Dagrijverlichting uitschakelen

Hoi,

Ik heb een Skoda Octavia Combi diesel 1.6 uit 2015. Met een kilometerstand van 496.000 km heeft o.a. de dagrijverlichting in de koplamp al wat branduren achter de rug. Momenteel brandt één led strip van de dagrijverlichting minder fel dan de andere. Volgens de garage komt de auto op deze wijze niet door de APK. (een nieuwe koplampunit kost €2000,- of zoiets)

Is het mogelijk om aan beide kanten de dagrijverlichting uit te schakelen (via VAGcom) zonder andere gevolgen zodat de auto door de APK komt?
Of moet ik nog ergens anders rekening mee houden?

(Ik woon in Arnhem)

Grt Martijn

MarkvdD

Forumguru
Heb je het pre-facelift model of het facelift model? In mijn fl model van 2019 kan ik in het menu verlichting de DRL uit zetten. Je zou daar eens kunnen kijken.

hemi24

Forumguru
Omcoderen naar de mistlampen zou kunnen, ookal hebben de mistlampen geen typegoedkeuring voor gebruik als DRL’s…

Of omcoderen tot continu dimlicht met DRL’s permanent uit…

Heb je het pre-facelift model of het facelift model? In mijn fl model van 2019 kan ik in het menu verlichting de DRL uit zetten. Je zou daar eens kunnen kijken.

Ik heb het pre-facelift model...ik ga kijken of het in het menu te vinden is. Thanks!

Omcoderen naar de mistlampen zou kunnen, ookal hebben de mistlampen geen typegoedkeuring voor gebruik als DRL’s…

Of omcoderen tot continu dimlicht met DRL’s permanent uit…
Wat mij betreft mag dagrijverlichting gewoon helemaal uit. Of is deze gekoppeld aan dimlicht o.i.d.?

JeSko

Forumguru

Is het een auto met xenon? Dan zou bv deze moeten werken, ja toch @Antera ?

Slider

Forumguru
Is het mogelijk om aan beide kanten de dagrijverlichting uit te schakelen (via VAGcom) zonder andere gevolgen zodat de auto door de APK komt?
Dat uit programmeren moet zeker kunnen. Kijk hier maar eens:
LINK

Je ziet bij Leuchte TFL 4 dat hij Function E 4 dagrijlicht doet, maar doet ook andere functies. Zoals coming home, standlicht, parkeerlicht enz.
Je kan Function E weg halen en ook de andere functions. Dan doen die lampen niets meer onder elke lichtstand. Keuze is aan jou wat je wilt.
En daarna hetzelfde doen voor de rechter unit voor Leuchte TFL 5.

Of de functie aan je mistlampen geven, heb ik zelf ook zo gedaan.

Ik ben geen APK expert, maar ik lees dit: https://www.anwb.nl/experts/auto/2/100/dagrijlicht-vervangen

"Binnen het APK reglement Verplichte lichten en retroreflectoren wordt DRL niet genoemd. Bij toegestane verlichting echter wel en spreekt het voor zich dat beiden dan ook moeten branden. Maar met de werkende lamp uitgeschakeld zou de APK geen probleem hoeven zijn omdat deze lampen niet onder de noemer vallen van verplichte verlichting binnen het APK reglement."

Zou dus gewoon uitgezet mogen worden voor de APK lijkt mij.

Laatst bewerkt:

Smeeuwis

Donateur
Is het niet zo, dat als de dagrij verlichting aanwezig is op de auto vanuit de typegoedkeuring, dat deze dan ook moet werken? Dan zou permanent uitschakelen van de DRL dus APK afkeur betekenen... Ik las zojuist dezelfde eisen terug, maar DRL is vanuit EU wetgeving verplicht op auto's met een typegoedkeuring na een bepaalde datum. Ik ben een leek op APK gebied maar dit lijkt me wel logisch.

Je kan in het menu van de O3 het één en ander uit en inschakelen maar of de DRL daarbij zit weet ik niet meer van mijn O3 prefacelift (PFL). In mijn tweede kon het inderdaad wel, hoewel ik het zelf nooit heb toegepast.

1983jeroen

Forumguru
Regels zijn per land ook weer verschillend.
Wanneer je ze uitzet in het menu gaan ze wel weer branden als je de dimlichten aanzet...

Pindasaus

Forumguru
Als je je dimlicht inschakelt brandt je parkeerverlichting mee, niet je dagrijverlichting. Het is misschien verwarrend omdat er hetzelfde fysieke lampje voor wordt gebruikt, alleen dan anders gedimd.

Tees

Donateur
In het APK handboek worden de DRLs niet genoemd als zijnde verplicht. MAAR: ik lees wel overal dat autos met een typegoedkeuring vanaf 2010 verplicht zijn DRLs te hebben. En wat verplicht is, moet werkzaam zijn.

Dus ik acht de kans aanwezig dat je toch een probleem hiermee kan krijgen bij de APK.

hemi24

Forumguru
Nonsens, als je auto is gecodeerd dat het dimlicht altijd is ingeschakeld, maakt dit de aanwezigheid van dagrijverlichting overbodig en kan de auto daar ook niet op afgekeurd worden....

MarkvdD

Forumguru
In het APK handboek worden de DRLs niet genoemd als zijnde verplicht. MAAR: ik lees wel overal dat autos met een typegoedkeuring vanaf 2010 verplicht zijn DRLs te hebben. En wat verplicht is, moet werkzaam zijn.

Dus ik acht de kans aanwezig dat je toch een probleem hiermee kan krijgen bij de APK.
Hoe is het dan uit te leggen dat je DRL in je menu, in de O3 fl, uit kan zetten? Hoe is dat te rijmen met de verplichting van DRL? Iets wat verplicht is zal toch niet uit te schakelen zijn via een menu in het infotainment systeem?

Tees

Donateur
Sla gerust Reglement nr 48 van de VN/ECE, artikel 6.19 erop na. Daarin staat dat dagrijverlichting verplicht is, en in 6.2.7.6 dat als ze aanwezig zijn, ze moeten functioneren. Het is daarmee onderdeel van de typegoedkeuring en afwijking daarvan is in principe toegestaan.

Het kán best dat je er wel mee door de APK heen komt hoor, is net afhankelijk van hoe goed de keurder de regelgeving en de verschillende autos kent. Maar als je een scherpe keurder hebt kan t misgaan.

@MarkvdD ze moeten werken. Er is in NL geen verplichting om ze ook daadwerkelijk te voeren. Dus je kan ze uitschakelen in het menu. Enigszins onlogisch, maar ik heb de wetgeving ook niet bedacht...

Bovenaan Onderaan