Cruise controle

Kuikuhnek

Senior Member
Omdat de cruise het vaker niet deed dan wel onder garantie de schakelaar laten vervangen.
Gevolg, een prima werkende cruise.
Tot een paar dagen geleden. Weer ineens het niet werken van se cruise. Moet zeggen dat als we in prodenten gaan praten het echt minimaal is. Maar toch raar.
Kan het zijn dat die nieuwe schakelaar alweer de geest gaat geven? Of kan het ook wat anders zijn?

Joske

Forumguru
Je zou eens moeten beschrijven wat er juist verstaan wordt onder "niet werken", schakelt hij zichzelf spontaan uit of wil hij gewoonweg niet aangaan?

Kan ook liggen aan een defecte schakelaar onder 1 van je pedalen, aangezien (het gaat toch over een O2 é??) bij intrappen koppeling of rempedaal de CC zich ook uitschakelt..

polf

Senior Member
Ik ben benieuwd of de handel wel verwisseld is of alleen schoongemaakt?
(meestal werkt schoonmaken maar tijdelijk en komen de klachten steeds sneller terug)

Als je handig bent kun je de handel open klikken. Indien er nog een wit stekkertje aan het printplaatje zit hebben ze waarschijnlijk alleen de boel schoongemaakt. Als de bedrading direct vast zit aan het printplaatje hebben ze er een verbeterde versie in gezet. Bijgevoegd de schoonmaak procedure van een "oud" model met witte stekker.

Anders even laten uitlezen en de fout code noteren. Een fout code is altijd een mooi aanknopingspunt.

Succes, Polf

Bijlagen

• Octavia Cruise Control Switch cleaning.pdf
    262,3 KB · Weergaven: 28

Kuikuhnek

Senior Member
Sorry, O2. En inderdaad gewoon niet werken. Dus knopje indrukken en niks doen.
Motor uit, starten en het werkt weer.
Schakelaar 100% zeker vervangen.
Had een oude zonder het woord cancel en die staat er nu wel op.
Model is ook iets anders.

haggard

Senior Member
Ik vermoed dat het te maken heeft met de luchtvochtigheid... Ik heb mij CC hendel al een paar keer volgens de genoemde instructie weer kunnen herstellen. Mij valt hierbij elke keer op dat de sleepcontacten steeds vochtig zijn... Maw er zit gewoon een druppel vocht aan. Na het drogen en schoonmaken werkt de CC hendel weer tot aan de volgende herfst...

Joske

Forumguru
maar als de contacten vochtig zijn, hoe lost een "restart" van de motor dit vochtprobleem dan op? :pieker:

haggard

Senior Member
Volgens mij meet de boordcomputer op het moment van inschakelen van het contact e.e.a. door aan de hand van weerstandswaarden en slaat deze op. Als deze weerstandswaarden nadien veranderen (door bijvoorbeeld vochtinwerking) zal de boordcomputer dit als fout herkennen en in geval van de cruisecontrol deze uitschakelen (i.v.m. veiligheidseisen)... Het veranderen van de weerstand naar de CC unit kan onstaan doordat de temperatuur in de passagierscabine stijgt en daardoor het vocht verdampt of door trillingen van het rijden van de contactpunten trilt.
Het is namelijk bij mij zo dat het probleem met de CC zich alleen 's ochtends voordoet in de koude perioden...
Soms moet ik dan 1-3 keer de boel resetten en heb er dan de hele dag geen last meer van.

Joske

Forumguru
dat is een aannemelijke verklaring @haggard

maar dan zou ik denken dat je een vochtprobleem in de auto hebt? :)

misschien een Pingi overwegen? Gebruik ik zelf ook in de Fabia die buiten "moet" slapen. (is te heractiveren in de magnetron)

Pingi.jpg

Bovenaan Onderaan