Cruise controle werkt slecht

Hallo iedereen,

Ik heb een Fabia 1.9 sdi uit 2005, die sinds een tijdje problemen met de CC heeft.
Vaak krijg ik hem al moeilijk aan op de CC, en als hij aan staat en ik geef richting aan op de snelweg dan gaat hij weer van de cc af. Ook als ik per ongeluk zachtjes tegen de hendel aankom gaat hij al wee van de cc af. Het probleem wordt steeds erger, het lijkt wel of hij slecht contact maakt, iemand hier ervaring mee?

Cordoba

Forumguru
Kan een vervuild, maar waarschijnlijk versleten contact. Om het langdurig op te lossen moet je waarschijnlijk de CC-hendel vervangen, dit komt bij meerdere modellen voor, dus is geen specifiek Fabia probleem.

VWim

Forumguru
Nee, stelt geen bal voor, airbag verwijderen, stuur loshalen, stokje losschroeven, stokje vastschroeven, stuur monteren en airbag terugplaatsen.

Alleen de bout om je stuur te verwijderen is meestal een bout die niet in iedere gereedschapsset voorkomt.

Erik_NL

Forumguru
hetzelfde fenomeen deed zich voor bij onze Fabia.
De accu was op een gegeven moment aan vervanging toe. Sindsdien doet de cruisecontrol het weer prima, met inmiddels 100.000 km meer op de teller.

turboturbo

Forumguru
Idd slim on eerst uit te sluiten of de accu goed is, die kan ook de boosdoener zijn.
Verdere checkpunten: remlicht schakelaar, en sensor(?) bij koppelingspedaal.

Antera

Donateur
de oorzaak ligt hier duidelijk aan de hendel. Bij aanraken hendel stopt deze ermee. Staat dus los van alle andere zaken lijkt mij. Je kan alles controleren met VCDS of alles wel goed signaal doorgeeft dan weet je het zeker. Maar de kans is erg groot

Bij het vervangen van het stokje wel je accu los trekken en een half uurtje wachten en dan pas alles demonteren. Dit voorkomt storingen achteras

Bovenaan Onderaan