Daar kan ik naar fluiten...

Ik ben de laaiend enthousiaste eigenaar van een Skoda Octavia 1.9TDi uit 2005. Uitstekende wagen, tot gisteravond… nu ben ik niet meer enthousiast.

Ik op wilde trekken op een 80km weg en plotseling met een grote witte, blauwe en zwarte rookwolk achter me, was ik al het motorvermogen kwijt was. Het leek alsof ik van de tweede versnelling in de vijfde beland was. Maar terug schakelen hielp niets. Geen diagnose lampje was gaan branden. Er zat niets anders op dan het snel achterop komende verkeer te waarschuwen met me alarmlichten.

Omdat ik niet aan de kant kon staan ben ik door gereden naar een vluchthaven. Daar de mobiliteitsservice van de Skoda gebeld, nog een keertje gebeld en nog een keertje gebeld. Zul je net zien… heb je pech en dan heb je zelfs met KPN geen ontvangst. Dus ben al rijdend een plek opgezocht waar ik de Skoda hulplijn nogmaals belde. Al gauw was de ANWB ter plaatse.

Die heeft gekeken of er geen slangen los zat. Al gauw werd duidelijk dat de motor vacuum zoog. Dat was aan de luchtbuizen te zien. Ik dacht dat zal de LMM of de EGR wel zijn, maar mijn ergste vrees was dat het de turbo zou zijn. Na telefonisch ondersteuning gezocht te hebben, bleek het waarschijnlijk om de turbo te gaan.

Voorzichtig met de knalgele ANWB bus voor me, reed ik op sleeptouw naar de Skoda garage. Gelukkig was het aarde donker....

Vanochtend werd het met een telefoontje plotseling duidelijk, dat mij een flinke dure reparatie te wachten stond. Mijn turbo stond namelijk muurvast…

Daar zit je dan mooi mee, die auto moet toch klaar, ik heb de auto voor me werk nodig. Geen garantie meer en…. coulance, daar hoef ik waarschijnlijk bij PON niet op te rekenen. Want hij heeft inmiddels al 118.000 km gereden…

Ik ga maar vast sparen, want € 1583,- euro is een hele, hele flinke smak geld.
Of had ik toch mijn werk voor mijn auto nodig?
 
Wat is dat balen zeg, het zijn inderdaad de mindere dingen die helaas blijkbaar kunnen gebeuren.

Veel sterkte met deze vervelende situatie.
 

___JC___

Forumguru
Ai das klote.
Heb je geen voortekenen gehad in de vorm van fluiten bij lage toeren?
Toen ik dat kreeg ben ik meteen gaan zeuren bij de dealer en die hebben m op voorhand vervangen.
 

tlpeter

Actief lid
Een turbo wordt verschrikkelijk heet als deze goed gebruikt wordt
Laat de deze wel afkoelen door het laatste stuk rustig te rijden of even stationer te laten draaien ?
 

Bakkertje

Forumguru
Het lijkt me wel erg snel en niet normaal dat je turbo al stuk is, even ervan uitgaande dat de auto netjes onderhouden is (bij een dealer?). Coulance aanvragen bij PON zou ik zeker doen, als die niet mee wilt werken zou ik toch even uitpluizen of je via eventuele rechtsbijstand wat kunt bereiken in deze. (je hebt aardig wat rechten als consument!)
 
Ai das klote.
Heb je geen voortekenen gehad in de vorm van fluiten bij lage toeren?
Toen ik dat kreeg ben ik meteen gaan zeuren bij de dealer en die hebben m op voorhand vervangen.

Helaas, ik heb helemaal niets vernomen. Pas toen er wat mis was, had ik het door. Sterker nog een kwartier ervoor heb ik mezelf nog bedacht, dat het een lekker motor was en zo lekker pittig voor een 105 pk'tje. Ik heb geen toename van gefluit vernomen, gewoon het normale gefluit.

Een turbo wordt verschrikkelijk heet als deze goed gebruikt wordt
Laat de deze wel afkoelen door het laatste stuk rustig te rijden of even stationer te laten draaien ?
Ik rij de auto altijd warm, voordat ik hem verder door trek.
Als ik hard gereden heb in Duitsland laat ik de motor altijd een paar minuten stationair lopen. Verder doe ik het het laatste stuk vaak kalmer aan.

Het lijkt me wel erg snel en niet normaal dat je turbo al stuk is, even ervan uitgaande dat de auto netjes onderhouden is (bij een dealer?). Coulance aanvragen bij PON zou ik zeker doen, als die niet mee wilt werken zou ik toch even uitpluizen of je via eventuele rechtsbijstand wat kunt bereiken in deze. (je hebt aardig wat rechten als consument!)

De auto heeft pas (5000 km) nog grote beurt, incl. distributieriemen etc bij de officiele Skoda dealer gehad. Ik laat de auto daar ook repareren. Op mijn verzoek wordt coullanceregeling aangevraagd, hoewel de dealer mijn kansen zeer klein schatte.
 

