Cruisecontrol achteraf inbouwen

In m'n RS zit geen cruisecontrol, beetje vreemd vind ik dat wel. Vooral als je wat grotere afstanden rijdt is het wel comfortabel. Is er iemand die achteraf de cruisecontrol heeft laten inbouwen en wat zijn de ervaringen?
 

Rallye

Forumguru
Een Octi II RS zonder cruise control? Dat lijkt me erg vreemd. Volgens mij was cruise control vanaf de introductie (februari 2006) standaard. Heb je een parallel import? Die zijn bijvoorbeeld ook geleverd zonder roofrails of xenon. Heb je foto's?
 
Ik heb 'm uit Duitsland gehaald inderdaad. Verder zit wel alles erop volgens mij, cruisecontrol echter niet...
 

Rallye

Forumguru
OK. Dan heb je dus wel 18". Even nieuwsgierig: heb je PDC? Plaats anders een paar foto's, als je wilt.

N.B. Het setje dat Erik_NL tipt is niet voor de Octi II, maar voor de 1.
 
Ik heb alleen PDC achter. Hier heb ik 2 foto's. Ik ging er ook eigenlijk wel vanuit dat cruise control standaard zou zijn op deze uitvoering, maargoed dat is dus blijkbaar niet altijd zo. Op vakantie heb ik het best wel gemist. rs.jpg rs2.jpg
 

Rallye

Forumguru
We raken wat off topic, maar er zijn inderdaad verschillen tussen de Duitse en de Nederlandse RS-en. De Duitsers hebben altijd standaard 18", maar geen roofrails en een poosje ook geen PDC standaard. Cruise control lijkt dus ook niet standaard geweerd te zijn. Je hebt trouwens een vroege RS (groene remklauwen, dus van voor week 22 2006), wellicht dat dat ook een reden is voor de ontbrekend cc.

Volgens http://ww2.autoscout24.de/kurztest/skoda-octavia-rs-tdi-combi/schnelltransporter/44439/121998/ zou de cc nogsteeds niet standaard zijn op een RS in Duitsland, volgens de "konfigurator" op Skoda.de wel.
 

Ronnie

Forumguru
Even opgezocht in ETKA: origineel accesoire(original zubehoer):
Bestelnr. Skoda: BEA 600 002, Snelheidsregelsysteem
met inbouwhandleiding inclusief stuurschakelaars; € 88,39 incl.
( Modeljaar 2006 ben ik van uitgegaan)
 
Okee bedankt voor de info, nooit bij stilgestaan dat een auto anders geleverd wordt uit verschillende landen.
Hoe werkt de cc eigenlijk? Bedien je hem alleen met knoppen op de hendel zelf?
 

Rallye

Forumguru
Bovenop de hendel zit een aan en uit-knop. Die staat bij mij altijd op "on". Aan het uiteinde van de hendel zit een knop voor resume en harder/zachter. De cc gaat uit bij het bedienen van de rem of de koppeling, via resume kun je de oorspronkelijke snelheid weer oppakken. Als je de cc via de "Off"-knop uitschakelt (of de motor uitzet) vergeet hij de ingestelde snelheid. Als je de On/off-knop tegen de off-stand aanhoudt gaat de cc uit en onthoudt hij wel de snelheid, het lijkt er echter op dat de hendel daar niet tegen kan. Dan gaat hij stuk.
 

My1stIbi

Actief lid
Als je 't knopje naar de off-stand beweegt is dat toch de 'cancel' optie, of te wel cc uitzetten? Dan hoef je niet op de rem of de koppeling te trappen. Of heb je daar inderdaad slechte ervaringen mee? Een collega van me heeft een VW GTi van 2006 en die doet 't dacht ik ook zo... :confused:
 

Rallye

Forumguru
Het knopje tegen de off-stannd aanhouden is volgens mij niet een officiële methode om de cc te cancelen. Hij onthoudt dan echter wel de snelheid, in tegenstelling tot het echt op off zetten (doordrukken dus). Ik heb dat in het begin een paar maal gedaan in toen kreeg ik de inmiddels bekend storing: cc doet het soms niet en na een herstart wel.
Daarna is de hendel vervangen, ik heb mijn gedrag aangepast en nooit meer problemen gehad. Ik cancel nu met de rem, of als het druk is met de koppeling.
 
Dus als je de cc regelmatig met het knopje uitzet dan zou de cc kapot gaan?

Ik gebruik ook regelmatig het off knopje om even van de cc af te komen...zodra het verkeer het weer toelaat druk ik op resume en de cc gaat weer verder met de ingestelde snelheid.

Jan
Yeti 1.8
 
Maar zijn er ook mensen die de cc achteraf hebben laten inbouwen? Ik ben benieuwd naar hun ervaringen en de kosten.
 

cvegreen

Forumguru
[MODERATORBREAK]Allemaal wel interesant , maar zouden jullie on topic willen blijven ? De vraag is of het mogelijk is om achteraf CC in te bouwen e wat dit dan eventueel zou moeten gaan kosten . [/MODERATORBREAK]
 

Mark

Banned
Mijn Roomster had geen CC, inbouwen achteraf was mogelijk.
Wat moest er gebeuren;
-Draden trekken naar stuurkolom want die liggen daar niet als er geen af fabriek CC inzit (is zo voor alle Skoda's)
-Hendel vervangen
-Via Vag-Com aanpassingen doen in de boordcomputer.
-Testen
Was in totaal een paar uur werk voor de garage, maar de juiste prijs weet ik niet meer.
 

Bakkertje

Forumguru
Ik gebruik dit draadje even om dezelfde vraag te stellen voor onze nieuwe aanwinst. Sinds afgelopen zaterdag is mrs Bakkertje de meer dan trotse eigenares van een New Beetle. Het is een 2.0 benzine uit 99 en ik vraag me af of hier eenvoudig cruisecontrol op te maken is? Iemand hier die dat toevallig weet?
 

Ronnie

Forumguru
Vreemd, volgens ETKA alleen leverbaar voor de TDI's.....
Lijkt me toch sterk dat er in de b.v. USA geen CC uitgebracht wort voor een Benzine...
 

Ligflits

Senior Member
zo'n setje van de conrad is door een beetje doe het zelver in bijna elke auto in te bouwen. (als er maar een gaskabel is en je ergens je vacuum vandaan kan toveren)
129 euro en een middagje knutselen
artikel 851329 - 89
Had ik ook in mijn vorige auto gezet (3 dagen voor vakantie, dus gelijk plezier van gehad)
 

Bakkertje

Forumguru
@Ronnie er zijn new beetles te vinden met cruiscontrol. Zou het niet een kwestie zijn van de hendel inbouwen en cruiseconrtol activeren mbv vcds?
 
Bovenaan Onderaan