Daan stelt zich voor

Hallo Forumleden,

Ik ben Daan, autoliefhebber en lees graag autofora. Daarnaast ook lezer van de gebruikers reviews op Autoweek.nl
Wat ik er zo mooi aan vind is de ongefilterde schat aan informatie. De échte problemen en goede punten komen er naar boven via een forum.
Zelf heb ik een Fiat Grande Punto Sport op dit moment. Erg fijne stoelen, stereo en een gechipte 1.3 Mjet om het feest af te maken.
Toch kriebelt het naar andere auto's waarbij al veel de revue is gepasseerd zoals een Ford Focus ST 2.5 turbo, Polo TSI/TDI, Golf 5 GTI... Of zuinig, of erg sportief. Helaas maak ik teveel kilometers voor een dergelijke slurper en neig dus naar de zuinige auto's waar ik af en toe wel genoeg fun aan kan beleven.

Met wintersport hadden we een Skoda Octavia 1.2 TSI 105 meegekregen. Erg volwassen auto van binnen met ENORM veel ruimte voor 4 man + spullen. Wat ons erg positief opviel was hoe zuinig de auto is geweest.
Naar Oostenrijk in één ruk waarbij we zelfs de 200 Km/h hebben aangetikt zat het verbruik zo rond de 1 op 15 als ik het mij goed herinner. Even inhalen was goed plannen of laten maar over het algemeen heeft de auto een zeer positieve indruk op mij achtergelaten.

Nu heb ik een mooie Fabia 1.2 TSI 105 "Monte Carlo" in het zwart op het oog en kwam zo hier terecht. Even kijken wat ik erover kan vinden en waarom deze een C label verdient terwijl de Octavia een A label heeft.
Is dat expres gedaan? Is het vanwege de kosten van een 5 of 6 bak?
Als deze Fabia in verhouding net zo zuinig zal zijn hebben jullie er binnenkort een nieuw forumlid bij! Maar de berichten duiden nog steeds op een redelijk verbruik.

Hoe denk ik fun in de Fabia te beleven? JD engineering en een verlaging als prioriteit één.

Groetjes!

Joske

Forumguru
Welkom Daan! Leuke voorstelling maak je hier :thumbsup:

Ik hoop je binnenkort te mogen feliciteren met een nieuwe Skoda ;)

Bedankt voor de reacties, Ertrump; ontzettend bedankt voor de link!
Leuk om te lezen, ongelooflijk wat ze eruit halen.

De zwarte Monte Carlo editie is erg leuk om te zien alleen is de verlaging inderdaad een must.

Ik vraag me alleen nog af hoe het kan dat de Octavia zo zuinig was. Dit zou ik met mijn auto ook kunnen realiseren alleen is dat een diesel.

CDK

Forumguru
welkom hier en dankjewel voor het voorstellen! die monte carlo staat die toevallig in dordrecht?

CDK

Forumguru
in Dordrecht bij Ames staat ook een nieuwe MC hatchback in de showroom tegen een aantrekkelijke prijs....

Ik zou het voor beiden doen. De Octavia werd wat gevoellozer op snelheid dus verwacht dit ook bij de Fabia.

Mijn huidige auto is sowieso vrij hard en vind het heerlijk, stuitert wel wat op de Belgische wegen :)

Corné, deze heeft alleen niet het mooie instrumentenpaneel en dat is een flinke "turn off".

Cordoba

Forumguru
:bloemen:Allereerst welkom hier Daan.
Wat het verschil in label tussen Fabia en Octavia: een Fabia zal in een kleinere klasse (of misschien wel 2 klasses) vallen dan de Octavia, waardoor ie een veel lager verbruik moet laten zien om hetzelfde label te krijgen. Dat geeft ook direct het probleem bij die energielabels aan: je mag dat niet zomaar vergelijken, je moet eerst weten in welke klasse ze vallen. Soms lijken auto's in dezelfde klasse te vallen, maar zijn ze voor het label toch in een andere (onlogische) klasse ingedeeld.

:bloemen:Allereerst welkom hier Daan.
Wat het verschil in label tussen Fabia en Octavia: een Fabia zal in een kleinere klasse (of misschien wel 2 klasses) vallen dan de Octavia, waardoor ie een veel lager verbruik moet laten zien om hetzelfde label te krijgen. Dat geeft ook direct het probleem bij die energielabels aan: je mag dat niet zomaar vergelijken, je moet eerst weten in welke klasse ze vallen. Soms lijken auto's in dezelfde klasse te vallen, maar zijn ze voor het label toch in een andere (onlogische) klasse ingedeeld.

Goede uitleg, dat verklaart het verschil in labels.

Het verbruik op Spritmonitor.de ligt in het voordeel van de Octavia met bijna een liter per 100 km.

Misschien moet ik maar eens een vrijblijvend proefritje maken....

Bovenaan Onderaan