Constant

Erelid
Bij mijn Golf III TDi 110 pk is aardig veel gerepareerd maar de turbo heeft nooit kuren gehad ondanks 260.000 km.
 

tlpeter

Actief lid
Ik rij de auto altijd warm, voordat ik hem verder door trek.
Als ik hard gereden heb in Duitsland laat ik de motor altijd een paar minuten stationair lopen. Verder doe ik het het laatste stuk vaak kalmer aan.
Zoals het hoort dus
Mijn neefje was eigenwijs en na een paar maanden kapotte turbo
Vandaar mijn vraag :D
 

LenK

Forumguru
Einde garantie is echt niet einde rechten, maar als de leverancier dwars ligt dan kun je alleen nog naar de rechtbank of in dit geval wss ook naar de geschillencommissie.
Ik vind in ieder geval dat je niet de volle mep zou hoeven te betalen, maar daar schiet je helaas niets mee op als ik dat vind.
PON is trouwens, na afloop van de fabrieksgarantie geen partij meer.
Je leverancier moet zich aan het consumentenrecht houden, hij moet over de brug komen. Als ie dan van PON wat terugkrijgt heeft ie mazzel, maar daar mag de houding van de dealer naar jou toe niet van af hangen.
 

Hugo1973

Actief lid
Da's balen zo'n dure reparatie... Hopelijk heb je het geld snel bij elkaar gespaard en blijft ie daarna weer een lange tijd gewoon heel.
 

bat

Lid
PON is trouwens, na afloop van de fabrieksgarantie geen partij meer.
Je leverancier moet zich aan het consumentenrecht houden, hij moet over de brug komen. Als ie dan van PON wat terugkrijgt heeft ie mazzel, maar daar mag de houding van de dealer naar jou toe niet van af hangen.
Dit gaat ook op voor het einde van de fabrieksgarantie, het is altijd een zaak tussen jou en je dealer. Het gaat inderdaad wel een stuk makkelijker als die de claim vervolgens zonder problemen bij de importeur kan leggen, maar als dat niet lukt, moet hij het toch echt zelf oplossen.
 
Dit gaat ook op voor het einde van de fabrieksgarantie, het is altijd een zaak tussen jou en je dealer. Het gaat inderdaad wel een stuk makkelijker als die de claim vervolgens zonder problemen bij de importeur kan leggen, maar als dat niet lukt, moet hij het toch echt zelf oplossen.

Hee,

Mijn auto is weer klaar... al met al best snel.

Ik heb de turbo gezien, deze zit in het uitlaatspruitstuk ingeboeuwd. De schoepen en as zaten aan één kant helemaal scheef. Waarschijnlijk een lager ofzo kapot gegaan.

Omdat ik de auto particulier gekocht heb en nu bij Skoda Bakker in Sibculo in onderhoud heb, is deze geen garantie-partij in deze. Wel hebben ze het netjes en snel opgelost! Ze hebben een coullance claim voor me ingediend... met succes!

Ik krijg korting op het onderdeel en moet zelf een bedrag en de uren betalen. Dat scheelt me toch al gauw 950 euro, want die turbo is schrikbarend duur. De rekening is nog duur, maar valt me reuze mee!
Toch fijn dat ze bij PON en Skoda Bakker weten wat service is!! :1761:

Nu ik hem terug heb, valt het me op dat ik de turbo alleen nog hoor fluiten bij het starten. Waarschijnlijk heeft de turbo de laatste 20.000 km altijd al iets meer lawaai gemaakt. Hoewel, ik dit nog niet durf te zeggen, want heb nu nog maar 6 km gereden, toch wat voorzichtig en met een koude motor... ik laat het nog wel weten.
 

___JC___

Forumguru
Goed nieuws!
Laat ze wel ff de aansluiting van de slangen dubbel checken. Ik had een nieuwe turbo en toen ik in Duitsland het gas vol intrapte vloog er een slang af. Kon m er wel weer zo opzetten, maar toch. Je schrikt ff.
 

Captain Hook

Forumguru
Goed nieuws!
Laat ze wel ff de aansluiting van de slangen dubbel checken. Ik had een nieuwe turbo en toen ik in Duitsland het gas vol intrapte vloog er een slang af. Kon m er wel weer zo opzetten, maar toch. Je schrikt ff.
3 drie jaar geleden; Ik had net m'n O2 een paar maandjes. Geef gas om een vrachtwagen in te halen (A27, vlak voor de Stichtse Brug). Hoor een klap en ineens al m'n power weg. Kon er maar net voorbij komen.
Vervolgens met amper 90km/h doorgereden (er ging trouwens geen enkel lampje branden) En onderweg naar huis (half uurtje) Skoda mobiliteitservice gebeld. Ik was amper thuis, of de ANWB stond op de stoep. Vermoeden was een losgeschoten turboslang en dat bleek zo te zijn. Luchtkussen onder de auto, auto omhoog gepompt. Slang vastgezet en sindsdien nooit meer problemen mee gehad. Hadden ze blijkbaar in de fabriek de slangklem niet helemaal correct vastgezet.
 

Constant

Erelid
Wat netjes om coulance te geven.

Bij mijn oude golf had ik ook een keer symptomen dat ik vreesde dat mijn turbo was overleden, vermogen viel deels weg, ik hoorde een fluittoon en mega zwarte rook als ik een lichte helling op ging. Kon nog net de veerboot halen terug van UK naar NL.

Maar ik had geluk, het was alleen een mini scheurtje in de turboslang.
 
Bovenaan Onderaan