Dagrijverlichting

Michel

Forumguru
Dagrijverlichting mag niet in combinatie met andere verlichting branden. Het is op de Octavia en trouwens ook op andere modellen zo geschakeld dat de dagrijverlichting uitgaat zodra je bijvoorbeeld dimlicht inschakelt. Dat gebeurt ook bij mijn auto. Als het buiten te donker wordt schakelt de lichtsensor de dimverlichting aan en wordt meteen de dagrijverlichting uitgeschakeld.
 

andrehj

Forumguru
Waar ik nog steeds naar op zoek ben, is een manier om de achterlichten aan te laten i.c.m. de dagrijlichten (zoals BMW momenteel op een aantal nieuwe types heeft). Dit is namelijk wel toegestaan. Op het Superb-forum.de zijn wat mensen daar mee bezig, maar een oplossing is er nog niet...
 

deusjevo

Forumguru
Dan zet je toch je dimverlichting aan of is dat te simpel gedacht?
BMW heeft misschien het systeem dat de dagrijverlichting gedimd wordt tot stadsverlichting bij inschakelen dimverlichting?
 

Canon-Eye

Forumguru
Dagrijverlichting mag niet in combinatie met andere verlichting branden.
Ik herhaal het nog maar eens: hier hoort een kleine maar essentiële toevoeging bij, namelijk: andere verlichting aan de voorkant.

Er is wel een schakeling mogelijk via de vaskast (of vcds?) waardoor de achterlichten plus parkeerlichtjes voor ook mee aangaan zodra je het contact aanzet; heeft m'n dealer vóór aflevering voor me ingesteld.. Naar de letter van de wet dus niet toegestaan, maar van enige hinder of gevaarzetting als gevolg van die parkeerlichtjes kan geen enkele sprake zijn, dus de eventuele discussie met oom agent durf ik best aan. Doet-ie erg lelijk, dan schakel ik (tijdelijk, tot hij weer uit het zicht is!) wel over op het meer stroom verbruikende dimlicht.
En als het karretje t.z.t. voor de keuring moet (en die regel is nog niet aangepast), dan schakelen ze het maar even uit.

Dan zet je toch je dimverlichting aan of is dat te simpel gedacht?
Da's inderdaad te simpel - drl is in de wereld gekomen om wat stroom te besparen t.o.v. de gedimde koplampen.
Maar ik wil nu eenmaal onder alle omstandigheden ook de achterlichten erbij.
 

andrehj

Forumguru
Dan zet je toch je dimverlichting aan of is dat te simpel gedacht?
BMW heeft misschien het systeem dat de dagrijverlichting gedimd wordt tot stadsverlichting bij inschakelen dimverlichting?
Is inderdaad te simpel gedacht. Handmatig de dimlichten aanzetten heeft diverse nadelen:
- De knop moet dan van de "auto"stand af en dan werken mijn meedraaiende koplampen en de bochtverlichting ook niet meer.
- Meer slijtage van de dure Xenonlampen.
- Hoger brandstofverbruik

En over BMW: Het betreft hier echt de gewone achterlichten die (iets gedimd) worden ingeschakeld tegelijk met de dagrijlichten. Zie voor meer info dit Wikipedia-artikel.
 

deusjevo

Forumguru
- De knop moet dan van de "auto"stand af en dan werken mijn meedraaiende koplampen en de bochtverlichting ook niet meer.
- Meer slijtage van de dure Xenonlampen.
- Hoger brandstofverbruik

Right, eerste 2 punten kan ik mij wel wat bij voorstellen maar "hoger brandstofverbruik"?
Dan moet je juist je achterlichten uit laten, dat scheelt je ook weer brandstof.... :xyxthumbs:
 

Noord26

Forumguru
Dynamo draait toch mee, of je moet een Greenline model hebben. Die extra weerstand is er toch en maakt niets uit voor het wel of niet branden van je koplampen, de stroom wordt toch opgewekt. Slijtage Xenon lampen? Mwa, de dealer rekent er wellicht een absurde prijs voor. Maar die dingen kosten net zoveel als 2 stuks Philips of Osram lampen. En ze gaan heeel wat langer mee als 2 van die pitjes. Gemiddeld 7x langer heb ik vernomen. De afgelopen jaren dat ik er mee reed nooit eentje kapot gehad. Kan ik van normale pitjes niet zeggen. Kortom, ik vind het geen onderbouwde argumenten.
 

