Cruisecontrol Fabia 2 schokt bij remmen

Fabia86

Actief lid
Hallo,
is het gebruikelijk dat de cruisecontrol bij een Fabia 2008 1.4 een schok veroorzaakt bij het deactiveren (remmen) ?
Ik Reed gisterenavond op een rustige snelweg en probeerde de cruisecontrol eens uit. Steeds kreeg ik een onaangename schok bij het remmen.

Noord26

Forumguru
Nee dat is mij onbekend. Hij gaat gewoon uit, maar absoluut geen schok.

Wat voel je dan precies, wat schok kan van alles zijn?

Fabia86

Actief lid
De auto houdt zeg maar één sec. in en je voelt dat je een lichte 'schok' krijgt naar voren.

laagvlieger

Forumguru
Is dat niet de normale 'schok' die je voelt als je de cruise control uit doet en de motor dus abrupt stopt met de wielen aan te drijven? Net zoals je constant rijd en heel snel je voet van het gaspedaal licht. Dan zul je ook een schok voelen.

Fabia86

Actief lid
Zou kunnen... Maar volgens mij is die schok een stuk lichter. Ervaar jij dus ook een schok laagvlieger?

wanderer

Senior Member
koppeling intrappen heeft de voorkeur....zie je niet iedere keer de remlichten oplichten.. wat een zenuwengezicht is en schrikreacties van de achteropkomers geeft....

Ligflits

Senior Member
Het schakelaartje is ervoor bedoeld.
Dat rempedaal of koppelingspedaal toevallig ook werkt is mooi meegenomen.
Uitschakelen met de rem is een noodgreep. Dus die moet je er sowieso niet voor gebruiken in normale situaties.

darkprojectx

Forumguru
Bij het intrappen van de koppeling bedien je ook gewoon een schakelaartje wat ervoor bedoeld is.
Is niet zo spannend hoor, zit alleen op een andere plek.

Fabia

† In Memoriam
Uitschakelen met de rem is een noodgreep. Dus die moet je er sowieso niet voor gebruiken in normale situaties.

Hoezo niet? Ik tik altijd de rem heel ff kort aan om de cc uit te schakelen. Mijn cc staat altijd aan. Vaak moet je ook ff remmen vanwege het verkeer voor je. Dus dan valt het ook niet op en geeft het geen schrikreacties.

Fabia

† In Memoriam
Niet dus danig dat het me opgevallen is. Ik tik echt heel kort aan waarbij ik amper rem.

Het lukt mij over het algemeen om het rem pedaal zo licht te raken dat de auto niet remt. Maar tegenwoordig doe ik het steeds vaker met de cancel knop op de hendel.
Met de koppeling uitschakelen zou geen schok meer moeten geven. (Probeer dat uit) Want op dat moment koppel je de motor los van de wielen en merk je het niet in je snelheid dat je motor van belast naar remmen op de motor gaat.
Het schakelaartje en ook de remmen geven bij mij wel iets van een schokje. In iedergeval meer dan de koppeling (wel miniem slijtage aan de koppeling?) En naarmate de speling op motorsteun (rubbers etc) meer wordt met de leeftijd zal dat schokje steeds groter worden. (Mijn vorige auto begon dat ook steeds duidelijker te hebben)

Dit bovenstaande als natuurlijk we het hebben over een schokje veroorzaakt door het van vermogen naar remmen op de motor gaan.

duopenotti

Senior Member
uitschakelen middels remmen lijkt mij niet gewenst. Ik ben wel eens flink geschrokken van een auto waar zonder reden ineens de remlichten gaan branden. Dit komt de verkeersveiligehid niet ten goede.

Noord26

Forumguru
Volgens mij dwalen we af? Een auto voor je kan altijd plotseling remmen (overstekende eend oid, wat degene die erachter rijdt nooit kan zien). Dus als iemand schrikt van remlichten van de auto voor zich zit degene er 9 van de 10 keer of te dicht op, of met zijn gedachten ergens anders?

Ligflits

Senior Member
Als er toch :ot: gepraat wordt. Als je remt voor een overstekende eend, en je brengt daarmee jezelf of anderen in gevaar ben je strafbaar...

Noord26

Forumguru
Sorry? Als iemand achterop rijdt is diegene altijd schuldig volgens mij. Bovendien is het een natuurlijke reactie en zal de remmende partij daarom niets verweten kunnen worden. Anders zie ik graag de concrete paragraaf uit het wetboek van strafrecht met betrekking tot uw bewering.

Artikel 5 van de verkeershandhavingswet, cq het kapstokkartikel, is in het leven geroepen om het algemene rijgedrag waarbij je anderen in gevaar brengt idd aan te kunnen houden. Maar dat gaat over het algeme rijgedrag van iemand, een opsomming van dingen. Als dan een keer geremd wordt voor een dier zal het daar niet onder kunnen vallen. Andere artikels zou ik niet kunnen bedenken die uw uitspraak kunnen onderstrepen. Ik hoor graag van u (via PB).

@ Noord26 hopeliijk heeft dan niemand zo'n sticker met "Ik rem voor dieren" achterop want dan is het mag ik aannemen algemeen rijgedrag van persoon in kwestie? haha

Bovenaan Onderaan