DAB+ ontvangst valt vaak weg

Beste allen, sinds enige tijd helaas een irritatie in mijn Superb 3 FL met Amundsen info/muziek systeem. De DAB+ ontvangst voelt zwak en wordt vaak onderbroken. Dit vaak ook op dezelfde locaties, meestal op industrieterreinen of bij hoge gebouwen. Is me in mijn vorige Superb met DAB+ nooit opgevallen. Herkent iemand dit euvel en idee hoe op te lossen?

Coled

Senior Member
Helaas heb ik daar ook 'last' van.
Idd ook vaak op dezelfde locaties.
Mijn bus heeft er ook wel eens last van dus ik denk dan: 'het zal er wel bij horen'.

Was je vorige Superb ook een 3?

Ja, mijn vorige was ook een S3, toen eind 2016 ofwel een MY2017. Heb verder geen andere zaken in gebruik of gekoppeld, behalve telefoon op bluetooth en een USB-stick met mp3's.
Verder werkt alles prima, zodoende ook twijfels of het aan mijn ontvangst meer aan algemene DAB zendkracht ligt. Gaat de DAB ontvangst ook via de haaievin antenne op het dak, of zit die ergens anders gemonteerd?

EdK

Forumguru
zodoende ook twijfels of het aan mijn ontvangst
Hou het maar over de ontvangst cq de zender die je op hebt staan.
Lange periode altijd radio 2 aanstaan en eigenlijk nooit uitval, en heb ik uitval dan is het omdat ik door tunnel rijd of iets dergelijks.
Maar omdat ik de laatste weken een zender zocht die het minst kerstliedjes uit zond kwam ik terecht op Arrow Rock !
En deze zender die valt gewoon tijdens een rit voor enkele secondes soms weg en zie ik soms als lang genoeg duurt een DAB antenne met kruis erdoor in beeld verschijnen...
Dus ja, DAB+ is mooi maar zeker nog niet perfect .......

EdK

Forumguru
Op zich ben ik zeer tevreden met DAB+ hoor.
Was ik niet toen ik de Zenec had en de DAB module erbij (los) had gekocht en met een plakantenne aan slag moest
Dat is nooit 100% geworden naar verwoede pogingen met verschillende antennes
Maar de units in de Fab 3 en nu Fab4 en in me Caddy die er van fabriek af inzitten ben ik uiterst tevreden over.
Alleen dan het verhaal van Arrow Rock, maar dat ligt niet aan de unit in dit geval

Goed, het ligt dus blijkbaar niet alleen aan mijn DAB ontvanger... Had laatst ook al iets gelezen dat er tegenwoordig veel meer zenders door dezelfde DAB bandbreedte gezonden worden, ofwel minder "kracht" per zender. Jammer dat men op deze wijze met deze op zich mooie techniek omgaat.

• Leuk
Waarderingen: Tees

Okki

Donateur
Ik had voor mijn moeder een Fm/DAB/Internet radio gekocht. In huis, radio bij het raam....zeer slechte FM ontvangst, geen DAB ontvangst. Radio meegenomen naar mijn huis, precies hetzelfde.

In de auto gaat het met MIB3 systeem wel goed. Maar op bepaalde plekken, bijvoorbeeld de iets verdiepte viaducten bij Breda A16 ri België, valt het steeds weg.

Verre van optimaal dus. Ik zie het ook aan de zender icoontje, die vallen soms ook weg.

EdK

Forumguru
Koekie lees nou eens het bericht van Okki !! :banghead:
Waar heeft die het over ???
Juist een DAB radio IN huis.......:koffie:

Bovenaan Onderaan