbeterde versie (G) kan je niet meer zo los klikken als de versie uit de handleiding. Dan moet je het stuur verwijderen en er een hele nieuwe unit in schuiven. Niet zo ingewikkeld maar je moet een multispline 12 hebben on je stuur los te maken. Onderdeel > nieuw handeltje kost rond de 90,-.

Maar het zou natuurlijk altijd nog de rem schakelaar kunnen zijn. Even uitlezen en je weet meer.

Succes Polf

Bijlagen

• Octavia Cruise Control Switch cleaning.pdf
    262,3 KB · Weergaven: 153
Oké, vandaag even bij de (universele) garage geweest. Probleem uitgelegd. De comp. werd aan de auto gehangen maar er waren geen foutcodes gemeld. Het probleem met de schakelaar was bekent dus even specifiek de codering van de cruise control schakelaar uitgelezen. Als de CC uitstaat dan komt er de code 0000000 te staan. Staat de CC aan dan veranderd deze code in 1000001. Druk je nu de schakelaar naar + dan wordt het 1001001 en druk je de schakelaar naar - dan wordt het 1000101. Ik hoop dat ik in mijn idee geen nulletje te weinig heb. Ook bij het bewegen van de handel en de kabelboom veranderde er niets. Dus geen breuk in de kabel/aansluiting. Dan het tweede advies nl de schakelaar van de rempedaal. Ook deze uitgelezen en alles werkte normaal. Dan maar de code 11463 voor de CC opnieuw ingelezen. Een testronde met de auto gaf de oplossing. De CC werkte weer normaal. Geen idee hoe dit ontstaan is maar alles werkt gelukkig weer zonder al teveel kosten.

Rolle

Senior Member
Zonet even de CC hendel uit elkaar gehaald om de schakelaar te reinigen (CC werkt sinds deze week niet meer), blijkt dat deze niet los te klikken is. De kabeltjes zijn gesoldeerd op de schakelunit en dus niet zomaar los te maken en er is niet voldoende speling op de kabeltjes om fatsoenlijk zelf te solderen.

Zal dus een van de dagen langs de garage moeten om de wagen te laten uitlezen.

Is wel lastig zo zonder CC als je deze bijna altijd aan hebt staan. Het uitschakelen doe ik nooit via de tuimelschakelaar maar altijd door te ontkoppelen of remmen.

Hou jullie op de hoogte als ik meer weet.

Rolle

Senior Member
Deze week de wagen laten uitlezen. Het is wel degelijk de CC schakelaar. Dus de hele hendel moet vervangen worden.

Klus wordt op een uurtje tijd geklaard.

Berry1912

Forumguru
Had een paar jaar geleden met een update SW voor de Fabia ook ineens geen CC meer, was per abuis een waarde weg(over)(ge)schreven.

Bovenaan Onderaan