Dakkoffer / skikoffer oversteek.

redriver

Senior Member
Vandaag een gebruikte skikoffer / dakkoffer gekocht. Nu heb ik gemeten maar de koffer steekt aan de voorzijde ongeveer 50 cm over de voorruit heen wanneer de koffer in de meest naar achterzijde mogelijke positie op de dakdragers is gemonteerd. Is dat een probleem, buiten het feit dat als je in de auto zit je de oversteek van de dakkoffer ziet ?

Frup

Forumguru
Misschien vind je hier het antwoord .... :yeehaa:

Maar ff serieus, waarom zou dat een probleem zijn? Op mijn eerste auto (een Citroën Axel, ahum) had ik ook een skibox behoorlijk uitsteken. Geen last van gehad, anders dan dat het ding soms wat op- en neer bewoog door de wind en weghobbels.

Canon-Eye

Forumguru
Naast de lengte van die voor-oversteek speelt ook de breedte een rol, omdat er vrij veel rijwind over motorkap en voorruit omhoog gestuwd wordt tegen de onderkant van de koffer aan. Je kunt dus een zeker lift-effect verwachten dat mogelijk niet helemaal wordt gecompenseer door de downforce die de gebogen bovenkant genereert. Ik zou er in daarom elk geval geen 130 mee gaan rijden, beter iets kalmer aan.
Dat je 'm ziet, is geen probleem - werkt als extra zonneklep ;) . Je kunt 'm alleen niet wegklappen om een hoog verkeerslicht te zien...

fanSkoda-VW

Forumguru
Een tip die ik lang geleden las en die jullie allemaal vast wel kennen:
Maak een draadje goed vast aan de koffer, en laat dan een stukje over de voorruit hangen.
En plak dat stukje aan het uiteinde vast met tape.
Mocht de koffer naar achter gaan bewegen dat kan dat draadje uit het plakpand loskomen.
En je zo waarschuwen.

redriver

Senior Member
Het is een skibox dus smal model. Ik kan 'm dus het beste aan de bijrijderskant monteren. Kan het kinderfietsje aan de bestuurderszijde.

Okki

Donateur
Auto's met zeer sterk aflopende voor en achterruit hebben er meer last van dan een vierkante blokkendoos met rechtopstaande ruit

IMG-0195.JPG

• Leuk
Waarderingen: Tees

Fmoon

Forumguru
Haha, ik zou alleen om de looks het al niet aankunnen dat het niet mooi in lijn loopt.

JMA

Lid
Screenshot_2023-09-16-22-03-51-99_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg Screenshot_2023-09-16-22-03-38-29_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg

Zoiets bedoel je qua oversteken?
Ging voor ons prima, geen problemen gehad.
Koffer zou bij ons verder naar achter kunnen maar dan komt de achterklep er al vrij snel tegenaan.
Fluit bij ons wel met het rijden, geen idee of dat de manier van monteren is of de dakdragers.

EdK

Forumguru
Fluit bij ons wel met het rijden,
Oud collega had VD elektra draad om de draagbeugels gewikkeld (als spiraal ) waarmee hij een stuk minder (geen) gefluit had !!
Zou je kunnen proberen, baad het niet dan schaad het ook niet...

@JMA
Onderzijde van de dakdragers zelf zit vaak een gleuf om de breedte in te kunnen stellen. Normaal gezien zit hier een plastic afdekkap bij welke je op maat kan knippen. Deze wil nog wel eens kwijt raken of niet meer passen bij het overstappen op een andere auto.
Als de afdekkap er niet in zit is het een fluit van enkele tientallen centimeters breed. Ik zou eerst proberen deze af te plakken.

Bovenaan Onderaan