Dakkoffer aanschaffen met klein scheurtje

Artbij

Senior Member
Kan via marktplaats een dakkoffer aanschaffen waar een klein scheurtje inzit. Koffer heeft voor mij de goede maat en is van Thule. Nieuw kost zo'n ding tussen de €500 en €600.

Nu vraag ik me af of ik me iets van dat scheurtje aan moet trekken, zijn er mensen die ervaringen hebben met dakkoffers? Op onderstaande foto is het scheurtje te zien. Ik zou graag hebben dat de box een aantal jaren meegaat, is deze scheur dan hinderlijk, zit die op belaste punten waardoor het verder kan scheuren?

2hxbolv.jpg

illw04.jpg

Bijlagen

• 96a13779-e48f-4951-8e55-bcff3bea6c3a.jpg
    96a13779-e48f-4951-8e55-bcff3bea6c3a.jpg
    122,5 KB · Weergaven: 23
  • 4b2d5d6a-ccec-4eab-9429-9c50f0be4439.jpg
    4b2d5d6a-ccec-4eab-9429-9c50f0be4439.jpg
    205,9 KB · Weergaven: 23

Canon-Eye

Forumguru
Lastig te zien vanaf de foto's waar de scheurtjes precies zitten.
Je zou kunnen overwegen om een paar glasvezelmatjes en vloeibare polyester aan te schaffen en de boel van binnenuit te repareren. Dan is het weer stevig en bovendien lekdicht.

Huibert

Forumguru
GEEN polyester gebruiken. Dit wordt keihard en breekt daardoor snel weer los! Veel beter goed schuren en dan meet glasweefsel met epoxy repareren.

Cordoba

Forumguru
Allereerst de scheuren niet dichtplakken/repareren, maar open boren!! Dat lijkt vreemd maar ik zal het proberen uit te leggen:

een scheur loopt steeds verder door de kleine radius die aan het uiteinde van de scheur zit, daardoor wordt de spanning ter plaatse van het uiteinde van de scheur enorm hoog, en groeit de scheur verder. Door op het uiteinde van de scheur een gaatje te boven van een aantal millimeters zorg je dat die spanningspiek enorm naar beneden gaat, en wordt het groeien van de scheur enorm wordt vertraagd. (hoe groter het gaatje dat je boort hoe groter het remmende effect op de scheurgroei)

Pas als je dat gedaan hebt gaan kijken om de boel dicht te maken en te repareren.

Sjabba

Senior Member
Tja, ik zou de gok niet wagen. Of een goede kopen of niet. Lijkt me nooit lekker op vakantie gaan wetende dat dit er zit of zat.

EdK

Forumguru
Is die bak wel van polyester ?
Wat nu als die van ABS kunststof is gemaakt ?
Dan kun je niet eens met polyester matjes repareren.

Als die scheuren bij de sluiting of de dakdrager bevestigingen zit dan zou ik hem lekker op marktplaats laten staan

hemi24

Forumguru
Deze vakantie op de Autostrada tussen Modena en Bologna nog gezien wat er gebeurd als zo'n koffer midden op de snelweg "bezwijkt"; ik zou het er niet een op willen gokken al was 'ie gratis!!!

Cordoba

Forumguru
Zoals al door anderen gezegd, wees heel voorzichtig met zo'n beschadigde box. Waarom is ie zo beschadigd? Is dit aanrijdingsschade??
Tenslotte zo'n box moet niet alleen zijn eigen gewicht en dat van de inhoud dragen en bestand zijn tegen de luchtweerstand (ook met rukwinden en vrachtauto's die je tegemoet komen), maar het zou prettig zijn als ie bij een snelle bocht of noodstop of zelfs lichte aanrijding gewoon in de oorspronkelijke vorm op het dak blijft zitten.
Een scheurtje ergens in het deksel of (niet bij bevestigingspunten, scharnieren of sluiting) in onderste deel van de box is niet zo'n probleem, maar de constructie moet nog wel in orde zijn.

edero

Forumguru
Als ik zo die foto's bekijk (al zijn ze niet duidelijk hoor) en vergroot lijkt hier de term 'weinig gebruikt' niet echt van toepassing :pieker:! Ik zou in ieder geval het risico niet nemen, volgeladen en bij hoge snelheden komen er toch aardige krachten op te staan! Dan maar geen Thule, of verder zoeken/sparen!
Maar als je er weg van bent, kun je de gok altijd wagen :nailbiting:!

Frank C

Forumguru
Je zou hem kunnen gebruiken in combinatie met een spanband. Al moet je die goed kunnen bevestigen ivm windgeruis.
Als de prijs interessant genoeg is het proberen waard.

Bakkertje

Forumguru
Inderdaad @Frank C ik ben eens met de autoslaaptrein meegeweest. De dakkoffer wordt dan met een extra spanband vastgezet.

Maar ik deel ook wel de andere opmerkingen, een box in dergelijke staat zou ik niet overnemen..

Testedoene

Forumguru
Ook ik zou die niet aankopen.
Mijn box heb ik ook 2dehands aangekocht (Thule Ocean 200) voor 175 euro in 2008 (moet één van de eersten geweest zijn?).
De box is door mij al een 9-tal keren zwaar belast geweest (met lichte zaken maar echt stampend vol!) en nog nooit heeft hij een krimp gegeven.
Naar mijn mening kijk je beter nog wat langer uit ipv risico's te nemen. De stevigheid is er toch wat uit...

Bovenaan Onderaan