Dakdragers voor Fabia Combi

Amelev

Nieuw lid
Wie heeft ervaringen met dakdragers op de Fabia Combi. Ik heb nog dragers liggen van onze vorige auto (Mitsubishi Spacestar). Volgens mij zijn deze dragers universeel en dus op meerdere auto's te monteren. Weet iemand toevallig of mijn dakdragers op de Fabia Combi passen? Ik kan het helaas nog niet zelf uit proberen omdat de Fabia Combi pas eind juli wordt geleverd. We gaan in augustus met vakantie. Passen mijn dragers niet dan moet ik nog snel op zoek naar passende dragers. Ik hoor graag van jullie.

joergarms

Senior Member
ALs het een systeem is waarbij de dragers gewoon om de dakrailings klemmen, dan zal het in de meeste gevallen wel passen.
TIP: Neem een dakdrager mee naar de dealer, die heeft allicht een Fabia met railing staan, probeer het daar op uit.
Dan heb je eventueel nog even de tijd om iets aan te schaffen mochten ze niet passen.

robbiebee

Actief lid
Hoi,
Ik had hetzelfde probleem ( dragers Toyota Yaris Verso) , nu sinds 3 weken de combi spirit + . Bij mij paste de dragers wel alleen de dragers van de Fabia zijn vrij laag de speling tussen de grijpers en het dak is een stuk kleiner. Je kan inderdaad het beste voorafgaand ff passen op een Fab combi. Woon je in de buurt van 3771 ben je van harte welkom om te passen maar de dealer is de snelste optie

Gr Rob

Amelev

Nieuw lid
Ik zal mijn dakdragers nu even gaan uitproberen op de combi. Anders moet ik maar nieuwe aanschaffen. Kosten geloof ik iets van 69,00 euro.

Gieliovd

Forumguru
Dakrails

Ik kwam er gisteravond achter dat ik die dakrails niet eens op de auto heb zitten.

Zou je die achteraf nog kunnen installeren?

Ik bedoel dan die zwarte dakdragers die er vast aan zitten, verdorie ben de naam kwijt.

Maakt de auto wel lekker sportief.

Amelev

Nieuw lid
Heb m'n oude dakdragers geprobeerd en .... ze passen. Oké, ze steken wel enigzins uit, da's dan niet anders. 'k ga niet zo ver weg met vakantie. Als ze toch de aerodynamica van de auto beïnvloeden, kan ik altijd nog nieuwe kopen. Ze kosten 69,00 euro.

Gieliovd, als ik jou was zou ik even bij de dealer informeren naar de mogelijkheden.

robbiebee

Actief lid
Let op !! de ruimte tussen de drager en het dak is erg klein paste net bij mijn dragers. ik moest iets schuiven met de dragers incl koffer om hem los van het dak te houden " zonde van de lak ". Succes groeten Rob

Gieliovd

Forumguru
Dragertjes

Hmm, ja dat zou doodzonde zijn als je net een flinke slotbout in je dak zou verdiepen.

Ik zal inderdaad eens bij de dealer horen hoe en wat, ik vind die dakrails wel stoer staan op de combi. Dat maakt hem net wat sportiever.

Over sportiever gesproken, ik stapte gisteren even in mijn Micra waar ik afgelopen 2 jaar in heb gereden. Jeetje man, dat was net een cart! Als je het gas een halve mm induwt dan draait de motor al 1500 toeren. Zo fel en reactief dat ding.

In de Fabia moet ik het gas half induwen voor hij ook maar reageert.

Woensdag op de Veluwe geweest, dus weer leuk stukje toeren. Kan nog altijd niet echt mijn draai vinden in de Fabia. Ik heb het gevoel dat ik heel weinig zicht heb met de spiegels en daarom zit in continu met mijn kop te draaien op de snelweg met baanwisselen.

Ik ben er nooit 100 procent zeker van dat ik opzij kan, zelfs niet na het koppendraaien. Dat gevoel is mij geheel nieuw en ik ben er niet gerust op. Ik hoop dat ik nog beter gewend raak z.s.m. want het rijdt natuurlijk wel super relaxed.

Cruise controlletje erop, op de GPS 125 klokken en iedereen rustig voorbij op de A9. Dan draai ik 4100 toeren, en op de teller bijna 140 :shocked:

stradje

Actief lid
Heeft iemand ervaring op een Fabia Combi met de dakdragers die vanaf vandaag bij de Lidl in de aanbieding zijn voor 34,99 Euro. Is 120 cm te breed of maakt dat niet uit? We zullen hem waarschijnlijk combineren met een Hapro Carver 4.5 dakkoffer of gebruiken om een Laser Pico zeilbootje te vervoeren.

Heeft er trouwens iemand ervaring met de de Carver 4.5 dakkoffer (o.a. via ANWB te koop)? Hoe is het geluidsniveau/invloed op het verbruik? Hoe gemakkelijk te beladen?

Weet iemand de maximale dakbelasting van de Combi met dakdragers? (edit: inmiddels gevonden dat dit 75kg is).

wanderer

Senior Member
heb ze vanmorgen gekocht, maar ik vind de hele constructie maar "gammel" die van de Aldi zagen er veel robuuster uit...

joergarms

Senior Member
Ik heb de originele, dan weet je zeker dat je goed zit.
Ooit van een medeforumlid overgenomen.
Goedkoop is vaak duurkoop.

ronald24e

Actief lid
Daar ben ik het helemaal mee eens, ik ga ze overigens wel kopen(lekker tegenstrijdig) maar dat komt omdat ik ze nog voor 2 weken nodig heb op mijn "oude" auto.
Voor dat eenmalig gebruik in die 2 weken durf ik deze wel aan te schaffen.
Bij de levering van de fabia neem ik er gelijk originele bij, is een eenmalige aanschaf waar ik veel plezier van zal hebben...

mmarechal

Actief lid
Let wel op, want ik meen dat het maximum gewicht met dakdragers voor de auto niet zo hoog mag zijn, hoeveel dit exact is weet ik niet, maar zeker geen 90kg.

van_der_P

Senior Member
De daklast mag 75 kg zijn van de Fabia.
De rijeigenschappen van een auto met een zware daklast veranderen ook. Het zwaartepunt komt hoger te liggen.
Vooral bij afritten van de snelweg (klaverblad) merk je dat.

Wasmachineman

Forumguru
Dat lijkt me niet zo'n lekker gevoel dat de eigenschappen veranderen. Het is wel logisch i.v.m. zwaartepunt natuurlijk. Je bent je auto gewend dat 'ie goed door de bocht gaat etc en ineens verandert dat. Ik heb duidelijk dus nog nooit met een dakkoffer gereden ! Gaat niet gebeuren ook.

joergarms

Senior Member
@ wasmachineman; als je van 1 naar 5 personen in je auto gaat rijdt ie ineens ook anders hoor. Dus opzich valt dat wel mee.
En zo'n koffer op het dak, daar merk je nauwelijks iets van. Of je moet m volgooien met aardappelen:D

Wasmachineman

Forumguru
Okay, maar die zitten in de auto. Zo'n zware koffer op je dak verhoogt toch een beetje het zwaartepunt...
Gelukkig is mijn kofferbak groot zat. Ook van de nieuwe hatchbak. Dan maar wat minder aardappelen mee naar Italie !!:D

Bovenaan Onderaan