Ik herhaal het nog maar eens: hier hoort een kleine maar essentiële toevoeging bij, namelijk: andere verlichting aan de voorkant.Dagrijverlichting mag niet in combinatie met andere verlichting branden.
Da's inderdaad te simpel - drl is in de wereld gekomen om wat stroom te besparen t.o.v. de gedimde koplampen.Dan zet je toch je dimverlichting aan of is dat te simpel gedacht?
Is inderdaad te simpel gedacht. Handmatig de dimlichten aanzetten heeft diverse nadelen:Dan zet je toch je dimverlichting aan of is dat te simpel gedacht?
BMW heeft misschien het systeem dat de dagrijverlichting gedimd wordt tot stadsverlichting bij inschakelen dimverlichting?
- De knop moet dan van de "auto"stand af en dan werken mijn meedraaiende koplampen en de bochtverlichting ook niet meer.
- Meer slijtage van de dure Xenonlampen.
- Hoger brandstofverbruik
De stroom wordt alleen geleverd als daar om gevraagd wordt. De kracht die benodigd is om de dynamo te laten draaien (de weerstand te overwinnen) is afhankelijk van de gevraagde stroom. Met verlichting uit draait de dynamo weliswaar mee, maar met minder weerstand dan met de verlichting aan. Het heeft dus wel degelijk effect op je brandstofverbruik, de wet van behoud van energie.Dynamo draait toch mee, of je moet een Greenline model hebben. Die extra weerstand is er toch en maakt niets uit voor het wel of niet branden van je koplampen, de stroom wordt toch opgewekt
Klopt - de DRL op de RS blijft aanstaan, maar ik sterk in vermogen verminderd.Vreemd. Ik heb het idee dat mijn LED-dagrijverlichting wel aanstaat als mijn dimlicht aan is (staat op automaat). Aan mijn RS is nooit iets gewijzigd.
Zoals hierboven door CharlesTucker al geschreven, de dynamo gaat zwaarder lopen als er meer stroom gevraagd wordt. Dus ca 70 Watt extra voor de Xenon lampen kost je met 70% rendement van de dynamo dus zo'n 100 Watt aan motorvermogen. Dat is niet verwaarloosbaar.Dynamo draait toch mee, of je moet een Greenline model hebben. Die extra weerstand is er toch en maakt niets uit voor het wel of niet branden van je koplampen, de stroom wordt toch opgewekt. Slijtage Xenon lampen? Mwa, de dealer rekent er wellicht een absurde prijs voor. Maar die dingen kosten net zoveel als 2 stuks Philips of Osram lampen. En ze gaan heeel wat langer mee als 2 van die pitjes. Gemiddeld 7x langer heb ik vernomen. De afgelopen jaren dat ik er mee reed nooit eentje kapot gehad. Kan ik van normale pitjes niet zeggen. Kortom, ik vind het geen onderbouwde argumenten.
Ik herhaal het nog maar eens: hier hoort een kleine maar essentiële toevoeging bij, namelijk: andere verlichting aan de voorkant.