Rallye

Forumguru
Vreemd. Ik heb het idee dat mijn LED-dagrijverlichting wel aanstaat als mijn dimlicht aan is (staat op automaat). Aan mijn RS is nooit iets gewijzigd.
 

CharlesTucker

Forumguru
Dynamo draait toch mee, of je moet een Greenline model hebben. Die extra weerstand is er toch en maakt niets uit voor het wel of niet branden van je koplampen, de stroom wordt toch opgewekt
De stroom wordt alleen geleverd als daar om gevraagd wordt. De kracht die benodigd is om de dynamo te laten draaien (de weerstand te overwinnen) is afhankelijk van de gevraagde stroom. Met verlichting uit draait de dynamo weliswaar mee, maar met minder weerstand dan met de verlichting aan. Het heeft dus wel degelijk effect op je brandstofverbruik, de wet van behoud van energie.
 

SileX

Senior Member
Vreemd. Ik heb het idee dat mijn LED-dagrijverlichting wel aanstaat als mijn dimlicht aan is (staat op automaat). Aan mijn RS is nooit iets gewijzigd.
Klopt - de DRL op de RS blijft aanstaan, maar ik sterk in vermogen verminderd.
 

andrehj

Forumguru
Dynamo draait toch mee, of je moet een Greenline model hebben. Die extra weerstand is er toch en maakt niets uit voor het wel of niet branden van je koplampen, de stroom wordt toch opgewekt. Slijtage Xenon lampen? Mwa, de dealer rekent er wellicht een absurde prijs voor. Maar die dingen kosten net zoveel als 2 stuks Philips of Osram lampen. En ze gaan heeel wat langer mee als 2 van die pitjes. Gemiddeld 7x langer heb ik vernomen. De afgelopen jaren dat ik er mee reed nooit eentje kapot gehad. Kan ik van normale pitjes niet zeggen. Kortom, ik vind het geen onderbouwde argumenten.
Zoals hierboven door CharlesTucker al geschreven, de dynamo gaat zwaarder lopen als er meer stroom gevraagd wordt. Dus ca 70 Watt extra voor de Xenon lampen kost je met 70% rendement van de dynamo dus zo'n 100 Watt aan motorvermogen. Dat is niet verwaarloosbaar.
En over de levensduur van de lampen: In mijn vorige auto (een 1999 Renault Laguna) gebruikte ik Philips Nightguide H7 lampen. Deze gingen ca. 55.000 km mee en kostten ca 40 euro voor een set van 2. Voor Xenon lees ik dat de lichtopbrengst daarvan na ca. 100.000 km zodanig afneemt dat ze eigenlijk vervangen moeten worden. Een nieuwe set (van 2) kan ik op Ebay kopen voor ca 80 euro.
Conclusie: De Xenonlampen gaan dubbel zo lang mee, en kosten ook ongeveer het dubbele. Netto wat mij betreft dus geen verschil.
 

Noord26

Forumguru
Zwaarder lopen prima, maar je praat idd maar over 70W. Kan geen enkele test vinden of dat iets teweeg zou kunnen brengen in het brandstofverbruik. Dan moet je ook je radio, en voor stuurbekrachtiging, binnenverlichting en climate control,etc ook uit zetten?

Wat er gesuggereert wordt en wat mijn eigen ervaring met Xenon is, is dat ik er nog nooit eentje kapot heb gehad, ondanks tonnen rijden met dit soort lampen. 100.000km voor een setje wat vermindere opbrengst zou hebben zijn mij totaal vreemd. Ik koop ze overigens voor €49,- per 2 stuks..
 

SuperBartje

Forumguru
Ik herhaal het nog maar eens: hier hoort een kleine maar essentiële toevoeging bij, namelijk: andere verlichting aan de voorkant.

Dus al die Meganes en Mondeo's en sommige Citroens en Peugeots die ik zie rijden met die (af-fabriek) led-kermis aan zijn allemaal in overtreding ?
 

Canon-Eye

Forumguru
Niet, indien die zogeheten LED-kermis naar 'parkeerlichtnivo' wordt gedimd bij het inschakelen van andere verlichting.
Anders wel, lijkt me zo - als je de letter van het voorschrift volgt.
 
Bovenaan Onderaan