Dakdragers

turboturbo

Forumguru
Ik ben op zoek naar een setje 2e hands dakdragers. Nu zie ik Marktplaats dat er kennelijk type - afhankelijke dakdragers zijn, klopt dat? Die passen kennelijk in de gootjes die langs de dakranden zitten?

Weet iemand waar ik op moet letten bij aanschaf?

Ik heb vooral ervaring met universele imperialen die mijn vader vroeger met soort klemmen op de auto schroefde. Dat was niet bepaald prettig voor de lak. Dat wil ik dus niet.

Ik vond bijv. deze (http://link.marktplaats.nl/662072890), maar daar zie ik ook van die klemmen aan de zijkant zitten. Kan iemand me verlichten hierover?

$T2eC16N,!wsE9suw)kFCBRWeqF2up!~~60_84.JPG

Het gaat om een Skoda Fabia bj 2003, hatchback.
 

Cordoba

Forumguru
Zoals je al gemerkt hebt, is er verschil tussen een HB en een combi vanwege de dakrails. Afgaande op de foto, lijkt de set heel sterk op een set die ik vroeger heb gehad toen ik nog een auto met een normale/vernauwde dakgoot had. Deze dragers, kun je in de breedte aanpassen met behulp van draadeind (loopt door de ronde staaf die je onder de eigenlijke drager ziet), en voorste en achterste drager moeten soms op net iets andere breedte staan. Verder kun je voor zulke dragers van een goed merk, ook de voeten en klemmen aanpassen voor je auto (er zijn een handvol verschillende types). De steunen die je ziet, net binnen de bevestiging op de auto dragen het eigenlijke gewicht (in tegenstelling tot de ouderwetse versie, waar het gewicht volledig in de dakgoot kwam te staan).

Ik heb mijn dragers op verschillende autotypers gebruikt, en nooit lakschade of iets dergelijks gehad. Wel gebruikte ik buiten de standaard rubberflapjes extra stukjes op maat geknipte fietsband, om lakschade te voorkomen. Dragers stonden bij mij altijd muurvast: als je de auto niet flink van links naar rechts kon laten hellen door aan de dragers te trekken, was het niet vast genoeg (natuurlijk alles wel zonder schade).
 

Ridley

Forumguru
Op mijn Faab II HB vielen de beugels van het dak onder de deur in een 'gaatje', deze waren niet schadelijk voor de lak. Er zaten rubbers aan de binnenkant van de haken. Werkte perfect! Ik weet eigenlijk niet meer hoe dat bij mijn Faab I HB zat, dus die moet ik je even schuldig blijven.
 

Wilko

Senior Member
Als wildwatervaarder heb ik al heel wat dakdragers gezien die inderdaad op een auto zonder dakrails voor schade zorgen. Natuurlijk is het een en ander afhankelijk van het type dakdrager en de auto, maar dergelijke systemen zoals op die foto van marktplaats laten zien vertrouw ik voor geen meter. Ik heb ze zien falen, met soms spectaculaire gevolgen, of ze nou van Thule, van merkdealers of van de Halfords waren.

Je vertrouwt de daklast aan een smal streepje metaal (de draaglast bij stilstand is het probleem niet als je onder de toegestane daklast blijft, dan rust het gewicht immers op een viertal vlakken op het dak), dat als je remt, op misschien een halve centimeter tot een centimeter breed randje onder de raamstijl dat hele gewicht, maal een aantal keren de G-kracht, op zijn plaats moet houden.

Niet echt de mechanisch meest betrouwbare oplossing... :-)
 

turboturbo

Forumguru
Bedankt voor jullie reacties!

@Cordoba; ik hoopte eigenlijk dat er geen verschil zou zijn tussen HB en Combi. Aangezien niet iedere verkoper dit zal weten. Dat zal ik dus even goed in de gaten moeten houden. Bedankt voor de waarschuwing!
edit: hoewel dit type van Thule voor beide geschikt lijkt:
$T2eC16dHJIIE9qTYLicoBRYngftgTg~~60_84.JPG


Denk dat er helaas geen andere optie is voor Turboturbo .
Bedoelen jullie, geen andere optie dan eerst dakrails / langsdragers te monteren (die stengels in de lengterichting van de auto)?
Dus zoiets:
$T2eC16J,!ysE9sy0hB)yBRYQGH,WrQ~~60_84.JPG

Edit: gevonden! (@Ridley)
 

Cordoba

Forumguru
Ik weet niet wat nr. 4307 van Thule inhoudt, dit kunnen wel alleen de dragers zonder voet zijn.
Ik bedoelde in elk geval het verschil, tussen wel dakrails (standaard bij Fabia combi) en geen dakrails (standaard bij HB).

Voor auto's met dakrails al een paar keer acties gezien bij Lidl/Aldi met een setje dragers voor ca. 25 euro. Ik weet van mensen die ze aan hebben geschaft en er gewoon goede ervaringen mee hebben.

Overigens is een merk als Thule ook geen garantie voor een goed product. Als ik het me goed herinner zo'n 2 jaar terug bij test van fietsendragers voor op de trekhaak, kwamen bepaalde modellen van Thule en Twinnyload daar heel slecht uit de test.
 

Wilko

Senior Member
Ik kan me alleen maar aansluiten bij Cordoba zijn opmerking.
Ik heb op een gloednieuwe Toyota een door de merkdealer aangeraden eveneens nieuwe Thule dakdrager compleet met kayaks er op van het dak getrokken door hem alleen maar aan de achterzijde op te tillen (om te kijken of hij op de verst mogelijk aan te draaien stand wel goed genoeg op het dak vast zou zitten: niet dus).

