Cuppende achterbanden Roomster?

Boet

Actief lid
Het lijkt erop dat ook de Roomster last heeft van cuppende achterbandjes, óf de boel dient dringend gebalanceerd te worden. Ik heb één en ander aangegeven bij de dealer. Vrijdag weet ik meer.

Dit ter info. Wellicht loont het om voor- en achterbanden evt. na een bepaald aantal kilometers te wisselen.
 

911gt2

Actief lid
wat zijn cuppende achterbanden????
Google?!

Cuppende banden is het gevolg van een slechte afwerking van het profiel van de band, zover ik kan gissen, is het "trimmen" letterlijk het afslijpen van het profiel, zodat deze egaal wordt zodat de herrie in de auto een stuk minder wordt, dit hoort gewoonlijk te gebeuren bij de bandenfabrikant zelf, helaas nemen goedkope merken het vaak niet zo nauw met de afwerking van hun banden,

Schrik echter niet dat dit "cuppen" na een paar duizend kilometer weer terug kan komen!, dit kan door de kwaliteit van de band komen, of door een verkeerde uitlijning van de wagen, dan moet de band weer getrimt worden,

Het lijkt mij het beste een set banden te kopen van een bekend merk, dan is de kans op cuppen veel kleiner,
 

Boet

Actief lid
Het fenomeen dat ze scheef afslijten als gevolg van de wielstand (uitspoor als ik het wel heb). Schijnen VAG-producten wel meer last van de hebben, en aangezien de Roomster de Octi-1-achteras heeft (Golf IV geloof ik), is het heel wel mogelijk.

Het afslijten gaat gepaard met een hoop herrie uiteindelijk.
 

LenK

Forumguru
Na 65000 heeft dat omwisselen niet zoveel zin meer. Om de 10k zou dat moeten.
Maar als je het nu pas merkt valt het toch wel mee met dat cuppen.
Meestal komt dat al bij heel wat minder km naar boven. Bij mij al na 30k in mijn herinnering.
Profiel nog voldoende dan laten trimmen (= klein stukje van het profiel afhalen zodat de band weer helemaal rond/egaal wordt). Kostte bij mij €25 per band.
 

vinshi

Lid
nou ik heb ook een roomster maar heb van dit fenomeen geen last en ik heb de atria velgen met 205 45 16inch bridgestone banden en al 52000 kilometer gereden.:icon_smile_question
 

LenK

Forumguru
vinshi kijk eens naar je footer en je handtekening

januarie = januari
ful = full
opcions = options

instalatie = installatie

En werkt je hoofdlettertoets niet?
 

Boet

Actief lid
Tja, op 65000 km valt het inderdaad redelijk mee. Heb echter tot nu toe nog nooit met dit fenomeen te maken gehad en haal regelmatig een ton of meer met een stel banden (Michelin Energy Saver's), dus dat was nieuw.

Ik ben inmiddels op zoek naar een stel nieuwe banden. Zoals het er nu naar uitziet, komen er Michelins Pilot Exalto (nog goed gespeld ook?:D voorop te zitten. Kunnen de Energy Savers die voorop zitten, naar achteren toe om daar goede diensten te bewijzen. Tegen de tijd dat die gaan cuppen, zitten ze met mazzel al aan de ton.

De Energy Savers zijn geen slechte banden, alleen laat de tractie bij nat weer nogal te wensen over. Vandaar dat er wat anders voor op komt.
 

Boet

Actief lid
Welnu. Sinds een weekje rijdt de Roomster vóór op Continentals rond. Achterop liggen de Michelin Energy Savers die voorop zaten. Het was inderdaad een gevalletje cuppende bandjes.

Conti's bevallen tot nu toe goed. Ik ga nog wel terug naar het montagebedrijf, want achterop voelt het af en toe aan of ik op een vibrator zit. Niet mijn hobby;).
 

purk

Senior Member
humor



Je hebt gelijk, als je zegt dat de roomster de achteras heeft van de octavia I/ golf IV.
Deze heeft inderdaad last van cuppende banden.

Als je banden gaat kopen, let er dan vooral op dat je niet te grote/grof blokken profiel neemt.

Neem banden met veel groeven aan de binnen en buiten kant, deze hebben minder kans op cuppen.
 

jaspernl

Actief lid
humor



Je hebt gelijk, als je zegt dat de roomster de achteras heeft van de octavia I/ golf IV.
Deze heeft inderdaad last van cuppende banden.

Als je banden gaat kopen, let er dan vooral op dat je niet te grote/grof blokken profiel neemt.

Neem banden met veel groeven aan de binnen en buiten kant, deze hebben minder kans op cuppen.
Kijk! Dat zijn de tips! Hier heb je wat aan! Top!
 

Boet

Actief lid
Dank voor de tip Purk...nu maar hopen dat ik de goeie aangeschaft heb...zal het profiel even bekijken vanmiddag.

Hoe dan ook, als de Michelins (die nu achter zitten) gaan cuppen, zit ik al ruim over de ton heen. Toch niet slecht voor een setje banden:)
 

kcj

Actief lid
Met het onderhoud 45.000 km heeft de dealer de banden verwisseld.
We hadden nochtans geen last van dat 'cuppen' (Continentals).
Dat verwisselen doet deze garage blijkbaar altijd, om een gelijkmatige slijtage van de 4 banden te bekomen.
Voordeel lijkt me dat je nooit met 'oude' banden rondrijdt, "nadeel" is de kostprijs van ineens 4 nieuwe.
Zelf heb ik dat nooit gedaan / laten doen bij mijn Y, met als resultaat dat de achterbanden er 8 jaar / 160.000km op zaten voordat het profiel (bijna)onvoldoende was.

Koen
 
Bovenaan Onderaan