DAB/FM niet meer synchroon

tib888

Actief lid
Sinds enkele dagen loopt het geluid via DAB en FM niet meer gelijktijdig en springt het geluid enkele seconden wanneer het signaal verspringt van DAB naar FM. Voorheen was er enkel een licht volumeverschil.

Heeft nog iemand dit ondervonden? Kan dit aan de zender liggen (Studio Brussel)

rhaak1991

Forumguru
Ik denk dat dit aan de zender ligt. Ik heb de ervaring zelf niet in de OIII maar wel een DAB+ radio thuis (overigens luister ik geen zenders uit Be & StuBru alleen als ik ergens ben waar ik wifi heb, topzender!) Maar thuis verspringt het soms ook enkele seconden tussen DAB+ & FM, afhankelijk van de zender (Bij 3FM scheeft het ook iets) Hier is volgensmij erg weinig aan te doen. Overigens had ik exact hetzelfde probleem met een Pioneer DAB+ radio in m'n vorige auto. Bij wisselen tussen FM & DAB+ i.v.m. bereik scheelde dit wel eens iets. Mocht je dit bij alle zenders gaan ondervinden zou het evt. toch in je auto kunnen zitten, maar ik denk dat dit probleem gewoon "in de lucht" hangt

Joske

Forumguru
ik heb er ook last van! In België dus ;) en voorheen was dit idd soms niet te merken dat er versprongen werd. Dus het kan wel zeker "goed" gaan ook.

ik luister voornamelijk MNM, maar dat is ook het netwerk van de VRT (stubru) dus ik vermoed dat er toch iets meer aan de hand is.
Ook regio O-Vlaanderen - Antwerpen voornamelijk.

Canon-Eye

Forumguru
Bekend verschijnsel.
Als ik een radiokanaal (welk dan ook) uit het KPN digitale netwerk (TV+Internet+Bellen) vergelijk met de "etherversie" op een draagbare radio, dan scheelt dat ook meerdere seconden. Is eigenlijk alleen vervelend als ik dezelfde zender op meerdere plaatsen heb aanstaan omdat ik het wil blijven volgen terwijl ik afwisselend op diverse plekken bezig ben.
Soms hoor je dan dingen twee keer en soms mis je ineens een stuk.

deVerhuizers.nl

Actief lid
Misschien een domme opmerking, maar ik heb afgelopen week ook een DAB+ radio geïnstalleerd en kwam de optie tegen om de radio op pauze te zetten en terug te spoelen. Is dit wellicht gebeurd met de zender, zodat deze niet meer synchroon loopt met de FM?

Joske

Forumguru
ik heb officieel antwoord gekregen van de VRT:

Er zijn geen veranderingen in onze signalen gemeld en er zijn ook geen werken aan de zenders op dit moment. Dat er een verschil zit in de signalen van FM en DAB is normaal. Bij DAB komen er extra bewerkingen bij het signaal kijken waardoor deze ‘vertraging’ oploopt tov het FM signaal. Het is dan aan het ontvangtoestel (bij automatische omschakeling tussen FM en DAB) om dit weer gelijk te trekken maar niet elk toestel is hierop voorzien en zal dus een hoorbaar verschil weergeven. Met vriendelijke groeten, Elise Vandevenne VRT klantendienst

Dus geen idee voor de moment, de start-pauze lijkt mij weinig waarschijnlijk want dit zou toch moeten "vergeten" worden als de auto van contact gaat. (als het al van toepassing zou zijn, geen idee of ik kan pauzeren eigenlijk :)

AndreM

Forumguru
Blijkbaar heb ik mazzel, mijn radio schakeld niet of nauwelijks tussen DAB en FM.
En een verschil heb ik nooit opgemerkt met radio 538 of Slam FM.
Ik rij het meeste in Zuid Holland Zuid, Zeeland en een stuk Brabant tot Tilburg toe.

Bovenaan Onderaan