Aan de andere kant hebben we voor onze skibox op het dak bewust een stel Lidl universele dakdragers voor een (in ons geval O2) combi aangeschaft, die al jaren perfect dienst doen. I.t.t. onze kanodragers zijn die dingen weg met sleutel afsluitbaar, airodynamisch min of meer verantwoord gevormd (scheelt een hoop gefluit bij hogere snelheden) en steken ze niet nog een stuk buiten het dak uit, wat vooral fijn is als je in en uit stapt en niet het risiko loopt om je hoofd er tegen te stoten.
 

Canon-Eye

Forumguru
het verschil, tussen wel dakrails (standaard bij Fabia combi) en geen dakrails (standaard bij HB)

edit: hoewel dit type van Thule voor beide geschikt lijkt:
De combi was (is?) ook leverbaar zonder dakrails, in dat geval heb je hetzelfde type voetjes nodig als voor een 5-dr hatchback of 4-dr sedan.

Terzijde: ik gebruik al zo'n 11 jaar dezelfde Thule (afsluitbare) grijpervoetjes die behoorlijk onwrikbaar om de dakrails grijpen. Er zat alleen lengteverschil in de buizen voor de Fabia 1 combi (2002) en de Octavia II combi (2007); laatstgenoemde kon ik blijven gebruiken bij de overgang naar de huidige FIIC (zie mijn profielfoto: http://www.skodaforum.nl/board/members/canon-eye/).
De slotjes zijn overigens afzonderlijk te koop, indien gewenst ook gelijksluitend zodat je met één sleuteltje alle 4 de sloten kunt bedienen.
 

turboturbo

Forumguru
Voor auto's met dakrails al een paar keer acties gezien bij Lidl/Aldi met een setje dragers voor ca. 25 euro. Ik weet van mensen die ze aan hebben geschaft en er gewoon goede ervaringen mee hebben
Als ik ook van die langsdragers had, dan zou ik ook wel voor een universele / goedkope durven gaan, hoor. Maar het gaat me juist om het stuk ijzer wat in contact komt met het dak en de lak / precies moet passen in de daarvoor door Skoda bedachte constructie. Dus dat moet dan meteen een goed set dragers zijn.

Jammer dat Breda zo'n pokke eind bij mij vandaan ligt...
 

turboturbo

Forumguru
@Ridley - bedankt! (we PM-en dit verder) Kijk, da's toch super zo'n forum! :xyxthumbs: :aangenaam:

Nou jongens, ik heb toch nog even jullie verlichting nodig, hoor. Het word me nu toch steeds waziger :crazy: De Thule's uit die advertentie vallen volgens de verkoper niet in de dakgootjes. Het geheel staat gewoon met rubber pootjes op het gladde dak, klemgezet. De Fabia waarop hij deze had gebruikt had nl. geen dakgootjes:
This Thule "Special Complete Full Kit" is a specially designed load carrier for the Skoda Fabia. The roof bars mount to the roof by using the "lip" which is located under the weather-seals that run parallel down each side of the roof. Very high quaity roof bars that assemble easily and form a perfect fit to your vehicle. No tools are needed and the roof bars are supplied with locks. 3 Year Guarantee.
Zou er volgens mij ong. zo uit komen te zien (pootjes tussen de rubber lip en de deur, dus óm de dakrand heen)

5c00252ba269348a800245e3f474b1fb.jpg




Nu vroeg ik me af: zijn die dakgootjes dan niet standaard geleverd op de Fabia? En wat wordt er in de database van CarBase precies bedoeld met de term dakrails in de uitrusting? Bij mijn Fabia staat dan een streepje (niet geleverd) Daarmee worden toch langsdragers genoemd, neem ik aan?

Op mijn Fabia zitten dus deze gootjes, waar een soort afdichtklepjes in zitten die je eruit kunt wippen, om de dakdrager op te bevestigen (noem je dit een fixpunt?)


IMG_4652.jpg
 

Ridley

Forumguru
Dakrails zijn idd de verhoogde 'balken' in de lengterichting en alleen optioneel bij de combi. Dakgootjes wel of niet is mij ook onbekend op de HB! In mijn beleving zaten op de mijne ook die zwarte gootjes. Even foto's kijken op autoscout dan maar???
 

turboturbo

Forumguru
glad dak, fixpunt, dakrails

Ik ben eruit. Deze site heeft me verlicht:
http://www.dakdragers-check.nl/dakconstructie-van-uw-auto-herkennen/

Zoals de foto die ik hierboven heb gezet, is mijn Fabia uitgerust met zgn. Fixpoints, oftwel een dak met fixpunt:

Auto met een fixpunt:

Een auto met een fixpunt herkent u aan vier vaste bevestigingspunten op het dak. In de meeste gevallen zijn deze bevestigings punten weggewerkt onder een klepje of schuifje op het dak van uw auto. Fixpoint zijn eigenlijk voorbereidingen waaraan de dakdrager bevestigd kan worden en ziet eruit als een schroefdraad.

Auto-met-een-fixpunt-300x175.png


fixpoints.jpg

Nu dus op zoek naar een set dragers die gebruik maken van / geschikt zijn voor fixpoint:

dakdragers_overzicht.jpg
 

Canon-Eye

Forumguru
Nu dus op zoek naar een set dragers die gebruik maken van / geschikt zijn voor fixpoint
Dealers leveren die maar al te graag, precies passend op het eigen merk en type.
Maar daar betaal je dan ook de hoofdprijs voor...:shocked:
 

turboturbo

Forumguru
Dáárom gebruik ik dus Marktplaats, en kost het even wat meer moeite. En kom ik hier om hulp zoeken. En zijn er mensen die super behulpzaam zijn om te helpen hier. Da's dubbel de tijd en de moeite, maar een stuk leerzamer en gezelliger. :tongue:
 
Bovenaan Onderaan