Dakdragers

Meestal heb ik wel een antwoord op de meeste vragen die de Octavia aangaan, maar deze weet ik even niet:(... Via Marktplaats een setje originele dakdragers gescoord. Hier zit een o.a. een momentsleuteltje bij om de dakdragers vast te kunnen zetten op het dak. Nu is de vraag uiteraard met welk aanhaalmoment? De schaalverdeling op het momentsleuteltje heeft een onderverdeling in 0, 3, 6 en 9 Nm. Weet gelukkig niet wanneer deze sleutel voor het laatst is gecalibreerd...:yeah::rockon: Het gaat overigens om dakdragers voor de Octavia 1Z Hatchback.

Ridley

Forumguru
heb ook ooit originele dakdragers gehad voor Fabia HB en de momentsleutel die daarbij zat kende maar 1 stand (was T-sleutel die doorklikte), als ik echter kijk vermoed ik dat 3 Nm voldoende moet zijn. Voor 6 Nm moet je al heel veel kracht zetten.

Bedankt voor je antwoord. Gevoelsmatig vind ik 3 Nm redelijk weinig. Het is zo op het blote oog een M6 bout ( te lui om de schuifmaat te pakken ) en die kun je normaal gesproken redelijk goed op 10 Nm vastzetten. Probleem is een beetje dat er rubber op de draagvlakken zit van de dragers die natuurlijk nooit een mooie weerstand geven, maar lekker vervormen zodat de stap van 3 naar 6 Nm een eind draaien is.

Bovenaan Onderaan