Dagrijverlichting i.c.m. achterlichten

WV62

Lid
Beste lezers,
Vraag, ik rij zeer frequent in de skandinavische landen. Hier rijden de auto's met dagrijverlichting en achterlichten aan.
Zelf rij ik in een Kodiaq uit juni 2019. Is het mogelijk om via software de achterlichten aan te schakelen i.c.m. de dagrijverlichting.
Alvast bedankt voor de reacties
 

WV62

Lid
Heb deze vraag bij de dealer neergelegd, zij geven aan dat dit niet meer mogelijk is.
 

Antera

Donateur
Dat kan zeker


Dat kan op alle modellen vanaf 2012 zo ie zo daarvoor afhankelijk van de aanwezige boardnet
 

Canon-Eye

Forumguru
Heb deze vraag bij de dealer neergelegd, zij geven aan dat dit niet meer mogelijk is.
Dit is totale onzin. Sinds 2015 is het een goedkeuringseis dat de achterlichten automatisch mee aan moeten kunnen, dus alleen al daarom kan de dealer dit wel degelijk met zijn werkplaatssysteem in orde maken.
Wijs hem op deze wettelijke goedkeuringseis (en laat hij zich anders tot Pon richten, want dan heeft hij een paar bijscholingen gemist....). En vervolgens zou ik sterk overwegen om een andere dealer te zoeken, want als ze dit soort basiskennis al niet bezitten dan zou ik er verder ook niet veel vertrouwen in hebben.
 

wdejong32

Actief lid
ik heb een kodiaq 1.5 TSI van 1-2019 en mij dealer heeft de achterlichten icm dagrijverlichting gewoon aangezet

Dit op mijn verzoek omdat mijn vorige Volvo V60 dit ook deed
 

Sjoerdb

Forumguru
Dagrijverlichting is ook gewoon k*t, slechtste idee wat iemand ooit verzonnen heeft. Gelukkig is het tegenwoordig aan te passen en ik ben ook blij te lezen dat meerdere van jullie er zo over denken!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Cordoba

Forumguru
Heb deze vraag bij de dealer neergelegd, zij geven aan dat dit niet meer mogelijk is.

Lijkt me een typisch voorbeeld van 'geen zin in', als ik me niet vergis wordt dit over enige tijd zelfs wettelijk verplicht, in elk geval is het aanwezig zijn van de mogelijkheid volgens mij al wettelijk verplicht.

Bij aankoop van mijn Fabia ook geregeld dat de dealer dit voor aflevering al aan zou passen, en dat is zonder enig probleem gedaan.
 

Antera

Donateur
Het is nog geen verplichting in NL. Het mag en daar is alles mee gezegd :-). In belgie is het zelfs verboden. Dus helaas word er niet overal zo over gedacht
 

Canon-Eye

Forumguru
Om het nog maar eens heel precies te benoemen: met de DRL mee branden is op zichzelf (nog) niet verplicht. Mee KUNNEN branden is wel verplicht - en wel voor nieuwe auto's sinds medio 2015.
 
Bovenaan Onderaan