Dakdragers Roomster

AGTon

Forumguru
Goedenmiddag,

Ik ben bang dat ik bij de komende vakantie toch maar een dakkoffer mee ga nemen. Puur voor meer bagageruimte. Ben nu op zoek naar dagdragers en een dakkoffer.

Kan iemand mij tips geven waar op te letten bij de aanschaf van zulks spul? Heb hier nog nooit naar hoeven kijken namelijk.

Ik zie bv dakdragers van mac langskomen, of van thule die 2 keer zo duur zijn, staal of alluminium. Waar moet ik op letten?

alvast bedankt.

Kijk eens op de site van Skoda of vraag het na bij de dealer : op dit moment hebben ze originele dakdragers in de aanbieding ! Komt dat even goed uit ???:xyxthumbs:

Wilko

Senior Member
Ik heb een stel dakdragers voor de wildwaterkano's, waarbij breedte (moeten vijf tot zes stuks naast elkaar op passen) en maximaal draagvermogen een belangrijkere rol spelen dan bijvoorbeeld luchtgeruis of luchtweerstand (ze zijn van staal met een vierkante dwarsdoorsnede, waar makkelijk kano- en kanopeddelbeugels stevig op vast lunnen worden geschroefd).
Deze dakdragers komen van de Halfords, en zijn al op een reeks van (veelal) leaseauto's meegegaan (al die auto's evenals de laatste paar in eigen bezit hadden een dakrails).
Nu, na 14 jaar, doen ze het nog steeds prima.

Daarnaast heb ik een paar aluminium dakrails waar de skibox op vast zit.
Daarbij is het juist zaak dat ze niet buiten het dak (of zelfs maar de dakrails) uit steken, omdat er dan allerlei passagiers hun hoofd tegen kunnen stoten en de buiten de auto uitstekende delen alleen maar onnodige luchtweerstand zouden veroorzaken.
Ook hebben deze dakdragers een aerodynamisch verantwoorde vorm (min of meer ovale doorsnede) wat het geruis en de luchtweerstand weer een beetje vermindert.
Tot slot zit er op elke dwarsbalk een slotje, wat diefstal van de dakbox, terwijl de auto een hele week buiten ons ski-onderkomen staat te wachten tot wij al onze botten op de skihelling hebben gebroken en weer terug naar NL willen rijden, weer net iets lastiger maakt.
Deze dakrails kwamen van de Lidl.

Persoonlijk heb ik helemaal niks met de dakrails van Skoda.
Ik vind ze best prijzig en niet echt bijzonder veel beter dan de goedkopere versies die ik hierboven noem.
Hier op marktplaats zag ik net overigens nog een gebruikt setje voorbij komen.
Geen idee of dat wat (voor je) is, maar als je per se origineel wilt hebben voor een lagere prijs dan je bij de dealer betaalt...

Ridley

Forumguru
Bij de Lidl regelmatig in de aanbieding voor 35 euro! Voldoende draagvermogen afsluitbaar en zelfs zo tevreden dat ik mijn andere set weg heb gedaan en deze gehouden!

rikusples

Senior Member
Ik heb bij de dealer begin dit jaar dakdragers van thule gekocht maar nooit gebruikt, t.e.a.b mag je ze overnemen.
0620902445

Tallguy

Forumguru
@Riskusples: als je wat wilt verkopen, gebruik daar dan aub de forum bazaar voor ipv het in topics te posten. Ik zie ook 2 postings van je (je enige 2 postings) waar je in beide iets van de hand wil doen. Misschien is het verstandig om dag 2e item dan ook in de bazaar te koop te zetten. En je even voorstellen zou ook helpen :). Bedankt!!!

Bovenaan Onderaan