Dagrijverlichting/Xenon/Mistlampen

Spaced

Senior Member
Hallo allemaal,

Ik zat net nog even in de folder te bladeren van de Octavia, maar de volgende zaken wordne mij maar niet duidelijk:

De Octavia die ik heb besteld heeft Xenon met adaptieve verlichting. Betekend dit dat de Xenon lampen meedraaien in de bocht, of houdt de adaptieve verlichting alleen rekening met snelheid e.d.?

Daarbij staat er ook nog dat de mistlampen "corner functionaliteit" hebben. Daar maak ik uit op dat deze meedraaien in de bocht.

Zijn het nou de mistlampen, of de xenonlampen, of allebei die meedraaien?

Nog iets:

De dagrij verlichting zit in de mistlapen. Mijn toekomste Skoda heeft automtische verlichting. Kan ik de dagrijverlichting handmatig nog aan/uit zetten?

Bedankt alvast:)

Michel

Forumguru
Xenon met adaptieve verlichting betekent: de Xenon lampen draaien mee in de bochten én houden ook rekening met snelheid en weersomstandigheden. Het meedraaien van Xenon lampen kan je via het menu ook uitschakelen.

De mistlampen draaien bij "corner functionaliteit" niet mee. Ze gaan "slechts" aan aan de kant waar je naartoe stuurt of waar de richtingaanwijzer op dat moment voor staat ingeschakeld. En dan ook alleen tot 40 km/u. Boven die snelheid gaan ze sowieso uit.

De dagrijverlichting kan ik in het menu handmatig aan- en uitzetten. Dit kan trouwens ook via de richtingaanwijzerhendel, maar die methode lijkt me veel omslachtiger.

Spaced

Senior Member
Dank, dat is de uitleg die ik zocht.

De dagrijverlichting zat toch ook in de mistlampen (volgens de folder), of zit die weer in de gewone koplampunits?

Michel

Forumguru
De dagrijverlichting zit inderdaad in de mistlampen. Het zijn de buitenste lampjes in de mistlampunits. De binnenste lampjes in de unit zijn de "echte" mistlampen.

vanmiddag in men instructieboekje gezien om de dagrijverlichting aan/uit te zetten en deze gaf enkel de optie weer via de knipperlichthendel.

ik vindt het wel mooi om ze aan te hebben.

Michel

Forumguru
De optie moet wel via VAG-com worden geactiveerd. Bij mijn auto was het in eerste instantie ook niet geactiveerd. Eenmaal geactiveerd krijg je in het Maxi-dot menu een extra optie waarmee je de dagrijverlichting in en uit kunt schakelen.

Spaced

Senior Member
Raar dat die dagrijverlichting dan niet geactiveerd is af fabriek. Wat dan het nut? Neem aan dat de dealer dat gewon kan aanzetten. Denk dat ik dan gelijk bij aflevering vraag of dat kan gebeuren, in mijn optiek alleen maar veiliger.

Nogmaals dank voor je reactie.

Michel

Forumguru
De dealers hadden het destijds niet geactiveerd, omdat men nog in conclaaf was voor wat betreft de wetgeving, zo werd mij verteld.

Ik weet niet of het inmiddels zo is dat dagverlichting nu standaard is geactiveerd, maar ik had destijds één van de eerste O2 FL's en toen wilde men er niet meteen aan, maar men wilde het zonder problemen alsnog activeren. Ik heb dit pas een paar maanden later laten doen. En het is voor mijn gevoel inderdaad veiliger, zeker in de zomermaanden, waarbij je overdag helemaal geen verlichting gebruikt. In de wintermaanden rijd ik toch voornamelijk met dimlicht en wordt de dagverlichting bij mij meer niet dan wel gebruikt.

Spaced

Senior Member
Wat betreft veiligheid heb je gelijk.

Ik kan het qua wetgeving wel begrijpen, denk dat het voor de meeste mensen (agenten) op het eerste gezicht niet duidelijk is of je nu onterecht mistlicht voert, of je dagrijverlichting hebt aanstaan.

Ik zal het in ieder geval navragen bij aflevering. Wederom: Bedankt voor je toelichting!

hemi24

Forumguru
Bij aflevering van mijn auto was de dagrijverlichting geactiveerd, maar dat was ook net iets later dan die van Michel.
Het is een handige/veilige optie, mede omdat de lichtsensor na mijn mening redelijk laat inschakeld.
Enige reden voor mij om de lichtschakelaar uit de AUTO stand te halen is mist/sneeuwval overdag, waarbij het zicht beperkt is ondanks de heldere omgeving.

Stylist

Senior Member
Hallo allemaal,
Daarbij staat er ook nog dat de mistlampen "corner functionaliteit" hebben. Daar maak ik uit op dat deze meedraaien in de bocht.

Adaptieve lampen <> cornerfunctionaliteit. Dat laatste zijn de mistlampen die aan 1 kant aan gaan bij het insturen van de bocht naar die kant.
Xenon koplampen met adaptieve functie draaien idd wel mee in de bocht (beetje dan.. had van mij wel iets meer mogen zijn)

Er is veel verwarring over cornerfunctie. Dat heeft PON een beetje aan zichzelf te danken. In mei vorig jaar had de Octiva EBL opeens geen cornerfunctie meer volgens de folder. Het is welgeteld 1 of 2 bitjes die je in moet stellen.... En dat gaan ze volgende week eindelijk voor me corrigeren. Auto besteld in april, maar verwerkt in mei. Dus de mijne is wat schizofreen.

Dat af fabriek bepaalde zaken niet aan of uit staan is te danken aan lokale wetgeving. Importeurs moeten de auto's dus na ontvangste nog instellen voor hun land en type uitvoering. Want dat is per land totaal verschillend.

hemi24

Forumguru
Mensen vergis je niet, voor dat ene bitje verschil wordt in sommige landen wel rond de € 120,- extra voor gerekend!!! (Duitsland, Oostenrijk)

@pietjepuk: wellicht is omprogrammeren naar dagrijlicht in de scandinavische versie iets voor jou? Deze is voor de pre-FL standaard aanwezig naast de N-Amerika versie.

Stylist

Senior Member
Niks mooier dan alles produceren in 1 versie en dan met wat softwarematige tweaks verschillende versies verkopen. Voordeel bij massa productie, voordeel bij verkoop.

Het kan nog erger. Skoda en Audi, dezelfde spullen en tientallen duizenden euro's meer :D

Maar is wel triest eigenlijk. Ik wilde graag dimmende buitenspiegels. Kostte in België nog geen 100 euro geloof ik. In NL alleen verkrijgbaar met elecktrische verstelbare stoelen en nog wat zaken. PON :biggthumpdown:

hemi24

Forumguru
Verschil tussen N-A en scan is de verlichting achter:

Dagrijverlichting N-Amerikaans: Alleen de dimlichten voor branden (gaan uit als de handrem wordt aangetrokken).
Dagrijverlichting Scandinavisch: Als normale dimlicht (dus rondom) waarbij de dashboard en interieurverlichting via de lichtsensor gaat.

Voor meer info: http://www.octavia-forum.de/anleitungen/Tagfahrlicht.pdf

Bovenaan Onderaan