Dagrijverlichting continue aan? Lichtsensor..

Waalko Kramer

Forumguru
Is het mogelijk om continue dagrijverlichting aan te hebben in combinatie met dimlicht?

En is er de mogelijkheid om een officiële (vag) lichtsensor te monteren in een Faab van maart 2012. (Betreft een Elegance-uitvoering)

Of is het mogelijk via OBD-instellingen de Coming en Leaving Home functie in te schakelen.

Volgens de Škoda-dealer kan er via Vag.com niets meer aangepast worden in de computer van de auto vanwege garantie-voorwaarden en mijn vraag is dat waar?
 

EdK

Forumguru
Volgens de Škoda-dealer kan er via Vag.com niets meer aangepast worden in de computer van de auto vanwege garantie-voorwaarden en mijn vraag is dat waar?

wat is dat voor een onzin ?
dealer weet zeker niet om te gaan met de software ?
Wel zou eens zoeken naar een andere dealer die je wel verder kan helpen
 

Michel

Forumguru
Volgens de wet mag dagrijverlichting niet met dim- of grootlicht worden gecombineerd.
 
Laatst bewerkt:

Joske

Forumguru
VAGCOM (hetgeen jij typt is volgens mij de officiële site van de VAG groep ofzo ;) ) noemt van tegenwoordig VCDS. Hetgeen dealers (normaalgezien) niet hebben, zij gebruiken andere software (genre VASkast). Wil jij een lichtsensor in je voorruit, geen probleem, gewoon ff een nieuwe voorruit plaatsen waar wèl een regen- en lichtsensor ingebouwd zit..

Betreft de coming en leaving home, normaal gesproken werkt dit niet zonder lichtsensor. Tenzij je de schakelaar (kan zijn dat je misschien zelf een nieuwe schakelaar nodig hebt..) constant op "aan" laat staan. Dan kan er eventueel wel iets gecodeerd worden maar is imo nogal omslachtig.

begrijp me niet verkeerd, je kan vast wel een aftermarket-setje installeren met een lichtsensor onder de voorruit, maar dan gaan er nog steeds draden moeten getrokken worden en een nieuwe schakelaar geplaatst moeten worden.

Voorbeeldje van zo een project: http://www.golfmk6.com/forums/showthread.php?t=51586
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Volgens de wet dagrijverlichting niet met dim- of grootlicht worden gecombineerd.
Sterker nog: de DRL mag niet branden "in combinatie met enige andere verlichting aan de voorzijde".

Ik vraag me overigens wel af waarom je DRL zou willen voeren samen met de normale hoofdverlichting.

DRL is er gekomen ter verbetering van de zichtbaarheid overdag tegen een geringer stroomverbruik dan dimlicht. Dimlicht is er vooral om zelf bij duisternis te kunnen zien waar je heen gaat. Bij gebruik hiervan overdag (wat ik in het pre-DRL tijdperk trouwens een jaar of 40 heel consequent heb gedaan) is goede zichtbaarheid sowieso gewaarborgd, dus ik kan geen reden bedenken om dit dubbelop te gaan doen. Integendeel zelfs, de kans op hinder voor tegenliggers wordt groter, vooral bij nat wegdek.

Overigens: bij mijn auto branden de stadslichten aan de voorkant wederrechtelijk mee met de DRL - maar dat komt omdat ik onder alle omstandigheden óók de achterlichten aan wil hebben, hetgeen bij de Fabia II niet te scheiden is van de stadslichten incl. kenteken-verlichting. De kans op ruzie met bromsnor neem ik voor lief; is al zo'n 75000 km niet gebeurd.
 

EdK

Forumguru
@Joske Wil jij een lichtsensor in je voorruit, geen probleem, gewoon ff een nieuwe voorruit plaatsen waar wèl een regen- en lichtsensor ingebouwd zit..

Heb jij aandelen in de autoruiten fabrikant ?
Bij mijne Yeti zitten de sensors gewoon achter het glas hoor en zeker niet in het glas.
En de sensors hoeven zeker niet achter de spiegel te zitten, seat heeft ze tijd aan zijkant van het voorraam gehad
 

hpolie

Senior Member
Overigens: bij mijn auto branden de stadslichten aan de voorkant wederrechtelijk mee met de DRL - maar dat komt omdat ik onder alle omstandigheden óók de achterlichten aan wil hebben, hetgeen bij de Fabia II niet te scheiden is van de stadslichten incl. kenteken-verlichting. De kans op ruzie met bromsnor neem ik voor lief; is al zo'n 75000 km niet gebeurd.

Is bij mij het zelfde, ook nog nooit een waarschuwing er voor gehad. :D
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik zie bij bmw, mercedes en audi dat drl blijft branden ook als dimlicht aan is.
Bijna goed gezien: :)
als andere verlichting wordt bijgeschakeld, dan behoort de DRL te worden gedimd naar "stadslichtnivo", want dan gelden ze als stadslichten en die mogen dan weer wél als afzonderlijke lampen zijn uitgevoerd die tegelijk met de hoofdverlichting branden.

<edit> Corné: 2 zielen, 1 gedachte...
 

floyd2

Forumguru
Er zit nog een haakje aan het gedimde dagrijlicht gebruiken.
Dit mag alleen als de auto niet standaard is uitgevoerd met stadslicht.(daar wordt dat gedimde DRL voor in de plek gebruikt dus)
Het kan zijn dat die wetgeving in de tussentijd ook weer veranderd is want ik zie tegenwoordig steeds vaker volvo's rijden met DRL en stadslicht.
Het kan ook zijn dat ze daar alvast een voorproefje geven van de veranderde wetgeving die volgend jaar in gaat.
 
Bij mij branden de stadslichten, achterlichten en kentekenverlichting ook icm drl. Ben er nu wel aan gewend. Voordeel is dat je bij een wat donkerder weertype niet gelijk dimlicht aan hoeft te zetten. Je bent altijd rondom zichtbaar.
 

Waalko Kramer

Forumguru
Bij mij branden de stadslichten, achterlichten en kentekenverlichting ook icm drl. Ben er nu wel aan gewend. Voordeel is dat je bij een wat donkerder weertype niet gelijk dimlicht aan hoeft te zetten. Je bent altijd rondom zichtbaar.

Bassie1976 hoe heb je dat gefixed? Dat wil ik ook wel...
 

Antera

Donateur
Bij een O3 kan ik ze aanpassen en zorgen dat ze altijd mee branden maar of dat bij de Fabia ook lukt geen idee. Moet daarvoor een faab aan de laptop hangen. Officieel mag het niet in ieder geval
 

Canon-Eye

Forumguru
Bij een O3 kan ik ze aanpassen en zorgen dat ze altijd mee branden maar of dat bij de Fabia ook lukt geen idee.
De dealer kan dat met zijn VAS-kast.
Is destijds bij de mijne op mijn uitdrukkelijk verzoek gedaan vóór de aflevering.

Is bij de Fabia (2) ook de enige mogelijkheid - alleen achterlichten bij DRL schakelen zonder de stads- en kentekenlichten kan helaas niet.
 
Bovenaan Onderaan