Frup
Forumguru
Inzichten zijn welkom!
Paar weken terug tijdens vakantie het 'uitlaatgascontrole' lampje aan van mijn Yeti modeljaar 2017 (jan. 2021 geïmporteerd). Gelukkig geen noodloop en alles lijkt verder normaal. In de buurt naar een VAG garage gegaan die het (gratis) heeft uitgelezen. Volgens de monteur kon het geen kwaad. Gecheckt op schade marters (waar hij direct aan dacht), mogelijke oorzaak kon een relais zijn dat soms blijft hangen. Kon er veilig mee terug rijden (met caravan).
Daarna ging het lampje af en toe aan en dan weer uit. Paar weken uit geweest. Maar nu weer aan.
Bij mijn vertrouwde garage (VAG, maar geen officiële Skoda dealer) uitgelezen: P040100, P200200, P20EE00.
Hij heeft volgens handboek de druksensors vervangen, gecheckt op lekkages en proefrit gemaakt. Hij vermoed dat het de EGR klep is of de koeler voor uitlaatgasterugvoer. Hierbij zou mogelijk (voor 2.0 TDI) een 'grof filter' vervangen moeten worden (tussen roetfilter e EGR koeler). Dat filter zou nu anders zijn dan er oorspronkelijk in zit.
Nu de vraag: volgens de monteur gaat het om TPI 2048270/6 van 1-dec-2021. Daarom zou het een bekend probleem zijn, waardoor er mogelijk coulance voor zou bestaan. De auto heeft nog maar 70K gelopen. Ik moet nu naar een officiële Skoda dealer om te laten kijken of er inderdaad coulance bestaat. In dat geval vallen de reparatiekosten via hun veel lager uit.
Herkent iemand dit verhaal? Klopt het dat hiervoor een coulance regeling bestaat? (ik ben zelf niet zo technisch als het om auto's gaat, dus ze kunnen me alles wijs maken). Ben bang dat het een dure grap gaat worden...
Paar weken terug tijdens vakantie het 'uitlaatgascontrole' lampje aan van mijn Yeti modeljaar 2017 (jan. 2021 geïmporteerd). Gelukkig geen noodloop en alles lijkt verder normaal. In de buurt naar een VAG garage gegaan die het (gratis) heeft uitgelezen. Volgens de monteur kon het geen kwaad. Gecheckt op schade marters (waar hij direct aan dacht), mogelijke oorzaak kon een relais zijn dat soms blijft hangen. Kon er veilig mee terug rijden (met caravan).
Daarna ging het lampje af en toe aan en dan weer uit. Paar weken uit geweest. Maar nu weer aan.
Bij mijn vertrouwde garage (VAG, maar geen officiële Skoda dealer) uitgelezen: P040100, P200200, P20EE00.
Hij heeft volgens handboek de druksensors vervangen, gecheckt op lekkages en proefrit gemaakt. Hij vermoed dat het de EGR klep is of de koeler voor uitlaatgasterugvoer. Hierbij zou mogelijk (voor 2.0 TDI) een 'grof filter' vervangen moeten worden (tussen roetfilter e EGR koeler). Dat filter zou nu anders zijn dan er oorspronkelijk in zit.
Nu de vraag: volgens de monteur gaat het om TPI 2048270/6 van 1-dec-2021. Daarom zou het een bekend probleem zijn, waardoor er mogelijk coulance voor zou bestaan. De auto heeft nog maar 70K gelopen. Ik moet nu naar een officiële Skoda dealer om te laten kijken of er inderdaad coulance bestaat. In dat geval vallen de reparatiekosten via hun veel lager uit.
Herkent iemand dit verhaal? Klopt het dat hiervoor een coulance regeling bestaat? (ik ben zelf niet zo technisch als het om auto's gaat, dus ze kunnen me alles wijs maken). Ben bang dat het een dure grap gaat worden...